Aviseringar
Rensa alla

Koffein FAQ


Ämnesstartare

Idag kände jag mig snäll och slängde ihop en fff som kommer göra allas liv så mycket enklare.

ÄR koffein en drog?
Ja.

Koffeinets effekt beror främst på att den blockerar receptorer för adenosin i centrala nervsystemet. Adenosin är en signalsubstans som dämpar vakenhetsgraden.

Blir man hög på koffein?
Som med andra centralstimulantia höjs pulsen
och blodtrycket, vidgar bronkerna och ökar koncentrations förmågan,
precis som med kokain och amfetamin det har dock inte den dopamin utlösande effekt som de drogerna och ger inte den belönande "höga" känslan som är karakteristiskt för dopamin-droger.

Är koffein farligt?
Kortfattat nej, det långdryga svaret kanske som med allt här i världen
är det relativt men normal användning är ofarlig.

Har koffein obehagliga bi effekter?
Om man får i sig en överdos kan man få både panik attacker
ångest huvudvärk illamående spy och krampanfall. Frekvent intag av koffein kan också bidra till sömnlöshet och rubbad dygnsrytm

Vad är en överdos?
Det är när man fått i sig för mycket av en substans och dess
eftertraktade effekter går över i obehagliga så kallade bi effekter.

Kan man dö av koffein?
ja man kan dö av en överdos på koffein, man uppskattar att man
måste få i sig mellan 3-20 gram rent koffein vilket motsvarar
ca 30-200 koppar kaffe.

Hur kan en överdos variera?
vikt tolerans och genetiska faktorer
spelar in och är som vi alla vet många och varierande.

Hur mycket koffein är där i en kopp kaffe?
runt 85 mg om en kopp kaffe är gjort av ett mått zoegas
men det kan variera mellan 50-150 mg beroende på
bönornas kvalité och förbehandling.
Gröna orostade bönor innehåller alltid mer koffein än rostade.

Kan man bli beroende av koffein?
ja det kan man det är dock inte lika beroendeframkallande
som andra centralstimulerande droger.

Kan man få abstinens från koffein?
Ja det kan man precis som med andra centralstimulantia
kan man bli lam seg och få huvudvärk och begär/sug på mer kaffe.

Det är dock inte i närheten så handikappande som abstinens
från amfetamin eller kokain.

Hur länge varar abstinensen?
1-2 veckor.

Blir man hög av koffein?
nej, försök att bli speedad på kaffe resulterar oftast i obehagliga bi effekter.


   
Citera

raoulduke:

bi effekter?

raoulduke:

panik attacker

"Sär " skrivningar [bigsmile]

"En koffein-överdos som självmordsmetod är inte att rekommendera. Lätt att få tag på med vakna-upp piller, koffeintabletter och liknande, som finns tillgängliga på apotek, kemistaffärer och på internet, men ger en otroligt otrevlig fysisk upplevelse med kräkningar, förvirring, hallucinationer, snabba hjärtslag och medvetslöshet."


   
SvaraCitera

Nintendo:

En koffein-överdos som självmordsmetod

Där ser man. TA TÅGET!


   
SvaraCitera

Lägg till "insomnia" som möjlig bieffekt. Eller "sömnlöshet", om vi vill vara anti-coola.


   
SvaraCitera

NormaJean:

Där ser man. TA TÅGET!

Blir ju så kladdigt för andra då [mad]


   
SvaraCitera

raoulduke:

Blir man hög av koffein?
nej, försök att bli speedad på kaffe resulterar oftast i obehagliga bi effekter.

Jag blir väldigt väldigt väldigt speedad av koffein, men sen är min kropp otroligt mottaglig för alla substanser så.


   
SvaraCitera

Nintendo:

Blir ju så kladdigt för andra då

Vem fan bryr om folket.


   
SvaraCitera

NormaJean:

Vem fan bryr om folket.

Snälla och sympatiska människor!!! [confused][mad][mad][mad][cry][cry][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

"Sär " skrivningar [bigsmile]

[blush]

Mawns:

Lägg till "insomnia"

det är nu tyvärr ute ur mina händer någon snäll mod kankse kan dona det.

Klorofyl:

Jag blir väldigt väldigt väldigt speedad

man blir väldig väldigt koffeinad! det har vissa likheter med att vara speedad men det är en värld av skillnad på dom två..


   
SvaraCitera

raoulduke:

det är nu tyvärr ute ur mina händer någon snäll mod kankse kan dona det.

Åh okej...

Vänta nu, JAG ÄR JU MOD

fix'd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[blush][smile]


   
SvaraCitera

Jag vill rekommendera Yerba Mate-te istället för kaffe som stimulerande, mycket skönare rus.

Det innehåller koffein, teofyllin och teobromin.
Med mycket högre halt teofyllin och teobromin än kaffe.
Då blir Mate ruset mer kroppsslig och mer långvarande som ger ett bra humör istället för kaffets rastlösa energi.

Teobromin stimulerar hjärtat och är muskelavslappnande samt urindrivande under en relativt lång tid. Det finns även i stor mängd i kakao och är det som hundar och katter inte tål.

Varje dag dricker jag en STOR mängd av min special energidryck, pulverkaffe blandat med kakao och yerba mate. Jag blir speedad hela dagen av mängden teofyllin, teobromin och koffein som finns i både kakaon och mate teet.


   
SvaraCitera

raoulduke:

Det är när man fått i sig för mycket av en substans och dess
eftertraktade effekter går över i obehagliga så kallade bi effekter.

Hum? Något kan ha bieffekter utan att vara en överdos. Är lite osäker på hur du menade det här, men för att förtydliga vad jag tror du menade: En överdos är när man får i sig så mycket av en drog att den blir betydligt mer skadlig, oftast utan fler positiva effekter och ofta med negativa effekter.
Bieffekter av en substans är alla effekter som man inte är ute efter när man tar den, skulle jag vilja påstå.
T.ex. blir man trött av mina antidepp - för en del är detta en obehaglig bieffekt, men för mig som tar dem på kvällen och har sömnproblem är det en av dess primära syften.

raoulduke:

Blir man hög av koffein?
nej, försök att bli speedad på kaffe resulterar oftast i obehagliga bi effekter.

Jag blir jättespeedad av stora mängder koffein, dock kan jag få huvudvärk, och dock har jag inget att jämföra med vad gäller grövre droger. Men jag blir jävligt pigg, får svårt att sitta still, och använder snabbare (om än klumpigare) rörelser.


   
SvaraCitera

Jellybeans:

Jag vill rekommendera Yerba Mate-te istället för kaffe som stimulerande, mycket skönare rus.

Finns det i vanliga mataffärer?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Finns det i vanliga mataffärer?

Jag har inte hittat något lokalt, men jag tror att det ska finnas i hälsokostäffärer, men då förmodligen ganska dyrt.
Jag har importar det billigt kilovis från en tysk importör. Jag förstår inte varför det inte finns mer lättillgängligt, jag tycker att det är en underbar dryck. Smaken kanske inte är den bästa, men det är väldigt skönt att dricka.


   
SvaraCitera