Aviseringar
Rensa alla

Kommer fritänkande att ta över världen?


Ämnesstartare

Homer:

Fritänkande handlar om vetenskap och logik. Det finns ingen logik i att ha ihjäl varandra. Jag tror inte att en värld utan religion hade varit sämre på något sätt. Snarare bättre. Vi hade varit längre fram då ingen religion hade tryckt ner vetenskapen

Fan nu funkade inte länken. Får hoppas att den här länken funkar [smile]
http://thewordofme.files.wordpress.com/2010/10/christian-dark-ages1.jp g" target="_blank">http://thewordofme.files.wordpress.com/2010/10/christian-dark-ages1.jp g"/> &w=604&h=483&ei=hDmeUM3CFs3Z4QT2_YCICg&zoom=1&iact=hc&vpx=651&vpy=142&dur=410&hovh=201&hovw=251&tx=81&ty=109&sig=109399825962586074073&page=1&tbnh=127&tbnw=169&start=0&ndsp=49&ved=1t:429,r:3,s:0,i:77&biw=1920&bih=979" target="_blank"> http://www.google.se/imgres?hl=sv&tbm=isch&tbnid=DvZsEMGhEcWzgM:&imgrefurl=http:...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Fan nu funkade inte länken. Får hoppas att den här länken funkar

Den funkade [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Kommunisterna har ju gjort samma sak. Ateismen var ju stor bland kommunisterna så dem krigade för tex Stalin.

Albanien är mig veterligen det enda land som haft ateism som statsreligion, men jag kan ha fel.

Det du kallar kommunism, dvs. stalinism, skulle jag hävda ligger långt närmare nationalismen som ideologi än vad det gör kommunismen som ideologi. Stalin myntade ju uttrycket "kommunism i ett land" och blandade in massor av rysk nationalism i både retoriken, propagandan och politiken. Det är en utveckling som förvisso påbörjades redan under Lenin när staten slog ner de arbetar- och soldatråd, Sovjeterna, som varit grunden i själva revolutionen och slog ner upproren i bl.a. Kronstad och Ukraina. Man byggde upp en nationalism kring Sovjetunionen som stat och satte likhetstecken mellan den sovjetiska staten och revolutionen, där de anarkister, syndikalister, kommunister och vanliga arbetare som motsatte sig centraliseringen var kontrarevolutionärer.

Jag skulle hävda att redan när Lenin och Bolsjevikpartiet grep makten så slutade Sovjetunionen att ha något med kommunismen att göra och blev bara ännu en nationalistisk diktatur, men där kan man såklart göra andra tolkningar. Min huvudpoäng med att nationalismen ersatt religionen även i Sovjetunionen och efterföljande stalinistiska länder står kvar vilket som, oavsett om man tycker att Sovjetunionen var kommunistiskt eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödinajävel, du är en bra jävel du. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Albanien är mig veterligen det enda land som haft ateism som statsreligion, men jag kan ha fel.Det du kallar kommunism, dvs. stalinism, skulle jag hävda ligger långt närmare nationalismen som ideologi än vad det gör kommunismen som ideologi. Stalin myntade ju uttrycket "kommunism i ett land" och blandade in massor av rysk nationalism i både retoriken, propagandan och politiken. Det är en utveckling som förvisso påbörjades redan under Lenin när staten slog ner de arbetar- och soldatråd, Sovjeterna, som varit grunden i själva revolutionen och slog ner upproren i bl.a. Kronstad och Ukraina. Man byggde upp en nationalism kring Sovjetunionen som stat och satte likhetstecken mellan den sovjetiska staten och revolutionen, där de anarkister, syndikalister, kommunister och vanliga arbetare som motsatte sig centraliseringen var kontrarevolutionärer.Jag skulle hävda att redan när Lenin och Bolsjevikpartiet grep makten så slutade Sovjetunionen att ha något med kommunismen att göra och blev bara ännu en nationalistisk diktatur, men där kan man såklart göra andra tolkningar. Min huvudpoäng med att nationalismen ersatt religionen även i Sovjetunionen och efterföljande stalinistiska länder står kvar vilket som, oavsett om man tycker att Sovjetunionen var kommunistiskt eller inte.

Jag älskar kommunister som dig [smile] Kommunisterna som jag känner i verkliga livet hyllar Stalin som en hjälte. Jag blir så glad när jag träffar kommunister som inte gör det [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Jag älskar kommunister som dig [smile] Kommunisterna som jag känner i verkliga livet hyllar Stalin som en hjälte. Jag blir så glad när jag träffar kommunister som inte gör det [y]

Haha, tack. [smile] Oj, är det många såna kommunister du känner? Jag känner på allvar nog inte någon som hyllar Stalin, möjligtvis att folk gillar Lenin.

