Aviseringar
Rensa alla

Kommer andelen bittra (kränkta) män i samhället öka?


Ämnesstartare

Som ni vet har kvinnor länge varit förtryckta, men män har haft det rätt så enkelt pga massvis med privilegier. I den västerländska kulturen har man förbjudit (framförallt kvinnor) att ha sex före äktenskap, och tvingat kvinnor till att gifta sig med män. Detta har lett till att de flesta män lätt kunnat hitta sig en kvinnlig partner.

I och med att samhället har blivit mer jämställt behöver inte kvinnor inte längre en man som kan försörja henne, och kan fritt (relativt) välja partner själv, utan att behöva binda sig till den. Människor är programmerade att attraheras till "starka" individer som ger bra avkomma, oavsett vilka normer som råder. De flesta kvinnor väljer alltså naturligt de starka männen och utesluter de svaga.
(Stark = sociala skills, status osv.)

I och med att samhället blir mer jämställt får alltså de svaga männen det svårt, och andelen bittra män växer, i många fall kvinnohatande, och antifeministiska.

Många feminister säger att den ökade jämställdheten gynnar alla, men jag tror att ökad jämställdhet gynnar alla förrutom svaga män som får det svårare i samhället pga förlorade privilegier. Jag är orolig för att bittra kvinnohatande män kommer öka. Vad tror ni? Hur ska man uppnå jämställdhet men på samma gång förhindra uppkomsten av bittra män?

Jag är feminist, menar inte att ifrågasätta jämställdhet på nåt sätt. Men jag tror att detta är en fråga som får för lite diskussionsutrymme... diskutera.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror att de antingen kan öka, eller så försvinner deras sexistiska underliggande sexistiska attityder såsmåningom, och därmed kommer de enbart vara bittra, men inte längre kvinnohatande.


   
SvaraCitera
mynona

I stort sett bra inlägg. Jag håller med om det mesta utom: 

Positiv: Människor är programmerade att attraheras till "starka" individer som ger bra avkomma

... eftersom jag inte är biologistiskt lagd och inte anser att reproduktion är sexualitetens enda naturliga syfte eller att sexualiteten nödvändigt har så mycket med kärlek och romantiska känslor att göra. 

Positiv: men jag tror att ökad jämställdhet gynnar alla förrutom svaga män

Nej, jag tror inte att det missgynnar "svaga" män, eftersom jämställdheten kommer att åstadkomma ett samhälle där vi fokuserar på individens personlighet: alla har en sådan, och personer som lever ut sina jag blir självsäkra, avslappnade och trygga i sig själv, och därmed sociala och tilldragande. 

Positiv: Jag tror att de antingen kan öka, eller så försvinner deras sexistiska underliggande sexistiska attityder såsmåningom, och därmed kommer de enbart vara bittra, men inte längre kvinnohatande.

Jag håller i stort med om detta. De ökar under en brytningsperiod, men ju mer jämställt det blir, desto mer försvinner könsrollerna; desto mindre behöver alltså män vara den jagande parten som mäter status efter antal kvinnor och desto mindre behöver kvinnor vara för hämmade för att själva ta initiativet och därmed försvinner alltmer alla former av behov av att ha en särskild syn på kvinnor eller män; desto mer gynnas individen och dess personlighet och personliga kvaliteter och desto mindre behöver varken män eller kvinnor att alls behöva tänka på dessa könsliga frågeställningar. I ett jämställt samhälle behöver ingen vara "svag" och kön kommer inte att spela någon vidare stor roll: med tanke på den individualisering som blir följden av jämställdheten kommer troligen för övrigt också bisexualiteten bli vanligare, vilket ytterligare river ned mäns förutsättningar för att vara bittra på kvinnor för att de tror att de inte "får ligga", medan de i själva verket menar att de inte får ligga med den "snyggaste bruden". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: ... eftersom jag inte är biologistiskt lagd och inte anser att reproduktion är sexualitetens enda naturliga syfte eller att sexualiteten nödvändigt har så mycket med kärlek och romantiska känslor att göra. 

