Aviseringar
Rensa alla

Kommunism


Jonesh:

Tror snarare att det är du som har missförstått något. Kan du förklara dig?

Att man under kommunismen lever under ett kollektivt samhälle. Det begränsar enligt mig den personliga friheten och drivkraften att åstadkomma saker.


   
SvaraCitera

Det är inte kommunismen det är fel på det är människorna.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Att man under kommunismen lever under ett kollektivt samhälle. Det begränsar enligt mig den personliga friheten och drivkraften att åstadkomma saker.

Jag tror du har en lite konstig syn på vad för sorts samhälle en äkta kommunist vill ha. Att kommunister vill kedja fast arbetarna vid maskinerna etc. är bara propaganda you know.
Tror du underskattar människor också.

Det här en väldigt kort och väldigt kärnfull länk som är ganska relevant tror jag;
http://en.wikipedia.org/wiki/He_who_does_not_work,_neither_shall_he_eat


   
SvaraCitera

Jonesh:

Att kommunister vill kedja fast arbetarna vid maskinerna etc. är bara propaganda you know.

Har jag heller aldrig påstått, men så fort produktion mm ska planeras gemensamt så blir den individuella viljan och friheten lidande.


   
SvaraCitera

Jonesh:

Att kommunister vill kedja fast arbetarna vid maskinerna etc. är bara propaganda you know.

Sade det just för att jag inte kan anta att du vet det.

The_gunslinger:

Har jag heller aldrig påstått, men så fort produktion mm ska planeras gemensamt så blir den individuella viljan och friheten lidande.

Skillnaden är att den enda som egentligen har all individuell vilja och frihet i ett kapitalistiskt samhälle är chefen yo [crazy]
Att folk bestämmer tillsammans är otroligt mer rättvist etc.


   
SvaraCitera

WestUnited:

varför finns det ett så stort motstånd mot kommunismen?

För att det innebär förtryck.

WestUnited:

kommunismens grundidé är ju lika rättigheter för alla och rättvist osv

Det är liberalismens också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Men de flesta ser dem som kommunistiska stater ändock, och med tanke på det är det inte särskilt konstigt att folk är emot kommunism.

Så anledningen är att folk är ignoranta idioter. [smile]


   
SvaraCitera

Jonesh:

Skillnaden är att den enda som egentligen har all individuell vilja och frihet i ett kapitalistiskt samhälle är chefen yo

Antar att du syftar på kapitalägarna och inte på just chefer. Sen tror jag faktiskt att ni kommunister har målat upp en väldigt enkel bild av hur samhället fungerar.
Samhället är mycket mer än kapitalister och arbetare. Jag är ute på många arbetsplatser dagligen och det varierar i hög grad hur folk uppfattar sina arbetsgivare. På vissa företag är det mycket gemensamma beslut medans det är väldigt toppstyrt på andra håll. Det sistnämnda har jag märkt mest av då jag besökt den offentliga sektorn.

Men för att komma tillbaka till själva tråden. Hur kan ett kommunistiskt samhälle tillgodose min vilja till 100% om alla utom jag vill en sak?


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Vad folk ser det som är oväsentligt. Det är inte kommunism som praktiserats, så det är inga bevis över kommunismens "misslyckande".

Eftersom tråden handlar om varför det är så stort motstånd emot kommunism är det knappast oväsentligt.[zzz]

Vare sig du räknar de länderna du räknade upp som kommunistmakter eller inte så gör de flesta andra det, vilket kan vara en förklaring till varför det är ett så stort motstånd mot kommunism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för om man jämför kapitalismens idéer med kommunismen kan det se ut så här:

Kapitalism:Pengar är viktigt!
Kommunism:Fan heller, alla ska ha råd att äta!
Kapitalism:Om alla arbetar så har ju alla råd att äta!
Kommunism:Tänk på dom som inte har nån utbildning då!
Kapitalism:Då får dom väl ta och skaffa det!
Kommunism:och om dom inte har råd?
Kapitalism:skiter väl jag i!

min syn på kapitalism och kommunism är att alla kapitalister är själviska och bara bryr sig om pengar och kommunisterna står för rättvisa och lika rättigheter för alla.........

är detta sant eller är det jag som har fått en förvrängd uppfattning om detta?


   
SvaraCitera

för de är nazister! HEIL


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I take five grand a hit. but commies... i kill for fun


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

P.g.a. samförstånds-ideologi som försöker överskugga klassamhället och dölja konflikter.


   
SvaraCitera

WestUnited:

är detta sant eller är det jag som har fått en förvrängd uppfattning om detta?

Du, liksom många andra, har en väldigt romantiserad bild av kommunismen och har en förvrängd samhällsbild där man gärna vill dela in allting i gott och ont. Arbetaren är god medans de som jobbar inom administrativa tjänster eller är kapitalägare är de onda, trots att det är dessa människor som skapar arbeten och välfärd. Det går inte att bortse från individens rättigheter i gagn för kollektivet.


   
SvaraCitera

Jättesnäll:

Därför att det är samhället som formar människans tankar. "Det mänskliga varat bestämmer dess medvetande", som Marx skrev.

Revolutioner sker inte därför att folk bestämmer sig för att en idé är bra. Det sker därför att systemet spelat ut sin roll.

Det där är ju att ge Marx åsikter han inte har, om det handlar om att systemet ska ha spelat ut sin roll är ju det varje kommunist borde göra att sitta på sitt arsel och vänta istället för att vinna över arbetarklassen.

The_gunslinger:

Därför att ni vill förstöra den individuella friheten till förmån för den kollektiva. Det är skäl nog att hata kommunismen.

Den individuella frihet du talar om handlar ju bara om den frihet en del människor i den rika världen har, för vad är egentligen så önskvärt med den individuella frihet småbarn i Darfur, Calcutta, Haiti etc. har, friheten att lida, friheten att svälta så att du ska kunna sitta här och försvara den borgerliga individuella frihet du har.

WestUnited:

min syn på kapitalism och kommunism är att alla kapitalister är själviska och bara bryr sig om pengar och kommunisterna står för rättvisa och lika rättigheter för alla.........

är detta sant eller är det jag som har fått en förvrängd uppfattning om detta?

Det är sant, fast det är lite magstarkt att hävda att ALLA kapitalister är själviska.


   
SvaraCitera