Aviseringar
Rensa alla

Kom inte in på något av valen?!


Rosa
 Rosa

jag har också 175 poäng och kom in på alla mina 6 val heh 😀
Kolla de preliminära intagningspoängen på olika gymnasium och program (gyantagningen.se)och gör omval utifrån det.
Tänk dock på att intagningpoängen kommer att öka ytterligare pgr av att många elever kommer köra järnet nu sista biten 🙂


   
SvaraCitera

Men de slutliga valen är väl i sommar? Du kanske höjer något betyg innan terminen är slut. Du kan ju dessutom kolla in om det finns någon linje med lägre intagningspoäng som du kan tänka dig gå.


   
SvaraCitera

Excision:

175 p

Excision:

Grejen är det att jag pluggar som fan, anstränger mig som fan. Jag är jävligt ambitiös när det gäller skolan.

Du anstränger inte dig. Jag ansträngde mig, gick ut med 315 p. Och om du nu har minnesförlust sök hjälp då.

Dessutom, förstår du väl att du inte kan söka in till populära skolor utan du får söka till skolor och program som inga vill söka till så du kommer in med dina låga poäng.


   
SvaraCitera

Padrino:

Du anstränger inte dig. Jag ansträngde mig, gick ut med 315 p. Och om du nu har minnesförlust sök hjälp då.

Dessutom, förstår du väl att du inte kan söka in till populära skolor utan du får söka till skolor och program som inga vill söka till så du kommer in med dina låga poäng.

vrf är du så otrevlig?
Alla människor kan inte plugga sig till toppbetyg. Man kan inte mer än göra sitt bästa, och om man själv anser att man kämpar som ett as för att få 175 p tror jag det är snudd på omöjligt att få det dubbla i avgångsbetyg på en halv termin.

Till ts: Beror minnessvårigheterna på ngt psykiskt eller har kommit efter en tragedi etc så kan du ansöka om frikvot. Har flera vänner som sista terminen i nian var ute på praktik istället för skola, inte hade g i kärnämnen och ändå fick börja en vanlig gymnasieutbildning. Naturbruk förvisso, men ändå, utan frikvot skulle de nog varit kvar på IV än idag.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

vrf är du så otrevlig?

Så fort man säger som man tycker är man otrevlig? Jag menade inte att vara otrevlig. Jag bara sa vad jag tyckte.


   
SvaraCitera

Padrino:

Du anstränger inte dig

Padrino:

Så fort man säger som man tycker är man otrevlig?

som du skrev verkade du mkt fientlig och så. Skillnand mellan konstaterande "du anstränger inte dig" som du skrev, mot "jag tycker inte det verkar som att du anstränger dig"

Men vad ska jag säga, grattis till 315 p, skönt att bränna ut sig i högstadiet så man ej orkar gymnasiet?


   
SvaraCitera

Jobbigt. [sad]
För sent att söka fler? Prata med syon var poängen är som lägst och sök så många som möjligt. Vad är det för program du vill gå?


   
SvaraCitera

Padrino:

Du anstränger inte dig. Jag ansträngde mig, gick ut med 315 p. Och om du nu har minnesförlust sök hjälp då.

grattis du är hjärntvättad av det svenska skolsystemet

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

förbjud instrumentell "pedagogik" och betyg


   
SvaraCitera

Minnesförlust?
Alltså man kan ju ha tillfälligt dåligt minne pga att man mår psykiskt dåligt.

Jag blev underkänd i alla ämnen i 8an, kom inte ens ihåg vad jag ätit till middag en timma tidigare, stora svarta hål i filmen/livet några månader och så.
Men jag fick VG i ämnen på gymnasiet.

Vad hjärnan är i för form nu idag behöver inte vara för alltid, lr så behöver de det om man har någon medfödd neuropsykiatrisk diagnos.

Fast jag vet iof inte om du kommer ihåg andra saker men just grejer de läser ramlar bort. Då kanske du är en sån som har svårt att minnas skriftlig information, läs högt(?)
För mej är det tvärtom, muntliga instruktioner kommer jag i princip aldrig ihåg, men då får man lägga upp andra strategier.

Jag vet inte vad jag hade för slutpoäng, jag hade inte mer än G i något ämne, och inte G i alla heller, men jag kom in på samhälls ändå.


   
SvaraCitera

Padrino:

Du anstränger inte dig. Jag ansträngde mig, gick ut med 315 p.

Är du fullständigt dum i huvudet eller vill du bara runka upp ditt ego lite? Att du gick ut med 315 poäng trots att du är fullständigt inkapabel att greppa någonting så fundamentalt som att folk har olika förutsättningar är så bra bevis som något på att betyg är skit och inget värda.

Jag känner åtskilliga masterstudenter vid Chalmers som är dumma som stubbar, folk som gick ut gymnasiet med 20.0 i meritvärde och är fullständigt efterblivna, och folk som inte ens fick ett slutbetyg som är otroligt intelligenta.

Men av någon anledning tror du att du är ett undantag; just i DITT fall är höga betyg i högstadiet en indikation på att du är så fantastiskt smart, trots att all data från verkligheten indikerar att ett sådant samband inte existerar; du tror så starkt på det att du känner ett behov av att trycka ned folk som inte har lika höga siffror som du på en pappersbit som inte har någon som helst betydelse för innehavarens framtida liv?

Dina höga betyg är snarare ett tecken på att du är aningen trög. Göteborgs populäraste gymnasieskola har ungefär 2,4 sökande per plats; jag misstänker att väldigt få skolor har fler sökande per plats än så och oavsett vilket har vilken gymnasieskola du går på ingen som helst relevans för din framtid. Det innebär att du måste ha högre betyg än 60% av alla andra sökande för att komma in där. Är det då verkligen begåvat att jobba arslet av sig för att få bättre betyg än 95% av alla andra när 60% är allt som krävs för att komma in var du vill, och du hade kunnat spendera din tid med att faktiskt lära dig saker istället för att plugga till prov?

Postorderhoran:

Men vad ska jag säga, grattis till 315 p, skönt att bränna ut sig i högstadiet så man ej orkar gymnasiet?

Det här svaret var i och för sig inte mycket bättre; "bränna ut sig" för att få 315 poäng? Jag sov igenom högstadiet, pluggade överhuvudtaget inte, skolkade från allting och blev utkastad från fler slöjd- och hemkunskapslektioner än jag inte blev det. Jag gick ut med 295 poäng. Hur, exakt, skulle någon bli utbränd av den minimala ansträngning som krävs för att skaffa sig 320, eller ens 315, poäng? Sluta mata pseudoelitens ego.


   
SvaraCitera

Du kanske pluggar på fel sätt och får inte maximal inlärning = dåliga resultat. Jag har själv haft likande problem i matte. Jag pluggar och räknar varje dag, men dagen efter kan talen och hur man räknar ut dem vara helt främmande för mig, jag vet inte hur man räknar ut dem.

Det beror mesta dels på ångest och stress. Upplever du att du pluggar för att lära dig eller för att få det gjort? Det är väldigt stor skillnad och ger mycket olika resultat.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Hur, exakt, skulle någon bli utbränd av den minimala ansträngning som krävs för att skaffa sig 320, eller ens 315, poäng? Sluta mata pseudoelitens ego.

utgår (som oftast) från egen erfarenhet, de "duktiga tjejer" jag känner som prompt skulle ha mvg i allt kämpade så hårt med det att allt rasade i gymnasiet. Verkar ju typ 100 ggr smartare att skaffa sig så pass bra betyg man behöver utan att bli helt skoltrött, än att kämpa arslet av sig för mvg i allt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Jag sov igenom högstadiet, pluggade överhuvudtaget inte, skolkade från allting och blev utkastad från fler slöjd- och hemkunskapslektioner än jag inte blev det. Jag gick ut med 295 poäng.

Gentlernen:

Är du fullständigt dum i huvudet eller vill du bara runka upp ditt ego lite?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Är du fullständigt dum i huvudet eller vill du bara runka upp ditt ego lite?

Mitt ego är redan större än Ron Jeremys mage och penis tillsammans, jag gillar bara att använda det till att punktera andras. Speciellt folk som lever under villfarelsen att de själva är awesome, och därför tror de har rätt att trycka ned andra. Do unto others, etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Mitt ego är redan större än Ron Jeremys mage och penis tillsammans, jag gillar bara att använda det till att punktera andras. Speciellt folk som lever under villfarelsen att de själva är awesome, och därför tror de har rätt att trycka ned andra

Fair enough [y]


   
SvaraCitera