Aviseringar
Rensa alla

Köpt ny skärm; repig!


Ämnesstartare

Var o köpte en ny skärm från Siba idag. Kollade runt lite och hittade en skärm som verkade bra, dock så var det sista exemplaret vilket innebär att jag fick den skärmen som alla andra varit och petat på... Hoppades bara på det bästa eftersom det verkade som en bra skärm.

Nu är jag hemma och har kopplat in skärmen, och tro fan att den är repig! Ingen jättestor repa, men 3-4 cm lång är den nog allt, riktigt störande!

Anledningen till att jag postar den här tråden är för att fråga hur det är med garantin? När jag köpte varan så var som så jävla jobbiga med att tjata om deras jävla supergaranti på två år som kostade 200 extra, men jag har inte riktigt den ekonomin så jag var tvungen att skita i den. Dom sa att UTAN garantin så får jag ett års garanti som enbart gäller för produktionsfel, men vad jag vet borde inte det här räknas som ett produktionsfel, right?

Jag frågade om öppet köp, men vet inte om killen förstod vad jag pratade om eftersom han fortsatte prata om garantin. Anyhow så sa han att "garantin" inte täcker det... fattar inte vad han menade. Öppet köp gäller för alla varor inom 20/30 dagar så länge produkten är OANVÄND, OSKADAD och man har med orginalförpackningen. (Jag använder produkten NU, och den ÄR skadad)

(Vill även påpeka att den 1årsgarantin man fick till INTE täcker pixelfel, även fast det är ett produktionsfel..). Hur tror ni det här kommer gå? Har jag någon chans att få få tillbaks pengarna (var som sagt det sista exemplaret, så kan ej få en ny), eller vad kommer hända?

Thanks!

EDIT: Hade tänkt gå dit ASAP o snacka med dom, men tror inte jag har möjlighet idag och vill ha svar på vad som händer snabbt...


   
Citera
Ämnesetiketter

När jag köpte min kamera från elgiganten så fick jag kolla in kameran (visninsexemplar) innan dom packade ner den och herrn sade att om jag skulle hitta något fel på den hemma så skulle det bara vara att komma tillbaka direkt osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bögjenn:

När jag köpte min kamera från elgiganten så fick jag kolla in kameran (visninsexemplar) innan dom packade ner den och herrn sade att om jag skulle hitta något fel på den hemma så skulle det bara vara att komma tillbaka direkt osv.

Dom är inte lika snälla överallt. Tecknade du någon extraförsäkring på produkten?


   
SvaraCitera

Skulle vara korkat om du inte fick en ny skärm/byta till en annan. Men sådana kedjor är ganska så pain-in-the ass vad jag förstått det som när det kommer till sådana frågor.


   
SvaraCitera

gå dit idag eller imorgon


   
SvaraCitera

Läs och fundera. ​Konsumentverket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

gå dit idag eller imorgon

Ska ta mig dit ASAP, troligtvis imorgon.

ChristopherLandmark:

Läs och fundera. ​Konsumentverket

Uppskattas starkt! Läste igenom Sibas regler, men det stod inte alls lika mycket där. Det här är alltså en LAG som gäller för alla butiker i hela Sverige?


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Det här är alltså en LAG som gäller för alla butiker i hela Sverige?

Jo det är det om jag minns rätt. Har läst om det i skolan men såna saker kommer man inte ihåg. Dock har jag förstått att just Siba, Elgiganten och OnOff m.fl. kan vara lite jobbiga bara för att de ogärna förlorar pengar (duh).

I värsta fall så får du nog kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN.se). Men det är sista utvägen.


   
SvaraCitera

Köpte min kamera där, sista så klart så köpte visningsexet. Lyckades pruta ner priset nästan 25% så jag köpte den. Upptäckte displayen hade repa. Gick tillbaka och visa kvittot och förklarade. 2 veckor tog det för dem att byta skärmen.

Gå tillbaka å byt. Hoppas verkligen inte du betala fullpris för då är du lurad. Det är förövrigt reklamationsrätt i 2 år.


   
SvaraCitera
zIGGE

§1 - Är varan felaktigt beskriven eller dess fysiska skick som inte motsvarar produktionsfel är skadad utan din eller transportörens inverkan och inte informeras om detta (te.x demo produkt är inte tillräckligt), har du full rätt till ersättning.


   
SvaraCitera

Gå dit ASAP är rätt. Såna kedjor gillar att krångla, men de vet att de inte har rätt att neka dig. De lär försöka, för det funkar mot kunder som inte vet om att de har lagen på sin sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChristopherLandmark:

Jo det är det om jag minns rätt. Har läst om det i skolan men såna saker kommer man inte ihåg. Dock har jag förstått att just Siba, Elgiganten och OnOff m.fl. kan vara lite jobbiga bara för att de ogärna förlorar pengar (duh).

Även jag minns att jag läst om det i skolan för ett tag sen, men kommer inte heller ihåg så mycket av det. Tror dom flesta elektronikaffärer är lite jobbiga när det gäller sånt här, får hoppas på det bästa bara, jag har ju lagen på min sida.

zIGGE:

har du full rätt till ersättning.

ChickiBull:

Gå tillbaka å byt. Hoppas verkligen inte du betala fullpris för då är du lurad. Det är förövrigt reklamationsrätt i 2 år.

Jag betalade fullpris för den, men såg inte repan i butiken då dom visade en film med dålig kvalite så det var svårt att se klart vad som var repor osv. Har ringt dit nu men dom kunde inte ge mig någon riktig kundservice då jag kom till deras huvudkontor, men dom skickade ett meddelande till Siba i min stad och dom ska kontakta mig ASAP sa dom... får la se.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag betalade fullpris för den

[bigsmile] Du är så ägd [bigcheers]
Ofta man betalar fullpris för en använd produkt, speciellt inte om dem sa att garantin inte gällde [tard]


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Dom är inte lika snälla överallt. Tecknade du någon extraförsäkring på produkten?

Nä.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Ofta man betalar fullpris för en använd produkt, speciellt inte om dem sa att garantin inte gällde

Varför skulle man få den billigare om den (vanligtvis) är i nyskick? Använd och använd.. människor har stått och kollat på den, förstår inte varför den skulle sjunka så mycket i pris för det. Nu råkar någon jävel ha varit o repat min, men det är sånt som händer...

EDIT: Dom sa inte att garantin inte gällde, dom sa att jag kunde välja att lägga till deras egna supergaranti på två år, och UTAN den gällde den vanliga garantin som endast täcker produktionsfel på den. Den hade jag klarat mig utan ändå, det är samma sak för alla elektroniska produkter.

Kom precis hem därifrån. Berättade vad som hänt och till min förvåning gällde inte öppet köp på min skärm eftersom det var en utställningsprodukt. Så jag hade i princip inget annat val än att be om att dra ner priset lite, och dom drog den 400kr åt mig. Nästan 25% alltså. Jag hade helst velat häva köpet, men det gick dom inte med på. Hoppas jag överlever med repan iaf, ggrrrr.

Det jag stör mig mest på nu är att dom INTE sa ett skit om att öppet-köp försvinner om jag köpt den, det stod på kvittot som jag fick först EFTER jag betalat. Jävla svin är vad dom är.

Tack för hjälpen iaf.


   
SvaraCitera