Aviseringar
Rensa alla

Köpråd: Första Bil


Bajwa:

Men vi har haft en bil som äldre än 5 år och reparationskostnaden var så mycket att vi lika gärna kunde köpt en nyare bil av pengarna.

Då är de ju bilmärket de e fel på..
Fransk bil eller saab gissar ja att ni hade då...

Jag skulle föreslå en äldre bil som håller och som man kan fixa enklare fel på själv och som man inte är JÄTTE rädd om. Nyare bil kan man köpa när man fått lite erfarenhet med körning..


   
SvaraCitera

köp en civic type r från 04 eller nyare, jättebra och rolig bil, och med din ekonomi kan du välja en som inte gått så långt och är pedantskött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Audi,BMW och Mercedes gör ju bra bilar.
Själv köpte jag en Mercedes/Porsche 500E som första bil. Riktigt skön bil. ångrar mej inte en sekund![smile] kan lätt rekomendera en sådan!

Enda 500e`n jag hitta till salu nu: http://www.blocket.se/stockholm/500_e_samlarexemplar_24878059.htm?ca=11&w=1

"Lite" gammal kanske. Men håller ihop som ett kassaskåp


   
SvaraCitera

Skriv gärna prisklass...

alleexs:

Audi,BMW och Mercedes gör ju bra bilar.

Köpte en BMW 735 -91 Den har kostat en del att äga och pyssla om men

alleexs:

ångrar mej inte en sekund![smile] kan lätt rekomendera en sådan!

Så grymt skön att åka, lagom pulver, mycket utrymme oavsett var man sitter, går som på räls oavsett hastighet och man framstår inte som nån bonde eller liknande (inget fel med sånna men ändå).

Alla bilarna nyare än 2005 i hyggligt pris kommer vara tråkiga, slöa och förmodligen gå sönder inom 3-5 år. Du får ju inte mycket premiumbil om du inte är ordentligt tät...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha, en biltråd här måste jag ju posta nått...[y]

Och så skulle jag vilja tipsa om en bil som jag körde nyligen, men den är ju äldre än -05, fördelen är att det inte är en bil som minskar i värde utan ständigt ökar pga. dess låga tillverknings antal. Bilen jag talar om är denna http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_406_coupe__ev_byte_billigare_bil_2332181...

Kan säga så här bilden gör inte bilen någon som hellst rättvisa, den är fruktansvärt läcker i verkligheten. Och komforten är helt oslagbar, då har jag också rattat en del nyare bilar. Garanterat en blick fångare.
Btw. körde jag inte den bilen i annonsen[rolleyes] Körde en med V6:a[badgrin]

Dock hade jag rekomenderat att du köper en billigare bil, då du säkerligen kommer att backa in i det ena och det andra. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fan det går ju inte att länka till blocket?
Hur som hellst bilen heter Peugeot 406 coupe[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alleexs:

"Lite" gammal kanske. Men håller ihop som ett kassaskåp

Men du är ju 16 varför får du en ny bil [crazy]

_Danne_:

Skriv gärna prisklass...

150000kr kan inte ändra från början nu av någon anledning [confused]

royalflush:

Hur som hellst bilen heter Peugeot 406 coupe[y]

Ok tack så mycket för all hjälp.
Men jag posta en likadan tråd på en seriösare forum. För att jag hade på känn att det här skulle faila.
Här är tråden:
http://www.garaget.org/for​​um/viewtopic.php?id=163240


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Men du är ju 16 varför får du en ny bil

snart 17 faktiskt! Sen fick jag den inte. Jag köpte den. Köpte den pga att jag ville ha en egen bil att fixa me och övningsköra i. Jag har alltid velat ha en 500E och jag kunde lika gärna köpa den nu, för det är en samlarbil och den kommer knappast gå ner några stora pengar. kanske tom gå upp i pris[smile]


   
SvaraCitera

Om 05 äer de äldsta du ska köpa så ska du undvika allt vad volvo heter, mercedes likaså. Renault behöver du inte ens titta på.
Fiat kan ha några billiga alternativ men kvaliteten är sissådär, peguot kan ha några fina faktist. Beroende på budget kan jag rekomendera en 307 (finns bara som kombi, många backar öl får plats..) eller en 406. 406an är egentligen lite äldre än dina önskemål men fortfarande en riktigt bra bil, se till att det är en av dom senare årsmodellerna bara och ganska välutrustade. bekväma att åka i å med rätt motor så går dom riktigt fint. Fundera allvarligt på om du inte bör satsa på en dieselbil även om skatten är högre på dom.

