Aviseringar
Rensa alla

Koffein - Ett experiment


Ämnesstartare

Under en period har jag testat att dricka kaffe inför olika situationer för att se hur det påverkar min energi i praktiken. Till en början drack jag ungefär 0,5 dl svart kaffe inför den första lektionen (filosofi) varje fredag och upptäckte att mitt fokus blev centrerat kring vad läraren hade att säga. Min prestation förbättrades nämnvärt. Sedan började jag dricka kaffe oregelbundet; en dag drack jag kaffe innan en arbetsintervju sent på förmiddagen och en annan dag drack jag en kopp omkring kl 17. Dessa gånger märkte jag ingen skillnad. Efter att nu inte ha druckit kaffe på ca 2 veckor tog jag en kopp i morse. Redan 5 minuter senare började jag känna mig stressad. Svettningar uppstod och jag blev allmänt orolig. 

Observera att jag tidigare alltid blivit orolig och en gång även fått en ångestattack "utan anledning" efter att ha druckit två koppar kaffe under en dag. Därav detta försök. Misstankar om vissa ADD-drag hos mig själv finns sedan tidigare.

Vad tror ni detta beror på? Vissa gånger gynnar det mig att dricka en liten mängd kaffe då jag blir superkoncentrerad, medan det andra gånger ger en extremt påfrestande effekt.


   
Citera
Ämnesstartare

Alla reagerar olika på saker.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Min mage blir helt jäkla förstörd av kaffe. Även om jag dricker ur endast en liten kopp, utan påtår. Dricka kaffe på tom mage är bara att glömma(to much info), så funderar över om du varit mätt vissa av gångerna och druckit på tom mage andra gånger?


   
SvaraCitera

Kan också få ångest av koffein. Men dricker det ibland ändå om jag behöver bli piggare.


   
SvaraCitera

gjorde något liknande i somras. upptäckte att jag fick ångestkänslor efter att ha druckit ett par koppar kaffe och la därför ner kaffedrickandet under ungefär två månader. kände inte av samma kryp i kroppen då


   
SvaraCitera

tyvärr är kaffe så jävla gott att jag dricker det ändå


   
SvaraCitera
time
 time

Alltså, koffein är ju en psykoaktivt centralstimulerande drog och kan göra en aggressiv och ångestig på samma sätt som andra centralstimulerande kan. Jag blir själv väldigt ångestig om jag dricker för mycket kaffe, men kan samtidigt inte starta dagen utan 1-2 stora koppar. Dricker jag mer utöver det blir jag bara ledsen resten av kvällen.


   
SvaraCitera

Ibland dricker jag 1 - 2 koppar per dag men oftast blir det bortår 10 koppar. Märker ingen större skillnad på lågt resp högt intag. Dricker dock alltid en kopp kaffe på sängkanten annars kan jag inte somna. Med en kopp kaffe i magen somnar jag inom 30 sekunder dvs bästa sömnmedlet. 

Dricker faktiskt mest kaffe för att jag är törstig. En kopp kaffe består av hälften superstarkt kaffe, hälften mjölk och 5 sockerbitar.  Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänkaren: Dricker faktiskt mest kaffe för att jag är törstig. En kopp kaffe består av hälften superstarkt kaffe, hälften mjölk och 5 sockerbitar.

Det där är inte kaffeArg


   
SvaraCitera

aristoteles: Det där är inte kaffe

Jo, kaffe är det bevisligen även om jag späder ut det med mjölk och socker. På samma sätt som både öl, vin och starksprit är alkohol.  Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänkaren:

Jo, kaffe är det bevisligen även om jag späder ut det med mjölk och socker. På samma sätt som både öl, vin och starksprit är alkohol.  Mycket glad

Är chokladbollar kaffe om man har lite kaffe i dem? NejArg


   
SvaraCitera

aristoteles: Är chokladbollar kaffe om man har lite kaffe i dem? Nej

Ungefär som om du köper en ABBA sillburk med inlagd sill. Det mesta är sillspad (ättika) och det minsta är sill. Men det heter är ända inlagd sill.

Jag förstår att du dricker luten... förlåt, kaffet svart. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PMR:
Min mage blir helt jäkla förstörd av kaffe. Även om jag dricker ur endast en liten kopp, utan påtår. Dricka kaffe på tom mage är bara att glömma(to much info), så funderar över om du varit mätt vissa av gångerna och druckit på tom mage andra gånger?

Jag äter väldigt lite i allmänhet så nu när du säger det kan det mycket väl spela roll. I morse hade jag endast ätit en banan innan jag drack kaffet. 

terrormat:
gjorde något liknande i somras. upptäckte att jag fick ångestkänslor efter att ha druckit ett par koppar kaffe och la därför ner kaffedrickandet under ungefär två månader. kände inte av samma kryp i kroppen då

Men precis så är det ju för mig när jag får fel effekt av kaffe. Efter jag skapade tråden i dag blev det än värre och jag hade något jag kan likna vid panikångest (aldrig känt av det tidigare därav min gissning) i timmar. Funderingar på att gå hem uppstod men jag lyckades ändå på något vänster ta mig i genom dagen med nöd och näppe. Kaffe är väldigt gott, ja, så jag funderar på att köpa hem en koffeinfri variant och testa.

time:
Alltså, koffein är ju en psykoaktivt centralstimulerande drog och kan göra en aggressiv och ångestig på samma sätt som andra centralstimulerande kan. Jag blir själv väldigt ångestig om jag dricker för mycket kaffe, men kan samtidigt inte starta dagen utan 1-2 stora koppar. Dricker jag mer utöver det blir jag bara ledsen resten av kvällen.

Jaha, det förklarar mycket. Fy alltså, det är svårt att hitta en balans. Bäst är väl egentligen att inte få i sig koffein över huvud taget men vissa gånger känner även jag att det kan behövas för att jag ska kunna ta mig i genom dagen. 

aristoteles:

Är chokladbollar kaffe om man har lite kaffe i dem? NejArg

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

absentthinking: Jaha, det förklarar mycket. Fy alltså, det är svårt att hitta en balans. Bäst är väl egentligen att inte få i sig koffein över huvud taget men vissa gånger känner även jag att det kan behövas för att jag ska kunna ta mig i genom dagen.

Lite funkar ju, det gäller att testa sig fram! Vissa föredrar te framför kaffe, då får de fortfarande i sig lite koffein och det piggar ju upp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Lite funkar ju, det gäller att testa sig fram! Vissa föredrar te framför kaffe, då får de fortfarande i sig lite koffein och det piggar ju upp. 

Förmodligen är min kropp mer okej med att jag dricker te då jag alltid valt det framför kaffe (till jag upptäckte kaffesmakens charm, vill säga). Jag kan testa att återgå till att dricka en kopp te på samma vis som jag druckit kaffe under den här perioden och sedan jämföra om en liten mängd koffein är att föredra för mig!


   
SvaraCitera