Aviseringar
Rensa alla

körkort hur lång tid tar det?


Ämnesstartare

ja hur lång tid tar det att läsa in teori och övning ,osv


   
Citera

det finns intensivkurser på två veckor. 
Annars ärdet upp till hur skillad och studiemotiverad du är


   
SvaraCitera

Beror på tidigare erfarenheter. Jag läste det som en kurs i gymnasiet. Repeterade bara ur kursboken dagen innan teoriprovet och fick 59på provet 


   
SvaraCitera

Det beror till störst del på dig........... En liten på hur vida fullbokad körskolan din är, om du hade tänkt att gå via en sådan alltså.  


   
SvaraCitera

Allt från 2 veckor till flera år.

Hoppa på en intensivutbildning, och du är klar om 2 veckor.


   
SvaraCitera

Om du har någon form av talang räcker det med en intensivkurs på 2 veckor. Det är dock bra att köra lite innan med föräldrar om du har möjllighet


   
SvaraCitera
Åtta

Jag rekommenderar också intensivkurs. Jag gick 2 lektioner per dag i två veckor, plus övningsprov om och om igen till jag hade alla rätt på alla moment (brukade sitta en timme per dag ungefär under den första veckan). Gick utmärkt.


   
SvaraCitera

Då vi lär oss olika snabbt och är olika bra på att ta in teoretiska/praktiska moment så beror väldigt mycket på dig själv. Medan det gick bra för Åtta att klara av allting på två veckor så tog jag mig tiden att klara av det på knappt ett halvår för att jag ville känna mig säker bakom förarsätet och kunna reglerna.


   
SvaraCitera

Det bästa är om du åtminstone kan grunderna + köra på väg, innan du hoppar på en intensivutbildning.

Jag körde någon lektion varje vecka i ett år, innan jag tog intensivutbildningen. Det intensiva var då 2,5 veckor. Paketet bestod av 25 körningar. Teori. Båda riskutbildningarna. Och bil till uppkörningen.


   
SvaraCitera
penja

Volvo4life:
Det bästa är om du åtminstone kan grunderna + köra på väg, innan du hoppar på en intensivutbildning.

Jag körde någon lektion varje vecka i ett år, innan jag tog intensivutbildningen. Det intensiva var då 2,5 veckor. Paketet bestod av 25 körningar. Teori. Båda riskutbildningarna. Och bil till uppkörningen.

Varje vecka i ett år? Dyrt! 


   
SvaraCitera

penja: Varje vecka i ett år? Dyrt!

Ja, ganska. Men det var svårt kombinera körkortsplugg och jobb, så då fick jobbet gå före. Där funkade det ekonomiskt. Men det är ju så, jobb eller körkort. Sen valde jag kortet.


   
SvaraCitera

för mig har det tagit ca 3 månader ca, har snart proven, ta den tid du behöver för att känna dig någorlunda redo när du ska göra proverna.  🙂 plugga i teoriboken å läsa korkortsboken var det bästa..iallafall för mig! då går det fort, man lär sig mycket mer, men det är ju från person till person! 


   
SvaraCitera
penja

Volvo4life:

Ja, ganska. Men det var svårt kombinera körkortsplugg och jobb, så då fick jobbet gå före. Där funkade det ekonomiskt. Men det är ju så, jobb eller körkort. Sen valde jag kortet.

Ok! 
Jag borde egentligen se till att ta körkort innan jag flyttar till Sthlm i augusti.... Kommer ej hinna 


   
SvaraCitera

penja:

Ok! 
Jag borde egentligen se till att ta körkort innan jag flyttar till Sthlm i augusti.... Kommer ej hinna 

Är det något man inte ska ha i detta fall, så är det tidspress. Man vet ju aldrig om fler körningar är nödvändiga, eller om något av proven misslyckas.


   
SvaraCitera

penja:

Ok! 
Jag borde egentligen se till att ta körkort innan jag flyttar till Sthlm i augusti.... Kommer ej hinna 

det är en hel del skit man måste fixa innan man ens får börja övningsköra, dessutom brukar intensivkurserna rätt snabbt bokas fulla på sommaren tror jag, så det blir nog lite knepigt!


   
SvaraCitera