Aviseringar
Rensa alla

Köra crossmoppe?


Ämnesstartare

Tjena 🙂 jag har precis köpt en crossmoppe och jag skulle ut och prov köra lite idag och detta är då min första moped, jag kan köra den men jag har svårt att växla och när pappa förklarar så fattar jag typ inget. Asså jag fattar inte när man ska växla jag vet att man ska göra det när morton låter konstigt men jag liksom hör inte det. Min pappa funderar redan på att köpa en scooter till mig men det vill jag fan inte ha. Så hur fan ska jag lära mig växla da?


   
Citera

Vad är problemet? Du hör väl när motorn börjar komma upp i sådana varv så det är dags att växla till en högre växel. Du ska aldrig köra på full gas på de lägre växlarna utan enbart på högsta växeln. De lägre växlarna är enbart till för att du ska få fart på mopeden för att kunna lägga i en högre växel. 

2-takt eller 4-takt?


   
SvaraCitera

Om du har gått i moped kurs så borde du veta Rullar ögonen

Men i alla fall, du borde väl känna när du behöver lägga in en högre växel?
Finns det ingen varvtalsmätare btw?
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1429 <--- här finns det en guide


   
SvaraCitera

Vi kan byta , har en moped!


   
SvaraCitera

Scooter ftw. Automat Hjärta


   
SvaraCitera

Skaffa en slider, de är coola moppar


   
SvaraCitera

Du kommer att känna när det är dags att växla när du åkt lite. Starta på låg, kör snabbt på hög, kör i uppförsbackar på låg...

Du kan nog höra motorn ändra sig i ljudet om du tex åker på tvåans växel och vill köra snabbare, då bör du höra när den vill höjas till treans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo:
Vad är problemet? Du hör väl när motorn börjar komma upp i sådana varv så det är dags att växla till en högre växel. Du ska aldrig köra på full gas på de lägre växlarna utan enbart på högsta växeln. De lägre växlarna är enbart till för att du ska få fart på mopeden för att kunna lägga i en högre växel. 

2-takt eller 4-takt?

Tror det är 2-takt, nä typ inte hehe, jag vet är as dålig på sånt där även har jag det i blodet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
Om du har gått i moped kurs så borde du veta Rullar ögonen

Men i alla fall, du borde väl känna när du behöver lägga in en högre växel?
Finns det ingen varvtalsmätare btw?
http://www.twostrokerider.se/artiklar/1429 <--- här finns det en guide

Nä har inte gått moped kurs, men jag körde iväg en gång ( min första gång jag körde moped i mitt liv ) så jag har ju bara kört en enda gång så jag får bara träna och träna, man kan ju inte vara bäst den första gången man kör liksom. Jag har lite problem med att stanna också haha men det är för att jag är så kort. 


   
SvaraCitera

Ajdan01:

Nä har inte gått moped kurs, men jag körde iväg en gång ( min första gång jag körde moped i mitt liv ) så jag har ju bara kört en enda gång så jag får bara träna och träna, man kan ju inte vara bäst den första gången man kör liksom. Jag har lite problem med att stanna också haha men det är för att jag är så kort. 

Skulle rekommendera att du tar körkortet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Skulle rekommendera att du tar körkortet

Är bara 14 hehe men jag vet inte om jag kommer ta det har ingen lust typ :/


   
SvaraCitera

Ajdan01:

Är bara 14 hehe men jag vet inte om jag kommer ta det har ingen lust typ :/

Tror du har mindre lust att bli tagen av polisen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Tror du har mindre lust att bli tagen av polisen

Ja det är ju klart, jag ska lära mig köra först sen tar jag nog kortet 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Scooter ftw. Automat Hjärta

Kanske skaffar en scooter får se, syrran har ju en så pappa tyckte jag skulle prova köra den och se vilen jag tycker är bäst. Jag har väldigt svårt att lära mig saker och jag tror att detta med växlingen kommer gå åt helvete. Men är den höga? Haha är ju som sagt väldigt kort 155 cm :/. 


   
SvaraCitera

Ajdan01:

Ja det är ju klart, jag ska lära mig köra först sen tar jag nog kortet 🙂

Dock måste du fortfarande gå kurs bara så du vet


   
SvaraCitera