Jag tror inte att reproduktion är sexualitetens enda syfte, men en stor del av den. 

mynona

Jag håller i stort med om detta. De ökar under en brytningsperiod, men ju mer jämställt det blir, desto mer försvinner könsrollerna; desto mindre behöver alltså män vara den jagande parten som mäter status efter antal kvinnor och desto mindre behöver kvinnor vara för hämmade för att själva ta initiativet och därmed försvinner alltmer alla former av behov av att ha en särskild syn på kvinnor eller män; desto mer gynnas individen och dess personlighet och personliga kvaliteter och desto mindre behöver varken män eller kvinnor att alls behöva tänka på dessa könsliga frågeställningar. I ett jämställt samhälle behöver ingen vara "svag" och kön kommer inte att spela någon vidare stor roll: med tanke på den individualisering som blir följden av jämställdheten kommer troligen för övrigt också bisexualiteten bli vanligare, vilket ytterligare river ned mäns förutsättningar för att vara bittra på kvinnor för att de tror att de inte "får ligga", medan de i själva verket menar att de inte får ligga med den "snyggaste bruden". 

Det handlar inte om att mäta status efter antal kvinnor. Avsaknad av intimitet leder till psykisk ohälsa. 

Tror inte heller det handlar om att få ligga med den "snyggaste bruden". Jag är snygg och får ligga med "den snyggaste bruden". Ändå slänger sig ingen "inte snyggaste bruden" över mig. Om jag ska få ligga måste jag anstränga mig och det faktum att tjejen inte är den snyggaste gör det inte lättare på nåt sätt. Tjejer verkar dock ha högre krav än killar, och nöjer sig inte med de flesta som raggar på dem så fort de t.ex går till klubben.

Håller med resten av texten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: ... eftersom jag inte är biologistiskt lagd och inte anser att reproduktion är sexualitetens enda naturliga syfte eller att sexualiteten nödvändigt har så mycket med kärlek och romantiska känslor att göra. 

Jag tror inte att reproduktion är sexualitetens enda syfte, men en stor del av den. 

Nej, jag tror inte att det missgynnar "svaga" män, eftersom jämställdheten kommer att åstadkomma ett samhälle där vi fokuserar på individens personlighet: alla har en sådan, och personer som lever ut sina jag blir självsäkra, avslappnade och trygga i sig själv, och därmed sociala och tilldragande.

Att leva ut sin personlighet = Stark. Avslappnad = Stark. Trygg i sig själv = Stark. Varför skulle de som inte är trygga i sig själva försvinna i framtiden? 

Jag håller i stort med om detta. De ökar under en brytningsperiod, men ju mer jämställt det blir, desto mer försvinner könsrollerna; desto mindre behöver alltså män vara den jagande parten som mäter status efter antal kvinnor och desto mindre behöver kvinnor vara för hämmade för att själva ta initiativet och därmed försvinner alltmer alla former av behov av att ha en särskild syn på kvinnor eller män; desto mer gynnas individen och dess personlighet och personliga kvaliteter och desto mindre behöver varken män eller kvinnor att alls behöva tänka på dessa könsliga frågeställningar. I ett jämställt samhälle behöver ingen vara "svag" och kön kommer inte att spela någon vidare stor roll: med tanke på den individualisering som blir följden av jämställdheten kommer troligen för övrigt också bisexualiteten bli vanligare, vilket ytterligare river ned mäns förutsättningar för att vara bittra på kvinnor för att de tror att de inte "får ligga", medan de i själva verket menar att de inte får ligga med den "snyggaste bruden". 

Det handlar inte om att mäta status efter antal kvinnor. Avsaknad av intimitet leder till psykisk ohälsa. 

Tror inte heller det handlar om att få ligga med den "snyggaste bruden". Jag är snygg och får ligga med "den snyggaste bruden". Ändå slänger sig ingen "inte snyggaste bruden" över mig. Om jag ska få ligga måste jag anstränga mig och det faktum att tjejen inte är den snyggaste gör det inte lättare på nåt sätt. Tjejer verkar dock ha högre krav än killar, och nöjer sig inte med de flesta som raggar på dem så fort de t.ex går till klubben.

Håller med resten av texten.


   
SvaraCitera
mynona

Positiv: Jag tror inte att reproduktion är sexualitetens enda syfte, men en stor del av den.

Jag förstår. Jag betraktar kärlek och sex som separata fenomen. Man kan ju vara sexuellt attraherad av en person utan att älska den. 

Positiv: Att leva ut sin personlighet = Stark. Avslappnad = Stark. Trygg i sig själv = Stark. Varför skulle de som inte är trygga i sig själva försvinna i framtiden?

