Aviseringar
Rensa alla

Köttindustrins dolda ansikte


Ämnesstartare

Vad har ni att säga om den här artikeln?

Köttindustrins dolda ansikte
av Mukunda das

Alltför lite görs i Sverige och i övriga världen för att uppmuntra människor att förändra sina kostvanor. Problem med skogsskövling, markförstöring och växthuseffekten får en allt större utbredning på jorden. Alla dessa miljöproblem har en direkt koppling till den ökande köttkonsumtionen i världen.
Det krävs tio gånger mer resurser för att producera ett kilo kött än ett kilo växter med motsvarande mängd protein. En stor del av odlingsarealen i världen idag används till odling av foder till köttindustrins djur. Fodret består ofta av soja, som transporteras till bl.a. Sverige från nedhuggen regnskogsmark i Sydamerika. Regnskogsskövlingen leder till markförstöring genom erosion, då det är skogen som binder jorden och hindrar den från att sköljas ner i vattendragen i samband med regn.
Den totala köttkonsumtionen i världen har femdubblats sedan 1950-talet, vilket har skapat en alltmer ohållbar situation. Idag diskuteras köttindustrins resursslöseri knappt alls i samhällsdebatten, trots att den har blivit till en av de största miljö- och rättviseproblemen på jorden.
På många håll i världen kopplas utbredningen av betesmarker till boskapsdjur samman med ökenspridning, vattenbrist och försaltning. I Afrika orsakas nästan hälften av markförstöringen av boskapsdjurens överbetning, och i länder som Panama och Costa Rica beräknas att 70 procent av den kalhuggna marken används till köttindustrin. På lång sikt kan markförstöringen leda till att jordens produktionsförmåga minskar radikalt.
I en debattartikel i Göteborgs-Posten den 9 augusti skrev Alexander Chamberland (språkrör för Grön Ungdom) och Eva Gallström (ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner):

”Trots att det är en lite obekväm livsstilsfråga borde regeringen våga vidta åtgärder för att främja en minskad köttkonsumtion. Om vi i västvärlden minskade vår köttkonsumtion med så lite som knappt 10 procent, skulle det innebära att man frigjorde tillräckligt med jordbruksmark i fattiga länder för att föda de 60 miljoner människor som svälter ihjäl varje år. Det spar helt enkelt resurser att äta vegetariskt, vilket är något som behövs om alla jordens människor ska kunna äta sig mätta.”
Idag går 80 miljarder kronor av EU:s skattepengar till ekonomiskt stöd för framställningen av animaliska produkter, i första hand nötkött.

Ett av symtomen på att ett människosamhälle utvecklas i en sund riktning, är att ödmjukhet och medlidande inför allt levande ökar. Det är en mänsklig civilisations uppgift att beskydda invånarna (även djuren) mot exploatering. I ett eventuellt nödläge har man rätt att äta kött, såvida det inte finns andra alternativ för ens överlevnad. Man har också rätt att döda i självförsvar om ens eget eller andras liv står i fara.
Mahatma Gandhi sade: ”En nations storhet och moraliska framsteg kan bedömas genom att se hur dess djur behandlas.”
Av alla djurmord utgör slaktandet av kon det värsta av alla övergrepp. Kon skänker människan mjölk, från vilken vi kan utvinna en rad underbara produkter såsom yoghurt, grädde, smör, ost, ghi (smörolja) etc. Kons spillning kan också på ett förtjänstfullt sätt användas som gödningsmedel, bränsle, desinfektionsmedel, medicin m.m.
I Rig Veda (9.4.64) står det: ”En människa som önskar döda kon fastän hon gläds åt att dricka hennes mjölk befinner sig i djupaste okunnighet.”
En tänkande människa borde visa tacksamhet gentemot kon och i gengäld skänka henne beskydd mot exploatering, grymheter och slakt!
Den grekiske filosofen Pythagoras sade: ”Så länge människorna massakrerar djur, så länge kommer de att döda varandra. Den som sår frön av mord och smärta kan aldrig skörda glädje och kärlek.”
Människan mår dessutom både fysiskt och mentalt bra av att äta vegetarisk mat. Albert Einstein sade: ”Det är min åsikt att det vegetariska levnadssättet genom sitt rent fysiska inflytande påverkar det mänskliga sinnelaget på ett mycket förtjänstfullt sätt.”

