Aviseringar
Rensa alla

Komma undan billigt


Paseo:

Japp det är min affärsidé hehe

vad säger livsmedelsverket om det?


   
SvaraCitera

Kolla hos city gross eller Martin olsson.
Sedan får du in pengar när du säljer varje dag behöver kanske inte bunkra upp med råvaror för hela sommaren?


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

isola:

men gud vad coolt! fraktar du en massa cupcakes dit varje dag? fryser du in dem du inte säljer och sedan försöker sälja igen?

Jag har inte öppnat än, men kommer frysa en massa grunder till cupcakes, baka hela hela tiden, och sedan klär jag de och dekorerar morgonen innan och även lite på plats. Så får pappa frakta alla cupcakes fram och tillbaka.
Dagen efter säljer jag gårdagens lite billigare, det som inte går åt då måste jag slänga.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vad säger livsmedelsverket om det?

Det är lugnt.

mrman:

Sedan får du in pengar när du säljer varje dag behöver kanske inte bunkra upp med råvaror för hela sommaren?

Nää, det är klart, men behöver 100 paket att börja med. 100 paket räcker till 800 cupcakes tror jag. Matte är min enda svaga sida [rolleyes]


   
SvaraCitera

Typ vad kostar en cupcake om det går åt 1/8 paket florsocker i varje? [confused]


   
SvaraCitera

Paseo:

Det är lugnt.Nää, det är klart, men behöver 100 paket att börja med. 100 paket räcker till 800 cupcakes tror jag. Matte är min enda svaga sida

vill minnas att det finns regler kring vilken lokal man får tillverka livsmedel till allmän försäljning i, och att de inkluderar att kök i privatbostäder inte ses som helt okej. eller inte sågs som okej, i alla fall.


   
SvaraCitera

Paseo:

Matte är min enda svaga sida

Men köp inte på dig för mycket i början. Börja med det som du kan sälja under en dag först [smile]

Hur stort är ett paket egentligen?

Leijonsparf:

vill minnas att det finns regler kring vilken lokal man får tillverka livsmedel till allmän försäljning i, och att de inkluderar att kök i privatbostäder inte ses som helt okej. eller inte sågs som okej, i alla fall.

Gäller nog inte UF företag.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

mrman:

Typ vad kostar en cupcake om det går åt 1/8 paket florsocker i varje?

Jaa, jag tar priset på själva degen gånger tre + moms + extra för dekorationer, där florsocker är inräknat. Då blir det typ 15 kronor [smile]

Leijonsparf:

vill minnas att det finns regler kring vilken lokal man får tillverka livsmedel till allmän försäljning i, och att de inkluderar att kök i privatbostäder inte ses som helt okej. eller inte sågs som okej, i alla fall.

Ja, man får inte röka och inte ha husdjur och det ska vara rent och hygieniskt. Jag har husdjur men inte mamma och pappa så kan baka där.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

mrman:

Hur stort är ett paket egentligen?

Ett halvt kilo haha [crazy]


   
SvaraCitera

omg tänkte du köpa 50kg florsocker? [cool]

SÅ det är typ 60 gram socker i varje, är det verkligen rimligt?


   
SvaraCitera

Tänker på http:


   
SvaraCitera
Åtta

mrman:

Gäller nog inte UF företag.

Varför skulle det inte gälla ett UF-företag? [confused]

Från livsmedelsverket: "Innan verksamheten vid ett bageri eller konditori startar måste verksamheten godkännas eller registreras av kontrollmyndigheten (se Livsmedelssäkerhet, under rubriken Godkännande eller registrering?). Ett godkännande ställer krav på såväl lokaler som egenkontroll-
program."

"De anläggningar som ska godkännas av kontrollmyndigheten är i huvudsak:
1. Verksamheter där det förekommer beredning, behandling eller bearbetning av livsmedel. Det gäller alla verksamheter, oavsett om de sker på en plats (är stationära), förflyttas (är mobila) eller är i tillfälligt
bruk."


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

mrman:

omg tänkte du köpa 50kg florsocker? SÅ det är typ 60 gram socker i varje, är det verkligen rimligt?

jaaa, alltså glasyren och frostingen måste ju vara riktigt fast annars flyter det bara ut och ser rätt äckligt ut. Och det är just florsockret som gör att det blir fast. Fast sen är cupcakes rätt äckligt ändå men det behöver jag ju inte säga till mina kunder, finns många som gillar det.


   
SvaraCitera

Åtta:

Varför skulle det inte gälla ett UF-företag?

För att det endast upprätthåller sin verksamhet under väldigt begränsad tid och omfattning.


   
SvaraCitera
Åtta

mrman:

För att det endast upprätthåller sin verksamhet under väldigt begränsad tid och omfattning.

Det har ingen betydelse.


   
SvaraCitera