Men jag kommer ju iofs ur den utomparlamentariska delen av arbetarrörelsen och är inte organiserad i något parti utan, i en syndikalistisk fackförening. Jag tror att en kommunistisk revolution måste vara en folkrörelse och ledas av oss vanliga arbetare i demokratiska och decentraliserade organisationer, inte av partier och proffsrevolutionärer. Vi har inget att tjäna på att ta över staten, staten är ett verktyg för klassförtryck. Den är en inbyggd del av kapitalismen och lika mycket vår fiende som företagen. En kommunistisk rörelse måste bygga på självorganisering utanför staten.

dazed:

Rödinajävel, du är en bra jävel du. [love]

[wink][love]


   
SvaraCitera
mynona

Homer:

Den religiösa åskådningen som växer mest här i världen är ju fritänkande. Tror ni att religionen kommer att dö ut tillslut? Religion lär väl aldrig dö ut helt men tror ni att fritänkande kommer att gå om och bli störst?

Med fritänkande antar jag att du menar det man kallar "andlighet", dvs en individuell föreställning om livet efter döden och sådana frågor?

Ja, jag tror att det så småningom kommer att ersätta religion i den meningen att den blir vanligare än den traditionella religionen.

Det händer först i det västerländska samhället, där det väl i princip redan är så mer eller mindre, och senare, mycket längre fram i tiden, i resten av världen. Det kommer att ta väldigt lång tid innan det blir så i mellanöstern: först måste området gå igenom en liknande utveckling som i västerlandet med religion; religionsfrihet; ateism och först sedan individuell icke religiös andlighet, där vi nu är i västerlandet.

Jag tycker att en sådan utveckling låter logisk.

Rödingajäveln:

Så länge staten och klassamhället existerar kommer religionsliknande saker att finnas, eftersom de fyller en funktion för den härskande klassen att behålla sin makt med.

Religion och andlighet är dock inte samma sak. Att organiserad religion är ett av elitens metoder för att kontrollera majoriteten är historiskt bekräftat. Icke organiserad individuell andlighet däremot är svårt att använda på det viset just eftersom den bara försiggår i en individs tankar. Och det behovet finns där för att söka svar på saker som alla undra över men där inga svar finns.

Tobbish:

Där det sitter för djupt tror jag inte att fritänkande är speciellt lockande.

Tror du inte att, som jag beskriver i första inlägget ovan, att även de länder du talar om kan nå samma stadium som västerlandet om de går igenom samma utveckling som är förutsättningen för denna utveckling här?

dazed:

Vad fan är fritänkande egentligen då?

Jag tror att han menar det man kallar "andlighet", dvs en individuell föreställning om livet efter döden och sådana frågor. Du kanske använder ordet "flum"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

+1[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag tror att han menar det man kallar "andlighet", dvs en individuell föreställning om livet efter döden och sådana frågor. Du kanske använder ordet "flum"?

Det gör jag nog


   
SvaraCitera
mynona

dazed:

Det gör jag nog

Så fördömande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Så fördömande.

Beror ju på vilken värdering man lägger i ordet flum.


   
SvaraCitera
mynona

dazed:

Beror ju på vilken värdering man lägger i ordet flum.

Den gängse brukar som jag förstått det vara ungefär: "Verklighetsfrånvarande, borta, utsvävande i fantasier och illusioner, för all del bättre och mer harmlös än en religiös person men dock oförmögen att föra ett logiskt resonemang och borda ta sig i kragen och vara förnuftig och växa upp" 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Den gängse brukar som jag förstått det vara ungefär: "Verklighetsfrånvarande, borta, utsvävande i fantasier och illusioner, för all del bättre och mer harmlös än en religiös person men dock oförmögen att föra ett logiskt resonemang" 😉

Föredrar definitivt flummig framför slipad.


   
SvaraCitera
mynona

dazed:

Föredrar definitivt flummig framför slipad.

Definitionen stämde således? Men du finner den sympatisk pga dess allmänna aura av att vara laidback?

Vad är då en slipad person och var ligger det frånstötande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Definitionen stämde således? Men du finner den sympatisk pga dess allmänna aura av att vara laidback?

Nja, ser den mer som laidback och nästan överdrivet söt på något vis.

mynona:

Vad är då en slipad person och var ligger det frånstötande?

En slipad person är någon som känns framtagen mer än som en riktig person, det är en Mitt Romneyfigur.


   
SvaraCitera