Aviseringar
Rensa alla

Kokbok som projektarbete


Ämnesstartare

Hej!

Någon som har gjort det? Var det svårt? Måste det vara ett grupparbete?

Jag går sam-sam, någon idé om hur jag kan få in det där?


   
Citera

Men blä va tråkigt, men det verkar inte vara alltför svårt [tard]


   
SvaraCitera

har gjort en på fritiden bara. det är inte allt för svårt vill man vara extra lat och inte bryr sig om framsida kan du göra en via bilddagboken bara de att de kommer så bilddagboken på framsidan. men hur ud får in de i sam sam? språket i boken måste ju vara rätt. men det gäller att du kan kock språket som bien marie mire poix mm.


   
SvaraCitera

Ooh va roligt! Jag vet inte hur din skolas policy ser ut, hos oss behövde det inte vara kopplat till linjen om man hade nåt man verkligen ville göra (ex naturare som satte ihop en klädkollektion). Om man måste jobba i grupp är också upp till skolan, men det är lättare att täcka vissa kriterier då har jag för mig.

Du kan göra så att du sätter ihop dina recept och så, du måste ha tänkt igenom hur du satt ihop hela boken. Varför kommer fågeln före fläsket men efter grönsakerna, varför har du röda detaljer för lammrätterna, varför har du numrerat nedre högra hörnet istället för övre, varför har du bilden där den är och ingredienslistan där den är, etc etc. Du ska kunna försvara hela bokens upplägg och innehåll, så börja tänk igenom hur du vill sätta ihop det och varför - att du tycker nåt är fint funkar inte, men att folk har röstat fram att det var finast funkar.

Du kan ju koppla det till svenska (ämnet), t ex; beroende på målgrupp kommer du ju använda olika stilnivå på språket - en kokbok till barn kommer inte använda snazzy uttryck som bain-marie och sous vide, medans en kokbok för svenska kocklandslaget definitivt kommer det. Recepturvalet i sig kan du koppla ihop med mågruppen, social och kulturell tillhörighet, ekonomisk situation etc.

Jag och min kompis satte ihop en biologibok (inte en hel, men vi fokuserade på pedagogiken, så vi behövde bara ett exempelkapitel och en utförlig innehållsförteckning), och det var inte alltför svårt, tror jag inte. Det var intressant, tyckte jag... Det blev lite jätte-super-stressigt sen i slutet, eftersom både jag och min partner är väldigt bra på att skjuta upp saker, men det fixade sig till slut [crazy]
En sak som är värt att tänka på är vem man jobbar med; när man jobbar tillsammans med något så viktigt måste partnern vara någon som hjälper arbetet framåt, och man måste verkligen kunna lite på honom/henne! Jag vet folk som blev så arga på varandra under projektets gång att de knappt tålde varandra de senaste månaderna.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera