Aviseringar
Rensa alla

(Kom med förslag till) Miljöpartiets nya partiprogram


Ämnesstartare

Hej!

Tänkte bara tipsa om att Miljöpartiet tydligen har släppt ett första utkast till partiprogram. Deras process är öppen, såväl ickemedlemmar som medlemmar kan påverka. Det gör man på http://partiprogram.mp.se

Här är ett kapitel som jag tycker är viktigt.

Vi människor lever på en planet med begränsade resurser, vilket sätter gränser för vårt handlande. För första gången i historien är mänsklig påverkan den huvudsakliga kraft som driver stora förändringar i miljön. Människan överskrider redan idag eller riskerar att överskrida naturens ramar inom bland annat dessa områden: uttaget av ändliga naturresurser, utsläpp av växthusgaser, förlust av biologisk mångfald, tillförsel av kväve och fosfor till land och hav, förändrad markanvändning, global vattenanvändning, försurning av haven, och spridning av luftpartiklar och miljögifter. Konsekvenserna av detta kan bli katastrofala för en stor del av mänskligheten. På sikt kan de förändra förutsättningen för liv på jorden.

Jag tänker att det är viktigt att tillväxtkritik finns kvar i det nya partiprogrammet, att arbetstidsförkortningen är stark och att partiprogrammet är queerfeministiskt. Har du någon hjärtefråga här?


   
Citera

Här är ett: sluta vara sämst.


   
SvaraCitera

fokusera mer på djuren än de queera

(nu kommer alla ba ånej det sade hon inte)


   
SvaraCitera

passaro:

Här är ett: sluta vara sämst.


   
SvaraCitera

isola:

fokusera mer på djuren än de queera

...[crazy]


   
SvaraCitera

passaro:

Här är ett: sluta vara sämst.

det betyder alltså att du tycker att fp är bättre än miljöpartiet [cool]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

det betyder alltså att du tycker att fp är bättre än miljöpartiet

Haha, verkligen inte[wink]


   
SvaraCitera

passaro:

Haha, verkligen inte

jo du sare själv:

passaro:

Här är ett: sluta vara sämst.

passaro:

vara sämst

passaro:

sämst


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

...[crazy]

det är jättebra att verka för deras rättigheter, såklart. men tycker att mer fokus och pengar borde läggas på att t ex ha gratisdagar för kastration på veterinärkliniker osv


   
SvaraCitera

isola:

det är jättebra att verka för deras rättigheter, såklart. men tycker att mer fokus och pengar borde läggas på att t ex ha gratisdagar för kastration på veterinärkliniker osv

varför? att man fokuserar mer på djur än tidigare behöver väl inte helelr betyda att man gör det på bekostnad av just querfrågor?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

varför? att man fokuserar mer på djur än tidigare behöver väl inte helelr betyda att man gör det på bekostnad av just querfrågor?

kan man fokusera på viktiga frågor och finna finanser till dessa utan att tumma på andra frågor så skall man ju såklart göra det, men det går väl sällan.


   
SvaraCitera

isola:

kan man fokusera på viktiga frågor och finna finanser till dessa utan att tumma på andra frågor så skall man ju såklart göra det, men det går väl sällan.

undrar mer varför det just ska tummas på querfrågorna av alla frågor?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

undrar mer varför det just ska tummas på querfrågorna av alla frågor?

O

miljöfrågor ser jag som viktigare om man måste välja


   
SvaraCitera

isola:

miljöfrågor ser jag som viktigare om man måste välja

så du menar alltså att miljöpartiet enbart engagerar sig i: miljöfrågor, djurfrågor samt querfrågor
samt att gratis kastrering av djur är viktigare än jämställdhet mellan alla människor oavsett sexuell läggning?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

så du menar alltså att miljöpartiet enbart engagerar sig i: miljöfrågor, djurfrågor samt querfrågor
samt att gratis kastrering av djur är viktigare än jämställdhet mellan alla människor oavsett sexuell läggning?

nej det menade jag inte, men de andra frågorna är för viktiga att göra avkall på.
jämställdhet är otroligt viktigt, men den är ändå på framfart.


   
SvaraCitera