Sammanfattningsvis kan sägas att hela köttindustrin av idag är ohållbar ur alla synvinklar. Att 60 miljoner människor årligen tvingas dö av svält, trots att man skulle kunna mätta alla dessa munnar genom en rättvis fördelning av jordens resurser och en vegetarisk kosthållning, är en fruktansvärd tragedi utan motsvarighet. Att köttindustrin dessutom skapar svåra miljöproblem och rubbar den ekologiska balansen är på alla vis ohållbart. Sist men inte minst frambringar köttindustrin ett ofantligt lidande för miljoner och åter miljoner kor och andra djur som varje dag skickas till köttindustrins slakthus.

http://www.harekrishnagoteborg.com/krishnabladet/12_november2005/sid0405_mukunda...

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Tips: om du vill bli tagen på allvar kanske du skulle försöka plocka fram en text som inte innehåller religiöst trams (vedareferenserna,) appeller till känslor istället för logik (chockbilden) eller medvetna försök till vilseledande (påståendet om att svälten beror på köttätande, inte resursfördelning.) Killen, som f ö var och föreläste på min gymnasieskola på den tiden det begav sig, lyckas dessutom förvilla problemet med ohållbara bruksmetoder med någon sorts inneboende problem med köttätande.

Allt som allt en lysande text för att lura folk som okritiskt sväljer allt de läser, men ingenting som kommer att påverka den som analyserar en text innan hon tar den för absolut sanning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

vedareferenserna

kunskaps-texterna är viktiga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Tips: om du vill bli tagen på allvar

här kommer ett till!
styck indela så att jag orkar läsa. gör fetstil på det som är viktigt, så blir det lättare att orka läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

styck indela så att jag orkar läsa. gör fetstil på det som är viktigt, så blir det lättare att orka läsa.

DU SKALL NOG ORKA ÄNDÅ!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

be_organic:

DU SKALL NOG ORKA ÄNDÅ!!

Ne, antar den handlar om hur vidrig köttindustrin är ändå, jag är ändå vegan och medveten så vafan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

här kommer ett till!

Det är nog ännu viktigare.

be_organic:

kunskaps-texterna är viktiga

Oavsett vad du tycker om dem kvarstår faktum att de flesta andra är eniga om att religiösa texter är enfaldigt dravel som inte har någonting i en seriös debatt att göra. Så länge du använder dem för att "argumentera" kommer du att fortsätta bli utskrattad, även av dem som annars skulle vara benägna att hålla med dig.


   
SvaraCitera

Inga nyheter här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Stäng av era datorer och gå ut och odla allt ni använder, NU.
2. Sluta peka på vad andra gör fel.
3. Erkänn att ni är hycklare.

Gör ett val, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Killen, som f ö var och föreläste på min gymnasieskola på den tiden det begav sig

Men han bjöd på någon slags apelsinchokladbollar. Inte så värst goda dock, smakade bakpulver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kött är ju det godaste som finns att äta, en mediumrare rostbiff[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Allt som allt en lysande text för att lura folk som okritiskt sväljer allt de läser, men ingenting som kommer att påverka den som analyserar en text innan hon tar den för absolut sanning.

Känns som att för få tar upp de reella problemen bara för att det är bekvämare på att spela på känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Känns som att för få tar upp de reella problemen bara för att det är bekvämare på att spela på känslor.

Indeed. Jag känner själv ibland för att minska mitt köttätande, men när jag läser den här typen av texter får jag snarare lust att äta två kor för varje ko Mukunda Das inte äter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Jag känner själv ibland för att minska mitt köttätande, men när jag läser den här typen av texter får jag snarare lust att äta två kor för varje ko Mukunda Das inte äter.

Samma här, ju mer jag matas med denna propaganda desto mer vrång blir jag.
Däremot försöker jag som oftast att köpa lokalt kött och så för att minska på transportkostnader och liknande, för att emellanåt varva med fisk, eller mjölmat. Men för de flesta veganer/vegetarianer är det en allt eller inget-mentalitet som är gällande.


   
SvaraCitera