Aviseringar
Rensa alla

Körkort - titta hit alla med körkort


Ämnesstartare

Hej Um,

Jag är riktigt sugen på att skaffa körkort. Dock så blir det jobbigt med skolan och träna på teorin/övningskörningen och så. Någon som har erfarenheter av det?

Är teoriprovet svårt egenligen? Hur länge tar det att träna inför provet? Jag är väldigt lättlärd, så det är lungt. Jag är nog mest orolig över körningsbiten. Är det svårt med uppkörning?

Jag ska köra privat btw.

Mitt mål är allafall att få körkortet i Maj och fyller 18 år i april.

Tack på förhand![smile]

//Dream


   
Citera

Jag skulle kunna säga att det är jättelätt, men det är ju för att jag har dem förutsättningarna.

För att vi ska kunna svara på det behöver vi nästan se hur du kör och vad du har för talang från början.

Det bästa du kan göra är att sätta dig bakom ratten och börja köra det kommer svara bättre än vad någon kan göra här.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jag är riktigt sugen på att skaffa körkort. Dock så blir det jobbigt med skolan och träna på teorin/övningskörningen och så. Någon som har erfarenheter av det?

Tror nog dem flesta har det, det är inte direkt unikt att en 18-årig gymnasieelev tar körkort samtidigt som denne håller på med sina "studier".[rolleyes]

Bättre att ta körkortet under gymnasietiden, än efter, då blir det verkligen knappt med tid om man börjar läsa på högskolan, även lättare att få jobb.

Hur som haver, teroin är busenkel, den kan dock vara lite knepig i början. Men allt faller till slut väldigt logiskt.

Om du är riktigt flitig så kan du ju se till att få ditt körkort på din födelsedag redan. Det nya systemet funkar ju så att man kan boka teori och uppkörning samma dag (det är numera hela poängen), även om du misslyckas med teoriprovet så får du genomföra uppkörningen, sen tror jag att man var garanterad nytt teoriprov högst 2 veckor senare. Halkkörningen behöver du inte vara 18 för att göra, så den kan du göra nån vecka innan du fyller år.

Så om du har möjlighet, börja redan nu plugga teori och övningsköra, så kanske du har ditt körkort en månad tidigare om du har tur.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jag är riktigt sugen på att skaffa körkort. Dock så blir det jobbigt med skolan och träna på teorin/övningskörningen och så. Någon som har erfarenheter av det?

Det är egentligen inga problem om man bara vill. klart du kommer ju att ha lika mycket mindre fritid som du lägger på körningen.

Dream:

r teoriprovet svårt egenligen? Hur länge tar det att träna inför provet? Jag är väldigt lättlärd, så det är lungt. Jag är nog mest orolig över körningsbiten. Är det svårt med uppkörning?

Upplevde aldrig teorin som svår. sunt förnuft räcker ju för att klara provet i princip. Om uppkörningen svår beror helt på dig, hur nervös du blir, hur bra du faktiskt kan köra osv men dom är inte elaka se bara till att inte bryta mot några regler.


   
SvaraCitera

Dream:

Är teoriprovet svårt egenligen?

jag klara inte mitt första gången(men tog teori för epa då)
två år senare gjorde jag för B-kortet och då va d lätt,hade läst boken en gång asnoga.inte gått teori på körskola eller nåt.

Dream:

Hur länge tar det att träna inför provet?

jag körde bil i mindre än 5 månader och enbart på körskola en gång i veckan och vissa två gånger i veckan.teorin drog jag igenom sista månaden.

Dream:

Är det svårt med uppkörning?

min kändes jättelätt

Dream:

Mitt mål är allafall att få körkortet i Maj och fyller 18 år i april.

jag fylde år i april,gjorde min teori nån vecka efter tror jag och fick uppkörning 3:dje juni,du måste tänka på kötiden oxå,du måste ha gjort teorin.

Dream:

Dock så blir det jobbigt med skolan och träna på teorin/övningskörningen och så

nej?jag gjorde mitt sista terminen i trean när jag hade skolarbete och egen häst,gick jättebra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

jag fylde år i april,gjorde min teori nån vecka efter tror jag och fick uppkörning 3:dje juni,du måste tänka på kötiden oxå,du måste ha gjort teorin.

Du kanske skulle ta och uppdatera dig lite innan du svarar. Numera så erbjuds man att göra teori och uppkörning samma dag, sen är man garanterad att få en dag med både teoriprov och uppkörning inom en viss tid från den dagen man bokar. Detta för att få ner köerna så mycket som möjligt.

Och bara så du vet, det skall vara mellanrum mellan orden och punkterna du sätter ut[rolleyes][tard]


   
SvaraCitera

Husaberg_motard:

Numera så erbjuds man att göra teori och uppkörning samma dag,

jag vet mycke väl att d är nya regler nu men man får köa ändå.[tired]ocj min stavning och hur jag skriver är inte relevant för man förstår vad jag skriver/menar.[tired]


   
SvaraCitera

Jag körde lite då och då hemma från den dagen jag fick tillståndet när jag var sexton. Så jag lärde mig i princip ingenting då.
Men i somras bestämde jag mig för att hårdträna lite och i augusti började jag på körskola. I oktober fick jag mitt körkort, klarade både teorin och körprovet på första försöket.

Det är inte så svårt, och kom ihåg, de flesta trafikskolor vill gärna få dig att tro att det är mycket svårare än vad det är. Kan säga att jag hade kunnat skippa de tre sista körlektionerna och ändå klarat det. Men det är ju bättre att vara på den säkra sidan 🙂


   
SvaraCitera

Jag tyckte teorin var ganska så svår, misslyckades x antal gånger för jag blandade alltid ihop en massa lastningsregler och boggitryck och allt skit det nu var man ska kunna.

Uppkörningen var inte särdeles svår, klarade den på första försöket efter några månaders ganska oregelbunden körskola men i det närmaste ingen träning hemma. Låt mig berätta om min uppkörningsrutt, jag minns den än:

Det var en kall novemberonsdag och klockan 15.00 stod jag och väntade vid bilprovningen på att föregående uppkörningselev skulle komma tillbaka. Jag möttes sedan av en uppkörningsinspektör på glatt humör, och hon hette vad jag minns Ulrica. Vi satte oss således i bilen och jag ombads kontrollera bromsarna. Lätt som en plätt. Sen sa hon att vi skulle åka iväg, jag började må lite illa och blev väldigt nervös. "Det är inte bara du som är nervös, ska du veta. Ta ett djupt andetag så åker vi", sa hon. Sagt och gjort, iväg bar det. Vi åkte genom ett industriområde och sedan in till stan. Jag körde exemplariskt och kollade i backspegeln ungefär var femte sekund. Hon bad mig sedan svänga upp på stadshotellets parkeringsplats. Där ville hon att jag skulle parkera på det sätt jag fann lämpligt, mellan två bilar. Jag föreslog att jag kunde parkera på en helt tom sida. Hon tyckte det var bättre mellan två bilar, så det gjorde jag, på hederligt vis. Jag kunde ju inte, och kan fortfarande inte, varken backa in eller fickparkera. Tur.

Vi fortsatte således ut på landsväg, genom en isig skogsväg först. Det hela flöt på, och jag ombads sedan köra in åt vänster till min gamla hemby. Bakom mig åkte en buss och från andra hållet kom trafik. Trafikskolan har fobi för vänstersväng på landsväg, så jag tänkte att, vafan, jag kör vidare och vänder. Något felkalibrerat då jag åkte en halvmil för att hitta en högersväng som inte ledde in på privat mark. Väl där passerade vi en järnvägskorsning, där ett tåg kom. Ypperligt tillfälle att visa sig ansvarstagande och inte riskera nåt. Jag muttrade, efter denna senväg, att "nu tror jag du kuggar mig". Hon svarade att "det får vi allt se det". Jag svängde in till min hemby, pekade på mitt ståtliga hus och for sedan smärtfritt tillbaka till bilprovningen.

Hon satt och bockade av grejer på sin checklista. Jag visste att om det stod "icke godkänd" på en enda grej är jag kuggad. Därför vågade jag inte ens slänga ett öga ditåt. När jag parkerat bilen och stängt av motorn avslöjade hon att hon tänkte ge mig körkort den dagen. Jag har aldrig varit så glad sen jag var en liten flicka. SLUT.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husaberg_motard:

Tror nog dem flesta har det, det är inte direkt unikt att en 18-årig gymnasieelev tar körkort samtidigt som denne håller på med sina "studier".

Haha, jag går i NV och satsar på 22,5. Jag är bara rädd att det påverkar studierna väligt mycket, ,men jag får se till att planera.[smile]

Husaberg_motard:

Så om du har möjlighet, börja redan nu plugga teori och övningsköra, så kanske du har ditt körkort en månad tidigare om du har tur.

Kan man ta körkortet en månad innan jag fyller 18?[surprised] Jag fyller i april och kan då ta det i mars eller?

Jag har redan beställt bonniers trafikskola 2009 och har boken också. Ska börja träna på teorin om några dagar och jag har redan börjat övningsköra med farsan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Jag har aldrig varit så glad sen jag var en liten flicka. SLUT.

Haha, vilken fin historia. Det känns bra nu.[smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack alla![y]

Jag ska satsa hårt på båda delarna. Sedan får jag göra båda proven i april/maj.[smile] Det ska nog gå bra, hoppas jag.[y]


   
SvaraCitera

teorin kan du enkelt läsa in på en helg, köp en bok och gör testprov på datorn (köp på skiva, inte de där gratistesten på internet).

uppkörningen var jag rätt nervös inför, men det gick väl bra, körde upp i farsta. fick göra om backning runt ett hörn och tog lite väl lång tid på mig att stänga av motorn medan jag väntade på att ett tåg skulle korsa vägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flexfit:

teorin kan du enkelt läsa in på en helg, köp en bok och gör testprov på datorn (köp på skiva, inte de där gratistesten på internet).

Har beställt Bonniers trafikskola 2009.[wink]

flexfit:

uppkörningen var jag rätt nervös inför

Jag är rädd att nervositeten ska förstöra allting.[sad]


   
SvaraCitera

jag har hittat mitt körkort. vill du ha det? du kan få det.
snälla bara ta det, kom igeeeeen...


   
SvaraCitera