Aviseringar
Rensa alla

Komma undan med mord


Ämnesstartare

Tänk er detta:

Skulle ni göra mörda någon utan att det inte finns en chans att ni åker dit. Ingen skulle få veta något, det skulle bara vara dig själv du står till svars för. Skulle ni kunna stå ut med att veta att du tagit en annan männikas liv?

Som sagt, ingen annan får någon vetskap om detta och ni skulle komma undan med det.

Skulle ni kunna mörda någon då? Eller är vetskapen om att ni tagit en annan människas liv för mycket att bära runt på?


   
Citera

passaro:

Skulle ni kunna stå ut med att veta att du tagit en annan männikas liv?

Antagligen inte.

Fast jag och ex-sambo pratade om att vi skulle kunna gå ut och mörda random kines när vi bodde i Shanghai. Polisen hade inte brytt sig så mycket och det hade nog varit ganska lätt att komma undan. After all, vem skulle misstänka en VÄSTERLÄNNING?


   
SvaraCitera

japp, hur många kan jag komma undan med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Skulle ni kunna mörda någon då? Eller är vetskapen om att ni tagit en annan människas liv för mycket att bära runt på?

Antagligen, förhoppningsvis kan jag det.


   
SvaraCitera

passaro:

Skulle ni kunna mörda någon då?

Ja.

passaro:

Eller är vetskapen om att ni tagit en annan människas liv för mycket att bära runt på?

Nej, det tror jag inte iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

hur många kan jag komma undan med?

Spelar ingen roll egentligen. Men, för argumentationens skull så, ett mord. och denna chans kommer ej åter.

Menar du verkligen detta eller är det tomt snack?

uppenbar:

After all, vem skulle misstänka en VÄSTERLÄNNING?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, och jag skulle kunna stå ut med det. T.o.m. njuta av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

resultatet, än så länge är rätt skrämmande.[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det var för mänsklighetens bästa så, ja.


   
SvaraCitera

passaro:

Skulle ni göra mörda någon utan att det inte finns en chans att ni åker dit. Ingen skulle få veta något, det skulle bara vara dig själv du står till svars för. Skulle ni kunna stå ut med att veta att du tagit en annan männikas liv?

Nej, det skulle jagat mig psykiskt under en lång tid. Väldigt många variabler som utgör detta.

passaro:

Skulle ni kunna mörda någon då? Eller är vetskapen om att ni tagit en annan människas liv för mycket att bära runt på?

Saken är att det helt enkelt inte finns något syfte till det för det första. Det enda läget som möjligtvis skulle göra det möjligt är i självförsvar eller om man får vansinnesutbrott mot en speciell individ. Fast det skulle ha samma effekt på ens samvete i slutändan.


   
SvaraCitera

passaro:

Menar du verkligen detta eller är det tomt snack?

döda en "stornazist" eller en förtryckande ledare skulle jag kunna göra flera gånger om, i livräddande syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maskrus:

Om det var för mänsklighetens bästa så, ja.

Så heroiskt av dig.

sylar:

Saken är att det helt enkelt inte finns något syfte till det för det första.

Men om vi säger för sakens skull att det är en person du hatar, verkligen hatar, om du kan tänka dig det. Hur blir ditt svar då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Så heroiskt av dig.

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

döda en "stornazist" eller en förtryckande ledare skulle jag kunna göra flera gånger om, i livräddande syfte.

Suck.[rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

Men om vi säger för sakens skull att det är en person du hatar, verkligen hatar, om du kan tänka dig det. Hur blir ditt svar då?

Nej, jag skulle inte kunna mörda personen fast jag hatar den. Däremot så skulle jag säkert kunna skada personen jag hatar ifall han jävlas med mig.

Jag vet att man bara skulle ångra sig. För det andra så skulle man inte hata personen längre när man ser den livlös på backen. Vilket leder till att man får dåligt samvete åter igen.


   
SvaraCitera