Aviseringar
Rensa alla

Kommer jag ta studenten och gå ut gymnasiet om jag får IG franska?


Ämnesstartare

Jag har ett problem! Jag läser första året i samhällsprogrammet.
Jag ville inte ha något språk överhuvudtaget men man var tvungen att välja ett så jag valde franska. Problemet är att jag AVSKYR franska och vill inte sitta flera timmar extra i skolan för att lära mig något sketet språk som jag aldrig kommer ha någon nytta av i framtiden. Jag har skolkat alla lektioner och därför missat tester och prover så jag tror inte jag blir godkänd på den kursen.
Jag planerar inte heller att börja gå på de lektionerna. [blush]

Om jag får VG:n och MVG:n i alla ämnen men IG i endast franska, kommer jag ta studenten eller måste jag gå om? Jag har hört att man måste läsa ett år extra i någon skola men vet inte om det är sant. Kan jag fortfarande gå ut gymsnasiet om jag klarar alla ämnen utom franska?


   
Citera

Om jag förstod det rätt så får du få typ ett eller två IGn, så länge det inte är i ett grundämne.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

zain24:

Om jag får VG:n och MVG:n i alla ämnen men IG i endast franska, kommer jag ta studenten eller måste jag gå om? Jag har hört att man måste läsa ett år extra i någon skola men vet inte om det är sant. Kan jag fortfarande gå ut gymsnasiet om jag klarar alla ämnen utom franska?

Hur många poäng franska kommer du att läsa?


   
SvaraCitera

Varför valde du inte typ Spanska? Lättare och mer nödvändigt


   
SvaraCitera

zain24:

Kommer jag ta studenten och gå ut gymnasiet om jag får IG franska?

Haha ja det är klart! [crazy]


   
SvaraCitera

om du får ig ja, inte om du får streck


   
SvaraCitera

vissel:

om du får ig ja, inte om du får streck

Det vill säga du kan vara helt värdelös, men du måste närvara och göra läxorna.

Lider av precis samma åkomma som du. Det är fruktansvärt meningslöst att slösa bort sin tid på att låtsas lära sig ett värdelöst språk som man aldrig kommer ha nytta av, men samhället ser ju ut så att du måste spela med om du vill ha drägliga förutsättningar senare. Om det inte är försent kan du ju byta till spanska. (Inte tyska, det vore ett brott mot god smak.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren!
Vet tyvärr inte hur många poäng man får av franska men jag tror inte det är så mycket. Tror det räcker att jag får VG:n och MVG:n i de andra ämnena.
Får väl byta till spanska men OM jag fortsätter att skolka och aldrig går dit, vad kommer att hända? [sad]


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

grundämne.

haha jag visste inte att man kan få ig i järn 😛 basämne tror jag det heter


   
SvaraCitera

zain24:

Problemet är att jag AVSKYR franska och vill inte sitta flera timmar extra i skolan för att lära mig något sketet språk som jag aldrig kommer ha någon nytta av i framtiden.

Hett tips för framtiden. Lär dig franska. [smile]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

haha jag visste inte att man kan få ig i järn 😛 basämne tror jag det heter

Lol haha för länge från skolan nu [bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

zain24:

Vet tyvärr inte hur många poäng man får av franska men jag tror inte det är så mycket. Tror det räcker att jag får VG:n och MVG:n i de andra ämnena.

Man brukar läsa steg ett och två, tror jag. 200 poäng alltså och man får ha 250 IG (om jag minns rätt) och så länge du inte failar i något mer såå [wink]


   
SvaraCitera

Asha:

Hett tips för framtiden. Lär dig franska

hett tips för dåtiden.... snarare lär dig kinesiska eller spanska...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Man brukar läsa steg ett och två, tror jag. 200 poäng alltså och man får ha 250 IG (om jag minns rätt) och så länge du inte failar i något mer såå

Okej! Så jag kan faila i både steg 1 och steg 2? [bigcheers]


   
SvaraCitera

qazedctgb:

hett tips för dåtiden.... snarare lär dig kinesiska eller spanska...

Min poäng var att lära sig språk är alltid bra. [smile] Gärna något udda språk som inte alla kan, men kinesiska och spanska är också bra språk. Engelskan kommer dock bli språket man talar internationellt.


   
SvaraCitera