Aviseringar
Rensa alla

Kommunist dagis i Kina


Ämnesstartare


Bra ide?

Hur kommer det sig att kommunistiska stater alltid slutar i person-ockult, våld, fattigdom, hjärntvättning, censur?


   
Citera

Jag skulle inte vilja säga att Kina är fattigt, snarare är det nog snart världens största ekonomiska stormakt. Det är visserligen för att Kina har anammat kapitalismen till en viss del. 

Varför kommunistiska stater i allmänhet är fattiga är inte svårt att lista ut, då ideologin i princip fråntar människor all drivkraft i och med att det bygger på en planekonomi och det inte finns någonting att sträva efter. 

Det är heller inte så konstigt att de övriga sakerna sker. Då kommunismen bygger på en auktär regering snarare än en demokrati, måste den regeringen därmed tillämpa dessa metoder för att hålla landet stabilt och hindra befolkningen från att protestera. 


   
SvaraCitera
mynona

Ruttenfisk: Varför kommunistiska stater i allmänhet är fattiga är inte svårt att lista ut, då ideologin i princip fråntar människor all drivkraft i och med att det bygger på en planekonomi och det inte finns någonting att sträva efter.

Bygger inte åsikten att planekonomi fråntar människor att drivkraft på utgångspunkten att människan enbart motiveras av pengar? 


   
SvaraCitera

mynona:

Bygger inte åsikten att planekonomi fråntar människor att drivkraft på utgångspunkten att människan enbart motiveras av pengar? 

Pengar är inte den enda drivkraften, men det går knappast att förneka att det är en effektiv drivkraft. 

Vill också få sagt att även om jag motsätter mig kommunism så förespråkar jag inte kapitalism i sin rena form heller, utan precis som med det mesta så är det bästa en bra balans mellan de båda. 


   
SvaraCitera
mynona

Ruttenfisk: Pengar är inte den enda drivkraften, men det går knappast att förneka att det är en effektiv drivkraft.

Det är en effektiv drivkraft därför att det är nödvändigt: jag själv skulle tex kunna ägna mig mer åt det jag verkligen strävade efter - mina konstnärliga ambitioner - om jag slapp bry mig om pengar. Jag tänker mig att även de som verkligen strävar efter pengar egentligen strävar efter saker de kan få utan pengar, men då går vi väldigt långt i resonemanget (om de vill ha pengar för at köpa dyra bilar kanske de i verkligheten vill ha den känsla bilen representerar osv). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sverige är ju nya kina


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jannosa: Hur kommer det sig att kommunistiska stater alltid slutar i person-ockult, våld, fattigdom, hjärntvättning, censur?

Att kalla kina för kommunistiskt är ganska rejält missvisande, de är renodlade kapitalister sedan länge.
Och nej, det har funnits mer lyckade kommunistiska stater, som Jugoslavien under Tito exempelvis


   
SvaraCitera

mynona:

Det är en effektiv drivkraft därför att det är nödvändigt: jag själv skulle tex kunna ägna mig mer åt det jag verkligen strävade efter - mina konstnärliga ambitioner - om jag slapp bry mig om pengar. Jag tänker mig att även de som verkligen strävar efter pengar egentligen strävar efter saker de kan få utan pengar, men då går vi väldigt långt i resonemanget (om de vill ha pengar för at köpa dyra bilar kanske de i verkligheten vill ha den känsla bilen representerar osv). 

Kanske det, men i en ekonomi som inte är planekononi måste man ändå anpassa sig till marknaden vilket är bättre för landet då resurserna används mer effektivt. Dessutom, låt oss säga att man inte gillar sitt jobb. I ett mer kapitalistiskt land blir man ändå tvungen att jobba effektivt för att inte bli avskedad, medan i ett mer kommunistiskt land räcker det med att få det gjort, oavsett kvalitet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en dröm om att starta en stalinistisk friskola för barn i åldrarna 0-6 år. How do you like them friskolor now Björklund?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Jag har en dröm om att starta en stalinistisk friskola för barn i åldrarna 0-6 år. How do you like them friskolor now Björklund?

friskols*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Att kalla kina för kommunistiskt är ganska rejält missvisande, de är renodlade kapitalister sedan länge.
Och nej, det har funnits mer lyckade kommunistiska stater, som Jugoslavien under Tito exempelvis

Tito dödade 2 miljoner människor.


   
SvaraCitera

kallis:

Tito dödade 2 miljoner människor.

Jomen tjena... 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Pengar är inte den enda drivkraften, men det går knappast att förneka att det är en effektiv drivkraft. 

Effektivt i förhållande till vilket ändamål? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allestädesnärvaro:

Jomen tjena... 

Inte med hans egna händer. Men under hans styre så dog miljoner.


   
SvaraCitera