De skulle nog inte försvinna. Men de skulle minska. Eftersom många orsakas av könsrollerna. Personligheten stympas av könsroller. Jämställdheten avskaffar könsroller. Det blir enklare att kunna vara sig själv när man inte tvingas in i en roll. 

Positiv: Det handlar inte om att mäta status efter antal kvinnor. Avsaknad av intimitet leder till psykisk ohälsa.

Det vet jag. Tjejer mår också dåligt av att inte få sex. Men könsrollerna gör att killar dessutom pressas av normen till att känna sig misslyckade av att inte ha det. Normen lär att killar ska vara sexuellt aktiva. 

Positiv: Tror inte heller det handlar om att få ligga med den "snyggaste bruden". Jag är snygg och får ligga med "den snyggaste bruden". Ändå slänger sig ingen "inte snyggaste bruden" över mig. Om jag ska få ligga måste jag anstränga mig och det faktum att tjejen inte är den snyggaste gör det inte lättare på nåt sätt. Tjejer verkar dock ha högre krav än killar, och nöjer sig inte med de flesta som raggar på dem så fort de t.ex går till klubben.

Min iakttagelse är att killar som klagar över att de inte får ligga ofta är killar som fokuserar på tjejer de tänder på (helt naturligt, det förnekar jag inte), och förbiser att de mycket väl kan få sex om de hade "sänkt kraven" och bara inte hade utgått från att just dem de tänder på har någon form av skyldighet att ha sex med dem: det är naturligt att fokusera på dem man vill ha sex med, men det är inte samma sak som att inte kunna få sex. Ingen brukar rätt ut säga "om jag inte får den snyggast bruden får jag ingen sex alls", men det är mitt intryck av vad de i själva verket ofta handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår. Jag betraktar kärlek och sex som separata fenomen. Man kan ju vara sexuellt attraherad av en person utan att älska den.

Förstår inte riktigt din poäng? Jag förknippar sex med känslor, men inte nödvändigtvis kärlek, nej. Att det skulle vara två olika fenomen förändrar väl inte min teori om att sexualiteten är ett av de grundläggande motiven hos människan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: De skulle nog inte försvinna. Men de skulle minska. Eftersom många orsakas av könsrollerna. Personligheten stympas av könsroller. Jämställdheten avskaffar könsroller. Det blir enklare att kunna vara sig själv när man inte tvingas in i en roll.

En del ja, men långt ifrån alla. Tex i Sverige som förmodligen är ett av de mest jämställda länderna behöver man fortfarande alkohol i större grad än många andra mindre jämställda länder för att bli "trygg i sig själv". .


   
SvaraCitera
mynona

Positiv:
Förstår inte riktigt din poäng? Jag förknippar sex med känslor, men inte nödvändigtvis kärlek, nej. Att det skulle vara två olika fenomen förändrar väl inte min teori om att sexualiteten är ett av de grundläggande motiven hos människan?

Poängen var: du sade att människor av reproduktionsmässiga skäl drogs till personer de trodde kunde skapa duglig avkomma. Detta har med sex att göra. Jag ser sex som frikopplat från kärlek. Alltså har argumentet "partners som kan ge duglig avkomma" ingenting att göra med vem man älskar i min mening. Det har för den delen inte så mycket att göra med vem man väljer att ha sex med heller enligt min åsikt, men det är två separata diskussioner. Förstår du bättre nu? Jag skiljer kärlek och sex: jag skiljer avel och sex: och jag skiljer definitivt kärlek och avel. Bara du kan förstås avgöra om jag har diskuterat fel saker eftersom det är din tråd och ditt ämne. 

Positiv:

En del ja, men långt ifrån alla. Tex i Sverige som förmodligen är ett av de mest jämställda länderna behöver man fortfarande alkohol i större grad än många andra mindre jämställda länder för att bli "trygg i sig själv". .

Naturligtvis långt ifrån alla. Jag säger inte att all osäkerhet kommer ur sexual- och könsrelaterade fenomen. Men det är vad tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De kommer öka till en början eftersom de anser sig snuvade på sina medfödda rättigheter, i och med kvinnans frigörelse, men är jämställdhetsarbetet framgångsrikt kommer ju inte kommande generationers män ha denna uppfattning och således inte bli lika bittra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mår så dåligt för att jag inte kan bestämma vem min dotter ska gifta sig med :'(


   
SvaraCitera