Aviseringar
Rensa alla

Kommer hela mitt liv gå åt skogen om jag får dåliga betyg?


Mehw
 Mehw
Ämnesstartare

Jag är en sjukt ambitiös 8:onde klassare som siktar högt, men på sistone har jag känt mig väldigt deprimerad och då har mina betyg fått lida. Jag orkar liksom inte längre räcka upp handen hela tiden eller plugga inför viktiga prov. Jag bara tar det som det kommer och oftast så går det ganska bra men ändå inte lika bra som det skulle gått om jag faktiskt hade pluggat och get 110%. Nu undrar jag bara - kommer jag bli en nolla om jag inte råpluggar i åttan? Eller är det okej om jag tar det lugnt nu och ger järnet i nian ? Kommer mina skitbetyg i åttan påverka de jag får i nian?


   
Citera

Kommer jag bli en nolla om jag inte råpluggar i åttan?
Nej, nej, nej. Ta det lugnt och häng med på lektionerna.

Kommer mina skitbetyg i åttan påverka de jag får i nian?
Självklart kommer de delvis påverka ditt slutbetyg, men du har lång tid på dig att visa upp dina förmågor, och många högstadieelever höjer sina betyg rejält under det sista året.


   
SvaraCitera

Beror på vilka framtidsdrömmar du har. 


   
SvaraCitera

betyg är iprincip endast viktiga i 9 så plugga på 


   
SvaraCitera
reben

hälsan först
vet du vad du vill gå i gymnasiet


   
SvaraCitera

Ska man sikta på något så ska man, skulle jag säga, sikta på höstterminen i åttan samt hela 9an. Det anser jag är viktigast, om det är så att man ska prioritera olika terminer. 
Men som sagt, låt hälsan gå före!
Beroende på vilket program du vill komma in på gymnasiet så måste du lägga ner olika mycket krut för att komma in påt. Jag ska välja gymnasie imorgon satt (Y)


   
SvaraCitera

rogernw: Jag ska välja gymnasie imorgon satt (Y)

Kul! Vad ska du välja? Glad


   
SvaraCitera

Bätre betyg, bätre möjligheter! Men självklart måste du se till att du mår bra...


   
SvaraCitera

Mehw: kommer jag bli en nolla om jag inte råpluggar i åttan? Eller är det okej om jag tar det lugnt nu och ger järnet i nian ? Kommer mina skitbetyg i åttan påverka de jag får i nian?

Nej, du kommer inte bli en nolla. Men rekommenderar inte att vara slapp och lat.


   
SvaraCitera
Mehw
 Mehw
Ämnesstartare

reben:
hälsan först
vet du vad du vill gå i gymnasiet

Jag har inte bestämt mig ännu men det lär nog bli någon av linjerna på samhällsvetenskapsprogrammet


   
SvaraCitera
reben

Mehw:

Jag har inte bestämt mig ännu men det lär nog bli någon av linjerna på samhällsvetenskapsprogrammet

ok vet inte hur sam ser ut i din kommun men du behöver ju inte satsa på högsta betyg i alla ämnen om du inte behöver ha det osv. typ försök va realistisk osv, ibland fixar man inte allt


   
SvaraCitera

lakebeach:

Kul! Vad ska du välja? Glad

Tågteknik i Västerås som första, fordon i Söderhamn som 2a och antingen bygg och anläggning i Borlänge eller fordon i Hudiksvall som 3a Glad


   
SvaraCitera

rogernw:

Tågteknik i Västerås som första, fordon i Söderhamn som 2a och antingen bygg och anläggning i Borlänge eller fordon i Hudiksvall som 3a Glad

Oj tågteknik! Aldrig hört talas om innan men verkar spännande och intressant. Glad


   
SvaraCitera

lakebeach:

Oj tågteknik! Aldrig hört talas om innan men verkar spännande och intressant. Glad

Om du vill veta mer så kan du läsa mer här Glad. Rätt nystartat. 


   
SvaraCitera

Ditt välmående kommer alltid i första hand! Ett tips är prata med dina lärare om hur det ligger till för dig just nu. Det är deras jobb att hjälpa dig med dina studier och känner du att ditt mående sätter stopp för din prestation så kan ni tillsammans försöka lösa det på bästa sätt.


   
SvaraCitera