Aviseringar
Rensa alla

Kollektivism


Ämnesstartare

Måste bara skriva av mig lite, kanske kan jag få till en debatt. Om någon mod tycker att det saknas debattunderlag får ni väl ta bort den.

Hur som helst, för ett tag sen blev en judisk kille misshandlad i Malmö. Motivet verkar vara att killen var just judisk och att gärningsmännen (förmodligen muslimer) var arga över hur den israeliska regeringen beter sig.

I ​kommentarerna till klippet kan man sedan läsa konstruktiva inlägg som:
"Islam är vår tids pest... "
och
"SD 2010! Islam är en destruktiv religion!"

Kort sagt: Israel beter sig illa - ett gäng muslimer skyller detta på alla judar och misshandlar en av dem - ett gäng svenskar tycker att alla muslimer är skyldiga till detta.
Jag försökte förklara för folk att de resonerar precis som de som misshandlade killen, men det verkade inte gå särskilt bra. Läs gärna igenom kommentarerna, det är jag som är iddqd138.

För ett tag sen hittade jag ett annat klipp här på forumet.

Något miffo skriver något korkat i Aftonbladet - Några andra miffon tolkar detta som att alla svenskar hatar judar och gör en korkad video.

Kan någon förklara för mig vad i hela helvete det är som får folk att tänka på det här viset?


   
Citera
Ämnesstartare

Identitet antar jag, sätt nationell, religiös eller liknande framför och duplicera några hundra gånger med en aning variation, lär sedan kommande generationer vilka dem är och du har en boll


   
SvaraCitera

Ja det är mycket skrämmande. Ett bra exempel är ju just när det talas om "invandrare", jag har både kollegor och vänner som är födda i andra länder än Sverige och jag kan inte påstå att någon av dom är särskilt identiska med den andra, det är helt enkelt individer med olika sätt att vara på, gillar olika saker, olika bakgrund, olika erfarenheter, olika åsikter.

Därför jag också tycker det är så skrämmande när tex LO påstår sig föra alla arbetares talan trots att det bara är en liten del av alla arbetare som delar LOs åsikter fullt ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roligt att du försöker få det till att kollektivism = dåligt för att några förvirrade ungdomar spöar på judar. Fett logiskt. Om vi haft ett helt individualistiskt samhälle hade sånt här säkert aldrig hänt. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bash a Brat:

Roligt att du försöker få det till att kollektivism = dåligt för att några förvirrade ungdomar spöar på judar.

Det är ju just det kollektivismen går ut på. Kollektivister ser inte till individen utan till gruppen.

Bash a Brat:

Om vi haft ett helt individualistiskt samhälle hade sånt här säkert aldrig hänt. [zzz]

Jag påstår inte att folk inte hade blivit misshandlade i ett individualistiskt samhälle, däremot är det helt klart antiindividualistiskt att misshandla folk för något som andra i deras "grupp" har gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Därför jag också tycker det är så skrämmande när tex LO påstår sig föra alla arbetares talan trots att det bara är en liten del av alla arbetare som delar LOs åsikter fullt ut.

Ja, jag har sedan länge börjat kalla Svenskt Näringsliv för organisationen Som Tror Sig Representera Svenskt näringsliv. Det finns ingen gemensam ungdoms, arbetar, företagar eller pensionärspolitik.

Då orkar man inte prata om klass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

människan är en värdelös art


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Jag försökte förklara för folk att de resonerar precis som de som misshandlade killen, men det verkade inte gå särskilt bra. Läs gärna igenom kommentarerna, det är jag som är iddqd138.

Tycker jag inte dem gör, dom resonerar en jävla massa som en hel del svenskar och sverigedemokrater gör, men inte fan vet jag om dom går ut och slår ner några musslor som musslorna gjorde mot den lille juden.

iddqd:

Något miffo skriver något korkat i Aftonbladet - Några andra miffon tolkar detta som att alla svenskar hatar judar och gör en korkad video.

Jag tycker att videon var ganska rolig att se på trots att den var "rasistisk" mot oss svenskar, grejen är väl den att skulle vi svenskar gjort något sådant, över en lika löjlig sak som judarna, att börja lipa så fort man skriver en kritisk artikel mot dem, skulle vi fått ha motat en hel jävla del kritik och judarna nere i Israel hade börjat älta om detta i flera månader, nu klarade lipjudarna ganska bra och det var ju endast tack vare att dom är israel [n]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Ja, jag har sedan länge börjat kalla Svenskt Näringsliv för organisationen Som Tror Sig Representera Svenskt näringsliv. Det finns ingen gemensam ungdoms, arbetar, företagar eller pensionärspolitik.

Håller med helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Kan någon förklara för mig vad i hela helvete det är som får folk att tänka på det här viset?

Kollektivism är för rädda, fega personer som inte vågar tänka själva. Helt enkelt lägra stående primitiva människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Tycker jag inte dem gör, dom resonerar en jävla massa som en hel del svenskar och sverigedemokrater gör, men inte fan vet jag om dom går ut och slår ner några musslor som musslorna gjorde mot den lille juden.

Nja, en del finns det ju, även om det har minskat. Däremot är resonemanget detsamma: man ger gruppen skit för vad några individer har gjort.

Anarkandi:

Ja, jag har sedan länge börjat kalla Svenskt Näringsliv för organisationen Som Tror Sig Representera Svenskt näringsliv. Det finns ingen gemensam ungdoms, arbetar, företagar eller pensionärspolitik.

Sant. Som exempel kan man ju ta Sahlins förslag om att man skulle ge Saab fem miljarder. Det hade varit bra för Saab, men dåligt för resten av det svenska näringslivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Hur

Eller hur!


   
SvaraCitera