Aviseringar
Rensa alla

Körkortslån från CSN – en bra idé?


Ämnesstartare

"Med tanke på den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige är det viktigt att öka möjligheterna för unga att komma in på arbetsmarknaden. Ett sätt är att erbjuda körkortsutbildningslån från CSN för unga mellan 18 och 25 år", skriver riksdagsledamoten Amir Adan (M) ​på SvD idag.

Vad tycker ni? Är det en bra idé med CSN-lån till körkortet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag hade ansökt om det direkt i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Japp (Du röstade på detta alternativ)

mycket bra idé


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Körkort kan ju vara lika viktigt som en högskoleutbildning så ja [smile]


   
SvaraCitera
Simi
 Simi

Ge ut skiten gratis istället för att sätta kidsen i ännu mer skuld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Simi:

Ge ut skiten gratis istället för att sätta kidsen i ännu mer skuld.

Det är ingen rättighet att ha körkort.


   
SvaraCitera
Simi
 Simi

mrman:

Det är ingen rättighet att ha körkort.

Kanske borde bli då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Simi:

Kanske borde bli då?

Skulle vara lite orättvist eftersom att vem som helst inte får ta körkort. Skulle den kattegorin människor kompenseras genom lägre skatt då?
En annan lösning vore väll om man kunde göra skatteavdrag för körlektioner på samma vis som förslaget om skatteavdrag för läxhjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Nepp (Du röstade på detta alternativ)

Jag tycker att körkortsutbildning för bil ska ingå gratis i gymnasiet. Det är en förutsättning för att få de flesta jobb, och så dyrt som det är kan man i princip bara ta det tidigt i livet ifall föräldrarna betalar det åt dig. Har man fattiga föräldrar kommer man inte kunna ta det förrän långt in i livet.

Att göra det till något man ska ta CSN-lån för tycker jag är dumt. De som har rika föräldrar kommer fortfarande att få det betalt av dem, så det är bara de allra fattigaste som kommer vara tvungna att ta lån. Dessa har minst chans av alla att kunna betala tillbaka ett lån. Många tvingas dessutom att dra på sig dyra lån genom sin skolgång som vissa aldrig kommer att kunna betala tillbaka. Att då lägga ytterligare lån på detta känns väldigt orimligt. Om vi istället hade det via skattesedeln så hade folk kunnat betala sitt körkort efter förmåga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

mrman:

Det är ingen rättighet att ha körkort.

Nej, men man skulle kunna göra det till en rättighet precis som alla rättigheter vi idag har en gång i tiden inte var rättigheter. Det finns inte några naturgivna rättigheter, alla rättigheter är skapade av människor och det är vi som bestämmer vad som ska och vad som inte ska vara en rättighet. Vi kan bestämma att alla har rätt till en egen rymdraket ifall vi skulle vilja. Att något "inte är en rättighet" är inte ett argument.


   
SvaraCitera
Åtta

André Vifot Haas:

Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

Det är bara att behandla symptomen. Frågan som bör ställas är huruvida körkort faktiskt är en nödvändighet för så många jobb som det påstås. Enligt artikeln är det hälften av arbetsköparna som kräver körkort. Jag har mycket svårt att tro att det faktiskt är ett funktionellt krav till hälften av alla arbeten. Jag tror istället att det är ett sätt för arbetsköparen att gallra ut individer. Huruvida det är för att det är så många som söker att ansökningarna annars blir ohanterligt många, eller om arbetsköparen tror att den sökande är lat eller dylikt om denne inte har körkort, vet jag inte. Poängen är dock att om vi skulle se till att 100% av unga har körkort så kommer det bara att dyka upp något nytt svepskäl.

Lösningen är inte att skuldsätta hundratusentals ungdomar ytterligare, bara för att uppfylla ett krav från arbetsmarknaden, som i de flesta fall inte ens är nödvändigt. Jag har ingenting emot att det erbjuds lån för körkort, men inte om det blir ett krav att alla tar det (eftersom arbetsmarknaden då kräver att alla ska ha körkort).


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Japp (Du röstade på detta alternativ)

Som arbetslös eller studerande är det i princip omöjligt att ha råd med körkort, om jag inte hade haft snälla föräldrar hade jag fortfarande inte haft något.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sen vet jag inte om man ska ha av det enbart av anledningen att det kommer minska ungdomsarbetslösheten, för det är ju tveksamt. Tycker snarare att man ska ha det för att det kan vara bra att ha körkort av många skäl och att man har generellt har lättare att lära sig sådana saker som ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet ej[blush] gillar ej lån
folk behöver inte köra bil, dåligt för miljön etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

Det kommer fortfarande att vara lika många arbetslösa så jag tror han tänker ganska fel. Förövrigt borde nog körkort vara gratis för alla med tanke på vilken lurendrejerimarknad hela körskoleindustrin är, staten och kapitalet i ett jävla nötskal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde vara gratis för samtliga och ingå i gymnasieskolan.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter som att någon kommer få betala fetmycket mer i skatt, för att kunna betala för alla 18-25-åringars körkortsutbildning. Tycker det är intressant hur folk använder begreppet 'gratis', när det alltid finns en nota som faktureras, för i princip allt. Inget blir mer gratis för att det kommer från staten.

Osäker på vad jag tycker om förslaget. Moderaten menar på att man i dagens samhälle behöver körkort för att få jobb och att man därför ska erbjuda CSN-lån för att kunna finansiera det. Tycker man bör lösa frågan: "Vem betalar för det då?", innan man tar ställning.


   
SvaraCitera