Forumet - Koffein....

Koffein....

1009 0 52

Spana också in:

TurKesoX:

bara kaffe eller också andra saker innehållande koffein? som cola och energidrycker??

känner många som är jätte colaberoende,
fast dem kanske bara fejkar. vem vet.

man kan säkert bli beorende av allt som innehåller koffein
om man dricker det mycket och hela tiden.

jag undrar bara.. hm, kan man bli beroende av choklad? :s
mediakatt:

Exakt vilka forskare är det du hänvisar till, då den allmänna uppfattningen bland forskare är att koffein inte är fysiskt beroendeframkallande?

"Det är inte ovanligt att storkonsumenter utvecklar ett slags koffeintillvänjning, som yttrar sig i abstinenssymptom som huvudvärk, om det regelbundna intaget uteblir. Symptomen brukar vara kortvariga och gå över av sig själva. Det är alltså inte fråga om ett långvarigt beroende utan snarare en tillfällig och övergående abstinenseffekt."

Från kaffeinfo.se
mediakatt:

Jaså? Hur?

Helt enkelt att någon får i sig en viss mängd koffein på en regelbunden basis. Får personen i fråga inte i sig koffeinet så som kroppen är van vid får man huvudvärk, blir lättirriterad, vätskenivåerna kan skilja och personen kan må illa och spy. Visst krävs det att man har vant sig vid ganska stora mängder för att man ska börja spy vid abstinensen, men kort och gott kroppen fungerar inte ordentligt utan drogen.
hixaren:

Får personen i fråga inte i sig koffeinet så som kroppen är van vid får man huvudvärk, blir lättirriterad, vätskenivåerna kan skilja och personen kan må illa och spy.

Att vätskenivåerna kan skilja sig beror väl rimligtvis på att koffein faktiskt är vätskedrivande. Finns det anledning att det övriga skulle vara annat än samma slags abstinensbesvär som uppkommer vid psykiska beroenden?
mediakatt:

Att vätskenivåerna kan skilja sig beror väl rimligtvis på att koffein faktiskt är vätskedrivande.

Jo, det låter rimligt tycker jag.

mediakatt:

Finns det anledning att det övriga skulle vara annat än samma slags abstinensbesvär som uppkommer vid psykiska beroenden?

Njae, vid psykiska beroenden brukar man väl mest svettas och få sömnsvårigheter bara...? Jag har inte så jävla bra koll på det faktiskt, tänkte mest på att man kan få ett sug efter kaffe och att man kan få ordentlig huvudvärk i ett par dagar, man kan bli deprimerad och rent allmänt att både psyket och kroppen mår piss efter att man har slutat.

Dumt att ge mig in i den här disskusionen dock då jag inte har riktigt koll på hur det funkar...inte mycket att säga dumt av mig, får skylla på att jag är trött och full[crazy]