Aviseringar
Rensa alla

Köpa ny dator, frågor


Ämnesstartare

Åtta:

Gör istället så att du hittar lämpliga processorer och kolla sedan upp benchmarks för att jämföra.

Benchmarks? 😛

Lounge fact:

aha.. alltså, man har normalt 1 års garanti för fel orsakade av en själv/icke av en själv, sedan har man två år till som man får gratis reparation om det är ett fabrikationsfel, dvs icke skapat av en själv

Jajo, men tror ej jag hade det tyvärr. :/

Åtta:

Olika antal kärnor. Sedan finns det olika modeller av alla de tre också, med olika busshastighet. Vet inte riktigt hur priset ser ut för i7:orna nu, men jag misstänker att det kan vara mer ekonomiskt att köpa en lite lyxigare i5:a istället.

Jajo, det låter mycket vettigare. Man ska alltid köpa mittengrejerna och inte de nyaste har jag fått lära mig. [crazy]

Åtta:

Vill du ha ett färdigt paket så kanske denna​ kan vara lämplig.

Från vad jag begrep lät den jättebra, men priset är ju lite väl jobbigt. Kan man få ihop något nästan lika bra för nån tusenlapp mindre tror du? På vilken front bör man byta ner sig?

Leijonsparf:

namnet på processorn betyder inte särskilt mycket alls, men prestandan gör. är du inne på intel så borde du kolla upp vad som skiljer sig mellan de olika modellerna, men jag kan spontant tipsa om i5. i3 saknar turbo boost (påverkar nog inte överdrivet mycket i praktiken, men lite gör det väl) och är i regel tvåkärniga, vill jag minnas. i7 är mer prestanda än vad du behöver för spelande. men hela modellbeteckningen bland intelprocessorer (i3, i5, i7) är rätt förvirrande, så ta reda på mer om just processorn du är ute efter.

Är inte inne på något av dem, har inget som helst grepp om vad som är en bra processor utöver att fler kärnor generellt ska vara bättre. [shake]

Leijonsparf:

oavsett mängd koll du anser dig ha så tyckte jag inom rätt kort efter att vi skaffade nuvarande dator att 4 gb ram var lite snålt tilltaget, så om du inte har råd att köpa 8 gb direkt, se i alla fall till att du kan expandera till det utan krångel.

Tack för det tipset! Har 2 nu och tycker det generellt fungerar ok, vissa av mina nyaste spel laggar men inte allvarligt. Men ok, det ska jag tänka på. [smile]

Leijonsparf:

windows 7. och köp det på en originallicens, du ska ha rätt jävla låg timlön innan du faktiskt sparar pengar på det krångel som piratvarianter innebär.

Jo, vet. Hade pirat-XP innan och det var ett jävla helvete med klydd. Var tvungen att köpa det till sist.

Leijonsparf:

inte nödvändigtvis, det beror ju på användningsområde. enkeltrådade program flyter bättre med hög klockhastighet, och bryr sig inte om antal kärnor. i princip.

Leijonsparf:

nej, klockhastigheten är den som anges, däremot så har den två kärnor, så det blir (i princip) 1,52+1,52, vilket inte är det samma som 3,04, av olika anledningar.

Ok, tror att jag nästan fattar vad du menar. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Jajo, men tror ej jag hade det tyvärr. :/

är typ lagstiftat, ring och hör iaf där du köpte datorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

just det, vad har du för nätaggregat och dylikt liggandes? man kan spara in rätt stora summor till roligare saker än nätagg, chassi osv, om man har dem liggandes.

Tror ej jag ska ge mig på att försöka bygga ihop det själv faktiskt, kan gå ganska rejält åt helvete för jag är värdelös på små pilliga saker. [crazy] Har ej koll på vad jag har, har inte de papperna här. Men kan leta fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

är typ lagstiftat, ring och hör iaf där du köpte datorn

Okej. Kan ju kolla om jag hittar mina papper. [crazy] Men måste ändå uppgradera vissa delar vilket som. Är möjligt att jag haft denna mer än tre år redan, ej säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Windows 7 är bra.

Kan inte säga att jag håller med, beror nog på vad man uppskattar. Vet dock inte om det går att köra nya spel på windows XP, men jag ska just växla ner från äkta, lagligt windows 7 till piratat windows xp bara för jag avskyr så mycket med Win7 som är totalt efterblivet (inte minst bristen på sökfunktion då jag är dålig på att hålla reda på mina dokument). Har även haft MYCKET problem med bakåtkompabilitet på Win7, och då inte bara för att spela DOS-spel utan även för spel gjorda för WinXP och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Tror ej jag ska ge mig på att försöka bygga ihop det själv faktiskt, kan gå ganska rejält åt helvete för jag är värdelös på små pilliga saker. [crazy] Har ej koll på vad jag har, har inte de papperna här. Men kan leta fram.

chassi kan du förmodligen återanvända utan problem, nätaggregat beror på hur kraftigt det är och vilka komponenter du köper. och det är rätt lite pill med att bygga ihop stationära datorer. om inte annat så känner du förmodligen någon som kan göra det åt dig, i utbyte mot lite vodka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

chassi kan du förmodligen återanvända utan problem, nätaggregat beror på hur kraftigt det är och vilka komponenter du köper. och det är rätt lite pill med att bygga ihop stationära datorer. om inte annat så känner du förmodligen någon som kan göra det åt dig, i utbyte mot lite vodka.

