Aviseringar
Rensa alla

Kommer DFRK (Nordkorea) att starta ett krig emot Sydkorea?


Ämnesstartare

Nu startar jag min första tråd här (även fast jag inte gillar sidan som det ser ut nu), men jag ska försöka.

Ser dessa diskussioner lite överallt på nätet. Så, kommer DFRK att attackera sin granne i Syd, trots att Sydkorea skulle få militär backup av USA, speciellt när alla vet vad amerikanska "fredssoldater" gör för att bevara fred? Mitt svar är helt klart nej. DFRK har inte heller något som helst intresse i att attackera Syd.


   
Citera

neeej han är som ett argt barn som ba hotar i onödan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På vilket sätt anser du att han hotar/har en avsikt att utgöra ett hot?


   
SvaraCitera

Nä synd om nordkoreanerna


   
SvaraCitera

Det är möjligt.. 


   
SvaraCitera

Jag hoppas på en landstigning på den nordamerikanska kontinenten. LedsenLedsenLedsenLedsen


   
SvaraCitera

Tror det mest är kuksvingande av Kim Jong-Un inför staben och den övriga politiska ledningen. Kanske landet är på väg att falla sönder varför det här är ett försök att konsolidisera makt.. vet ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.theaustralian.com.au/news/world/south-korea-prepares-to-strike-first/story-e6frg6so-1226610452295

Här skriver The Australian att Sydkorea planerar att attackera Nordkorea om de visar tecken på att anfalla syd. Med tanke på de USA-älskande politikerna som finns i Sydkorea så skrämmer detta mig en aning.

Nordkorea kan bli ett nytt Afghanistan eller Irak där den amerikanska militären förstör, mördar och våldtar.


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa

nä tror inte de. NK tjänar ingenting på det...


   
SvaraCitera
mynona

Nej, Kim känner behov av att konsolidera sitt stöd genom att ena Nordkorea mot en yttre fiende. Men sådan regim kan knappt bedömas utifrån vanlig logik och vad som är vettigt och troligt, så vem vet, vansinnigt nog.  

Det vore förstås positivt om diktaturen föll och spännande ur en privilegierad västeuropeisk synvinkel att få läsa reportagen innifrån de upplösta koncentrationslägren om så skedde, men der troligaste är väl ändå nej. 


   
SvaraCitera
mynona

Vad förvirrande att inläggen inte längre är kronologiska


   
SvaraCitera

Seouls norra förorter ligger 2-3 mil från gränsen. Nordkorea har inget att vinna på krig. Det finns ingen hotbild mot USA och USA har inga som helst intresse av att föra krig i regionen. 

Det finns en anledning till att det inte förts något fullskaligt krig på halvön sedan femtiotalet och samma realpolitiska logik som gällde då gäller förstås idag...


   
SvaraCitera