Aviseringar
Rensa alla

köra i rondell?


Ämnesstartare

kuggade uppkörningen i tisdags (inte helt oväntat kanske då jag är privatist). men inspektören anmärkte främst på min rondellkörning.
nån som har tips på exakt hur man ska göra när man kör i rondell för att få bra sikt osvl?

jag tyckte iaf att jag var noggrann med att kolla döda vinkeln osv när jag bytte körfält, men tydligen inte... [chocked]

sen en till sak.... när jag gör andra uppkörningen, måste jag då göra om _allt_ utom säkerhetskontrollen? jag har ju fått ett papper på det jag klarat, kan jag inte bara visa upp att jag t.ex. klarat av sväng på landsväg så jag slipper göra om det?


   
Citera
Ämnesstartare

youmademe:

klarat av sväng på landsväg så jag slipper göra om det?

Tyvärr, du måste uppvisa en helt godkänd körning. Annars kan du bara försöka och försöka med samma sak tills du har tur att klara det.

Var det endast rondellkörningen du kuggade på eller var det fler saker,?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

Var det endast rondellkörningen du kuggade på eller var det fler saker,?

såg att han kryssat i nåt med korsningar också, men minns inte exakt vad han sa... han sa typ att jag nån gång placerat mig för långt fram vid väjningsplikt (men det gjorde jag för att få bättre sikt).. men han anmärkte främst på rondellkörningen, antar att de andra "mindre" felen gjorde att han lättare kunde kugga mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta en lektion på körskola...


   
SvaraCitera
Åtta

Som Jaag_91 har sagt så föreslår även jag att du tar en eller två lektioner på körskola för att få dessa saker fixade.

F.ö. är det väl inte så krångligt att köra i rondell. Det är ju bara att blinka vid rätt tillfälle, kolla döda vinkeln och lägga sig i rätt fil.


   
SvaraCitera

Hur går du tillväga när du skall köra in i en rondell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

åg att han kryssat i nåt med korsningar också, men minns inte exakt vad han sa...

Tycker också att du bör söka upp en körskola. Var noga med att tala om att du inte vill gå där för att lära dig mer utan att du endast vill ha en repning inför uppkörningen.
De kan tala om för dig allt du gör fel.


   
SvaraCitera

Gör som mitt ex gjorde när han körde lastbil:

-STÖRST FÖRST! FLYTTA PÅ DIG *kör över två körfält i en tvåfilig rondell*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hur går du tillväga när du skall köra in i en rondell?

Alltså att köra i högerfilen är nog inga problem, det är nog i vänsterfilen som han tyckte jag hade för "dålig sikt" tydligen.

Först gör man ju filbytet innan (kollar speglar döda vinkeln), sedan i vänsterfilen så bytte jag till högerfilen lite innan jag skulle köra ut (kollade döda vinkeln, så att ingen var i högerfilen när jag svängde)

ah, men jag orkar inte körskola... har redan varit där för att "finslipa" men tycker de bara vill att man ska ta fler o fler lektioner o envisas med att gå igenom sånt som jag redan vet att jag kan. men jag kanske borde ta en lektion o säga att jag enbart vill gå igenom rondellkörning men det känns lite onödigt när jag redan tycker att jag har koll på hur man gör :S?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

Först gör man ju filbytet innan

menar såklart filbyte till vänster fil innan man kör in i rondellen (om man ska svänga vänster i rondellen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kör överdrivet sakta i rondellen så hinner du göra allt du ska, kolla döda vinklen innan du börjar byta (det hjälper ju inte mycket att kolla om man måste börja ratta för att hinna komma ut samtidigt) och hinna blinka. glöm inte att kolla ev. övergångsställen i god tid!


   
SvaraCitera

Får knappt plats i vissa rondeller med lastbilen, tur som fna att jag inte får ha släp efter den 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youmademe:

(inte helt oväntat kanske då jag är privatist).

Har ingenting att göra med att du är privatist, har endast att göra med att du inte var redo![rolleyes]

Harpyja:

Gör som mitt ex gjorde när han körde lastbil:

-STÖRST FÖRST! FLYTTA PÅ DIG *kör över två körfält i en tvåfilig rondell*

Bara det att det är stor skillnad på lastbil och personbil[tard][tired]

Är det du som saknar logiskt tänkande eller är det jag som inte förstod ironin i ditt inlägg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husaberg_motard:

Är det du som saknar logiskt tänkande eller är det jag som inte förstod ironin i ditt inlägg?

Det är nog just du. Eller är det bara jag som inte ser ironin i ditt inlägg?

Jag tror inte att hon tipsade om att använda "störst först-regeln" i en rondell, på en uppkörning för att hon verkligen trodde att inspektören skulle gilla det.

Det gör ingen (som tillämpar "logiskt tänkande"), och ironin är ganska uppenbar.

On topic: Så brukar min morfar gena rakt över rondeller med låg kant om det är mycket trafik. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Många brukar göra fel om det är två filig rondell så tror man att man bara ha väjningsplikt mot ytter fältet men det är båda filerna du har väjningsplikt mot. och sen när du gör filbyte i rondell gör det när du har ytterkanten som skydd så du undviker att bli påkörd från någon som ska in i rondellen


   
SvaraCitera