Aviseringar
Rensa alla

köpa mobil


Ämnesstartare

Gentlernen:

Jo, faktiskt; din målsman kan kräva att få inköp du gjort hävda. Inte jättevanligt dock, förståeligt nog.

jag vet, uttryckte mig dåligt. menade att det händer ju ytterst sällan i praktiken och därav "funkar det inte så i praktiken". men det gör det ju som du säger. som sagt, uttryckte mig kanske dåligt, vet tom en som har utnyttjat det där när hon ångrade ett köp lol

Buddah:

Då säger man också att det är ett avtal.

och det är det, har du läst ngn form av juridik blir jag skrämd :S ganska basic att veta vad ett avtal är

Buddah:

Du tecknar inte ett av tal när du hytter fram en tia för en banan.

man träffar avtal vid varje köp så väl muntliga som skriftliga. dock finns det vissa köpeavtal som skall utformas på ett visst sätt, t.ex. fastighetsköp

Buddah:

Eller ja, ett vanligt köp utan något direkt kontrakt (muntligt, skriftligt) räknas som ett oneröst actal, men där finns det ingen åldersgräns annat än exempelvis tobak, alkohol etc.

det är också ett avtal ja

Buddah:

Fast då är det mer en generell lagstiftning och ingen som gäller själva avtalet.

avtalslagen är dispositiv men enligt föräldrabalken är man omyndig när man är under 18 och kan inte ingå avtal utan vårdnadshavares tillstånd, precis som gentlernen säger kan vårdnadshavare häva köpet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abonnemangsförsäljarnas natur är ganska ful och skrupelfri och dem är väl ganska kända för att kunna sluta avtal med alla möjliga småfjortisar. You go girl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

You go girl.

thanks

dazed_and_confused:

dem

good boy


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

thanks

Var på studiebesök hos kommunens konsumentvägledare förut och då lät det som om det var ett ganska omfattande och utbrett problem så det är nog fritt fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jadå, ska funka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Var på studiebesök hos kommunens konsumentvägledare förut och då lät det som om det var ett ganska omfattande och utbrett problem så det är nog fritt fram.

k men jag ska ändå ha kontantkort [crazy]


   
SvaraCitera