Aviseringar
Rensa alla

Komikern Sissela Benns


Ämnesstartare

Komikern Sissela Benns karaktär Filippa Bark gör narr av folk med neuropsykiatriska nedsättningar, folk borde sluta hylla henne som en bra komiker. Många feminister pratar om tolkningsföreträde, varför gäller inte mina åsikter i detta läge? det skulle jag vilja ha svar på.

känner mig ofta utsatt i lägen som dessa. 

ingen bryr sig om de som har det svårt så länge det inte syns.
folk med asperger och autism och andra diagnoser ignoreras för mycket.


   
Citera

Hon är ju jätte rolig, varför ska folk vara så känsliga nu för tiden?


   
SvaraCitera

Hon är tråkig. Ointelligent humor. Trist.


   
SvaraCitera

Tyvärr är mycket humor problematisk, t.ex. började mello direkt med ett hen-skämt och Samir och Viktor drev med Conchita Wurst som en "hen" när hon är en hon... Tydligen väldigt roligt att driva med utsatta grupper.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tror Sissela bemött det där med att det inte är meningen att karaktären ska ha någon diagnos, hon är bara som hon är, men jag håller med dig. Tycker inte det spelar någon roll vad man säger att Filippa är och inte är när alla ändå tolkar det på ett visst sätt.


   
SvaraCitera
time
 time

Vissa av kritikerna menar att Filippa Bark är en drift med människor på autismspektrumet. Vad säger du om det?

– Bakgrunden till Filippa är att hon är en tonåring som har ena foten i barnvärlden, och ena i vuxen­världen. Hon är speciell, men jag har aldrig satt någon diagnos på henne, bara tänkt att hon är som hon är. Hon uppför sig inte enligt normen alla gånger, men jag har aldrig velat driva med det. Det finns en tragikomik, en svärta i Filippa. När jag skapade henne tänkte jag tillbaka på hur det var att vara tonåring, att det är viktigt med status. Hon är en person som är utanför, som är fel. Men i stället för att knäckas av det och försöka anpassa sig har hon bestämt sig för att gå sin egen väg och inte låta sig stoppas av att hon inte uppfyller idealen. ­Andra får anpassa sig. Och om ingen ger henne beröm gör hon det själv.


   
SvaraCitera

Har alltid tyckt hon var tråkig.


   
SvaraCitera

hon är roligare än de flesta komikerna i sverige


   
SvaraCitera

Tycker det är fånigt att folk lägger så stor vikt i vilka som är med i ett uselt underhållningsprogram. Både de som hittar å krystade hyllningar till henne men framförallt de som kritiserar henne. Folk sätter sig frivilligt och tittar på ett uselt underhållningsprogram med usel musik och usel humor och klagar sedan på att det är uselt. 

Lite så känner jag. Oskyldig


   
SvaraCitera

Tycker hon är rätt så rolig.
Har själv Asperger men jag tycker inte hennes skämt är särskilt kränkande.
Men jag håller med om att oss med diagnoser ignoreras för mycket.


   
SvaraCitera

har inte förstått att det var en påhittad karaktär..
trodde hon var så på riktigt


   
SvaraCitera
reben

tkr hon är asrolig
tkr inte det har något med neuropsykiatriska nedsättningar att göra hon är väl bara en osäker 15åring som ställs framför en kamera och låtsas att det är lugnt men är nervös och blir awkward o säger dumma saker eller va. förstår ej samband


   
SvaraCitera

Då jag arbetat med folk med olika diagnoser och sett hur dessa reagerat när vi tittat på Melodifestivalen kan jag inte se hur/varför dessa skulle ta illa upp av det som Sissela gör när dem bara skrattar åt allting som hon gör.

Skulle säga att det är "normalt" folk som blir mer butthurt än dem som har diagnoser.
Därmed säger jag inte att folk med diagnoser inte kan ta illa vid sig av det, för det gör vi alla oavsett diagnos eller inte om det är någon öm tå som någon trampar på och gör narr av det.


   
SvaraCitera

hon var grym i centralskolan eller vad det hette


   
SvaraCitera
torg1

Hon är riktigt tråkig.
Förstör hela melodifestivalen som i sig själv iof har blivit kass på sensre år.


   
SvaraCitera