Aviseringar
Rensa alla

körkort


Ämnesstartare

har en liten fråga om körning på landsväg. 

Haruppkörning 25augusti och de jag faktiskt inte vet är: Om man kör på landsväg tex Växel 5 sen när jag ska svänga ska man då släppa gasen bromsa lägga in 2an osv eller gå ner från 5 ,4,3 ,2 sen svänga som jag gör i vanliga fall på 50vägar eller i stan


   
Citera

Släpp gasen, bromsa och när du når typ 45, gå ner på trean. Och fortsätt bromsa. Strax innan du ska svänga, gå ner på tvåan då farten är tillräckligt låg.


   
SvaraCitera

redheart:
har en liten fråga om körning på landsväg. 

Haruppkörning 25augusti och de jag faktiskt inte vet är: Om man kör på landsväg tex Växel 5 sen när jag ska svänga ska man då släppa gasen bromsa lägga in 2an osv eller gå ner från 5 ,4,3 ,2 sen svänga som jag gör i vanliga fall på 50vägar eller i stan

Att tillägga. När du ska växla ner är det inte lika viktigt att använda alla växlar stegvis som vid uppväxling. Dom säger på körskolorna att man ska "hoppa växlar", men vid uppväxling är det egentligen inte nyttigt för bilen. Det står även i bilarnas handböcker.Och att göra bestämda och hastiga fartökningar spar egentligen varken soppa eller miljö. Men när du kör med skolan ska du givetvis göra som dom säger.Och så kan du gå efter mitt tidigare tips:

Gurksallad:
Släpp gasen, bromsa och när du når typ 45, gå ner på trean. Och fortsätt bromsa. Strax innan du ska svänga, gå ner på tvåan då farten är tillräckligt låg.


   
SvaraCitera

Gurksallad: Det står även i bilarnas handböcker.Och att göra bestämda och hastiga fartökningar spar egentligen varken soppa eller miljö. Men när du kör med skolan ska du givetvis göra som dom säger.Och så kan du gå efter mitt tidigare tips:

Höga varv och lite ax torde dock vara bra om man skall tex ansluta till en motorväg?


   
SvaraCitera

dazed:

Höga varv och lite ax torde dock vara bra om man skall tex ansluta till en motorväg?

Ja, jo. Men där är det mer av ett måste för anpassning till övrig trafik, än för något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kuggar man om man lägger in 2an dirr 5an från 2an på landsväg?


   
SvaraCitera

Gurksallad:

Ja, jo. Men där är det mer av ett måste för anpassning till övrig trafik, än för något annat.

Visst är det så och förövrigt är eco driving ett jävla trams men det är en annan diskussion.

redheart:
Kuggar man om man lägger in 2an dirr 5an från 2an på landsväg?

Skulle i sånt fall hellre köra trean till femman för att inte varva satan.


   
SvaraCitera

 nä


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej men menar såklart släppa gas Bromsa lägga in 2an precis innan svängen inte att jag lägger in 2an i hög fart


   
SvaraCitera

redheart:
nej men menar såklart släppa gas Bromsa lägga in 2an precis innan svängen inte att jag lägger in 2an i hög fart

My bad, håll koll på varven men det ska gå.


   
SvaraCitera

Du kuggas inte pga av val av växel - du väljer växel i föhållande till den hastighet du kör i. I princip så ska du alltid välja en så hög växel som möjligt i situationen, och undvik onödiga stopp och accelerationer. Om situationen artar sig som så att du måste stanna, eller att du måste växla på ett icke-normativt sätt så ska de inte kugga dig för sådant. Du ska kunna hantera situationen, inte skapa den.


   
SvaraCitera

redheart:
nej men menar såklart släppa gas Bromsa lägga in 2an precis innan svängen inte att jag lägger in 2an i hög fart

Man får ju vara försiktig då man kan paja lådan synkronisering. Tänk på att 5:an är en ganska hög växel i förhållande till 2:an. Samma princip som att man inte går från 2:an direkt till 5:an.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu när de ändå är folk som vet saker och ting kan jag lika gärna ställa en till fråga som jag har undrat över:p hur vet man om det är en 90graders sväng på en tex 90 100,110 väg eller avfart ? det är säkert väldigt enkelt och en dum fråga som fan


   
SvaraCitera

redheart:
Nu när de ändå är folk som vet saker och ting kan jag lika gärna ställa en till fråga som jag har undrat över:p hur vet man om det är en 90graders sväng på en tex 90 100,110 väg eller avfart ? det är säkert väldigt enkelt och en dum fråga som fan

Det märker man. Håll blicken dit du ska, var beredd med broms och ratt. Och bered dig på att vara tvungen att växla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är nog de.Måste ha blicken längre bort ibland kan de bli så att jag precis kollar ner.Det är nog mest ovana tack iaf


   
SvaraCitera