Ajo, kanske. Ska höra med nån som kan sånt. 🙂

Just chassi hade nog varit vettigt att kolla efter annat dock, det jag har var trasigt vid köp (fick det billigare p.g.a. det men det var sista de hade) och läcker in damm så in i helvete. Men nätaggregatet kanske.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Kan inte säga att jag håller med, beror nog på vad man uppskattar.

Du är ett unikum. Det finns vissa som hävdar att Windows 2000 är det enda vettiga OS som MS gjort också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du är ett unikum. Det finns vissa som hävdar att Windows 2000 är det enda vettiga OS som MS gjort också.

Är du säker på det? Alltså, vet att folk gillar det bättre än Vista och vet att det finns många som gillar Win7 - men känner två andra personer som också föredrar XP, och ingen av oss är totala datorfreaks eller folk som är fast i att saker ska vara "old school" heller. Tycker att det är rätt ofta när man diskuterat med folk på spelforum för lite äldre spel (behöver som sagt inte vara Space Invaders eller Doom, utan räcker med t.ex. Diablo II) som de klagat över Win7 och alla kompabilitetsproblem. Och sökfunktionen är ju ökänd, känns det som.

EDIT: Säger inte att Windows 7 suger eller så, utan mer att det känns som att det inte är jätteovanligt att folk föredrar WinXP framför Win7, och att det finns skäl till det. Om man värdesätter de saker Win7 har problem med bör man nog överväga XP istället, men som sagt, det är nog en fråga om smak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börjar inte XP fasas ut på riktigt nu?

Har för mig att något jättestort spel som nyligen släpptes eller ska släppas helt hade skippat alternativet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Noboru Wataya:

Börjar inte XP fasas ut på riktigt nu?

Har för mig att något jättestort spel som nyligen släpptes eller ska släppas helt hade skippat alternativet.

Ok, då får det bli 7 då. Kostar inte jättemycket extra. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Alltså, vet att folk gillar det bättre än Vista och vet att det finns många som gillar Win7 - men känner två andra personer som också föredrar XP, och ingen av oss är totala datorfreaks eller folk som är fast i att saker ska vara "old school" heller.

har dessa personer faktiskt använt windows 7 på sin huvuddator under någon längre tid? och med längre tid så menar jag ett halvår-ett år, snarare än två veckor. för jag kan med bestämdhet hävda att jag aldrig stött på någon som använt uteslutande windows 7 i ett halvår för att sedan gå tillbaks till windows xp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har dessa personer faktiskt använt windows 7 på sin huvuddator under någon längre tid? och med längre tid så menar jag ett halvår-ett år, snarare än två veckor.

Ja, bland annat jag har det. Köpte datorn i somras och har haft win7 sen dess. Förutom ovan nämnda stora problem är det mängder med detaljer jag stör mig på - såsom att man inte kan ha en kompakt taskbar till höger om skärmen, vilket jag föredrar då jag har laptop med bred men platt skärm och jag vill ha lite mer höjd om möjligt. Eller att den hela, hela jävla tiden ska fråga om man verkligen vill köra en fil man precis dubbelklickat på. Kanske går det att inaktivera, men kontrollpanelen känns inte intuitiv (vilket nog dock är mer av en vanefråga) så jag har inte kunnat finna var man gör det.

Samtidigt känner jag inte många förbättringar från XP. Vissa grejer ser lite snyggare ut, gillar en del småfunktioner och så, och tydligen är det bättre säkerhet men då jag aldrig haft problem med virus eller trojaner innan heller är det inte något jag lägger så stor vikt vid (samt, har inget av stort värde på datorn som jag inte gjort backups på).

Så en del försämringar som stör mig rejält, och få förbättringar som är mer än marginella för mig. Det är en smakfråga, I guess, och beror väl på hur man använder datorn - menar bara att det inte är ett jättesjälvklart val.


   
SvaraCitera
Åtta

Rödingajävel:

Benchmarks?

Prestandajämförelser.

Rödingajävel:

Kan man få ihop något nästan lika bra för nån tusenlapp mindre tror du?

Ptja, kanske. I och med att det är ett färdigt paket så blir ju hela grejen lite billigare, eftersom de har ett gäng sådana datorer färdigbyggda. Ska du sätta ihop en likvärdig själv så blir det nog några kronor dyrare. För att få det någon tusing billigare så måste du nog byta ned dig en del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ptja, kanske. I och med att det är ett färdigt paket så blir ju hela grejen lite billigare, eftersom de har ett gäng sådana datorer färdigbyggda. Ska du sätta ihop en likvärdig själv så blir det nog några kronor dyrare. För att få det någon tusing billigare så måste du nog byta ned dig en del.

Ok, är med dig. [crazy] Får kanske spara nån månad extra då. Fan. Vill ha nununu ju.

Ska kolla runt och se om jag kan hitta nån affär som nåt liknande paket billigare. 6000-7000 är ju egentligen min smärtgräns för tillfället, men är väl knappt lönt att leta efter något till det priset.


   
SvaraCitera