Audi har många fina bilar men överlag verkar man få tillbringa relativt mycket tid på verkstaden med dom, A4 är ganska trevlig men det är ganska mycket pappa betalar stämpel på dom.
Skoda octavia (som i grund å botten är samma bil som A4;an) verkar hålla bättre och är betydligt billigare, finns med mindre motorer och är lite mer plastiga innuti.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Något tips om bra första bil som är nyare än 2005?

Vad har du för kriterier som bilen måste uppfylla? Säker, snabb, eller bara en som skjutsar dig dit du ska?

Volkswagen Golf och Polo är mycket bra bilar, men eftersom du ville ha coupé eller sedan så är väl inte de att rekommendera då de är hatchbacks. Men Golf GTI och Golf R32 är riktigt trevliga kärror med många kusar, dessutom är R32 fyrhjulsdriven

Men om vi skulle kolla på coupéer och sedaner, så utgår jag från 2005 till nytillverkade bilar. Volkswagen Jetta är en bra sedanbil, om än lite tråkig, men den tar dig dit du vill. Audi A4 är ett annat mycket bra sedanalternativ, och du får vad du betalar för. Skoda Octavia är inte dum den häller, missa inte RS-versionen!

Annars om man pratar om coupéer tänker jag i första hand på Volkswagen Scirocco, som presenterades hösten 2008. Så med andra ord borde du kunna hitta en fin som gått runt 3000 mil, om du inte vill köpa en helt ny bil. Sen så finns det inte så många fler vettiga coupéalternativ enligt mig, men det är ju min åsikt.

Volkswagengruppen tillverkar mycket bra bilar, och jag rekommenderar dem i första hand. 🙂

Missa inte sidorna: www.kvd.se eller www.netbil.com

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bilar från 2005 har också hjul. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kanske blir två jävligt trista tips på bilar men eftersom både bilfabrikanterna kanske går i graven vartefter så... SAAB... eller Volvo. [smile]

Själv är jag SAAB [love] o skulle gärna satsat på en lite äldre SAAB med rostfri kaross o med få mil på mätaren dvs en lågmilare. Dessutom är de jävligt lättmekade. Dvs varken fabriksgaranti, rostskyddsgaranti eller vagnskadegaranti upphör om du byter olja o filter själv eller byter en glödlampa. [bigsmile]

Eller varför inte en gammal trygg Volvo... som rullar o rullar o rullar o... [bigcheers]


   
SvaraCitera
Kiwis

En Volvo 240 är minst 20% säkrare än medelbilen enligt Folksam. Värt att tänka på, då priset på dessa är markant lägre än medelbilens.

Dessutom får du pengar över till wunderbaumar och liknande.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Men vi har haft en bil som äldre än 5 år och reparationskostnaden var så mycket att vi lika gärna kunde köpt en nyare bil av pengarna.

grejen är det att om ni hade en bil som är äldre än fem år 2000-2005 så klassas detta som "ny" bil. Skaffar du en ännu nyare så blir ju reprationskostnaderna ännu högre om det händer något med bilen, bästa första bil är dock volvo 740. Tänk inte nu - oh raggare klart man ska ha volvo. Nej men det är så att har du en 740 från 88-99 så hittar du reservdelar på biltema för någon hundring och du fixar dett skitlätt själv. Så skaffa volvo. billigt och bra [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

raggarpeppe:

ej men det är så att har du en 740 från 88-99 så hittar du reservdelar på biltema för någon hundring och du fixar dett skitlätt själv. Så skaffa volvo. billigt och bra [wink]

Lite gammal nu

Nu har jag en Volvo S60 2.4 Bi-fuel 2006 Business [smile]


   
SvaraCitera