Aviseringar
Rensa alla

Köra bil på vägar 16 år


Ämnesstartare

Tja! Nu är det så att jag fyller 16 om 3 veckor och vet redan om att farsan ska köpa en beggad bil  för runt 15tusen till mig eftersom jag blev lovad en moped förra året och har ångrat mig. Jag har själv övningkört mycket med han. Till en början så körde vi runt i ettan på tomma parkeringsplatser och lärde allt grundläggande, såsom dragläge, hur man startar bilen utan att få kärringstopp, hur man växlar bekvämt och allt där i mellan. Men i somras så gick vi lite djupare eftersom både jag och min far tyckte jag bemästra bilen och hade full kontroll så vi gav oss ut på landsvägarna där man mötte en och en annan bil. Jag brumma runt i skymningen och körde aktivt mellan 1:an - 4:an, reglerade hel ljus när vi inte hade några bilar i sikte, kontrollera backspeglarna ifall någon bil bakom mig skulle köra om osv. Vi gav oss även in i byn där jag krypkörde och övade på min uppmärksamhet i korsningar och liknande. Allt gick galant och jag kunde lika väl kört inför uppkörningen i 20 år åldern. Bor i en by 40min ifrån Göteborg och polisen existerar knappt här, åker normalt buss till skolan som ligger 5km bort från mitt hus. Frågan till er är om man kan få köra bil rent juridiskt om man som i mitt fall bemästrar bilen utan problem. Och om inte, är det värt att köra runt med polarna på vägarna fram och tillbaks? Trivs riktigt gött i bilen, är som ett andra hem. Om jag skulle bli tagen av polisen vad kan konsekvenserna bli? Tackar för seriösa svar


   
Citera
reben



dom ksk tar ditt lämp

tips: skaffa epa


   
SvaraCitera

även om jag kan känna mig rätt övertygad om att detta är 1 troll så kan jag ändå se framför mig hur trådar som denna hade kunnat startas av 16-åringar där jag kmmr ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om polisen tar dig innan du tagit lämpen/utan den du tagit den med så får du inte ta kortet färren du är 21. Så det är inte värt att köra med kompisarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

628x471.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara att åka snabbt som fan när snuten kommer Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

'.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
Bara att åka snabbt som fan när snuten kommer Mycket glad

Måste påminna dig -Bilar har reg nr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

Måste påminna dig -Bilar har reg nr

Därför ska man ha falska? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

al capone: . Om jag skulle bli tagen av polisen vad kan konsekvenserna bli?

första gången om du tidigare inte är straffad blir det la grov böter och prick i regg. antagligen kommer du ej få ta körkort förrns du är över 20 heller. andra gången kan det nog bli fängelse.

ont: tänk på att ngn försäkring ej kommer gälla, så råkar du ut för en olycka där ngn dör eller blir svårt skadad så är det pretty much kört för resten av livet förey..

 unga.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tumme upp                         


   
SvaraCitera