Aviseringar
Rensa alla

Kompakt eller System? Kamera...


Ämnesstartare

Tänkte spara till en systemkamera (kanske canon eos 40D eller liknande) men det finns så mycket annat jag vill köpa. Skaffa mig en ny stil t.e.x som kan bli jävligt dyrt om man ska slänga ut allt jag har och köpa nytt. Är en kompaktkamera bättre? Man kan ju bära med sig den i jackfickan liksom och ta helt ok bilder. Nån som kan ge tps på en bra kompaktkamera under 2000? Så jag kan jämföra med bilder från systemkameran (på t.e.x dp-review eller vad det nu heter...).


   
Citera
Ämnesstartare

Har en tre år gammal sony dsc-w55 som dokumentationskamera och det går inte att klaga på de bilderna. Den låg i typ den prisklassen när den vara ny. Men utvecklingen har gott fort fram sedan dess. Så kolla på något i det häradet

Man behöver ju inte gå och köpa en leica d lux 5 för att ha en kompaktkamera som tar bra bilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på vad du ska ha den till.

Har en systemkamera för fotade mycket djur å dyligt tidigare, i princip enbart det jag använde den till.

Har 5 kompaktkameror av olika storlek. Bara den minsta jag använder regelbundet. Orkar liksom inte släpa.

Så tänk på det, köper du en systemkamera, kommer du ta med den då? På fester och dyligt är den oftast ivägen och jobbig att bära på. Men bilderna blir helt awsome och det är kul att experimentera med olika objektiv och blixtar osv.

Kompaktkameran får plats i fickan och kan lätt användas med en hand. Bilderna blir oftast helt okej beroende på kamera


   
SvaraCitera

Tycker att en kompaktkamera låter som ett bättre val för dig. En systemkamera tar inte bättre bilder om du inte vet hur du ska använda den.

Jag har inte så stor koll på kompaktkameror, men ett tips är att kika på vilka kameror Cyberphoto gett betyget "Toppklass". Leta upp recensioner, listor och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Beror på vad du ska ha den till.

Natur(Makro) vilket jag sett många kompaktkameror fått fina bilder på.

Egopics(Porträtt) Spelar inte kvalitén så stor roll...

och lite annat som faller in...

Floppsen:

kul att experimentera med olika objektiv och blixtar osv.

Ja, men dyrt...

Capture:

Cyberphoto

Ska gö de [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

Natur(Makro) vilket jag sett många kompaktkameror fått fina bilder på.

Du kan komma närmare med systemkamera samt att du kan komma närmare djur längre bort med samma kamera. Men mina objektiv har jag ett spann på 18mm-400mm med bra kvalité, det får du inte på en kompaktare. Men som sagt, är det inte målet med fotograferandet fungerar en kompakt utmärkt eftersom den är lättare att ta med samt enklare att hantera.

Heineken:

Ja, men dyrt...

Jo det kostar en del, men fortfarande kul och värt det om man är fotointresserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Du kan komma närmare med systemkamera

Klart man gör men som jag sa förut är det dyrt med sådana objektiv [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

Klart man gör men som jag sa förut är det dyrt med sådana objektiv [crazy]

Beror på vad du har för kamera, jag har en pentax jag kan använda gamla objektiv till fast med manuell fokus. Det är glas i alla linser och dem är gjort av metall så kvalitén är helt underbar. Dem kostar ett par hundralappar per objektiv och bilderna blir minst lika bra som med de nya dyra av plast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Beror på vad du har för kamera, jag har en pentax jag kan använda gamla objektiv till fast med manuell fokus. Det är glas i alla linser och dem är gjort av metall så kvalitén är helt underbar. Dem kostar ett par hundralappar per objektiv och bilderna blir minst lika bra som med de nya dyra av plast

Wow... Vad kostar en bra begagnad pentax montro? (system). Tänkte att sånna skulle kosta flera tusen men det där va ju billigt [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

[blush]

Det är tyvärr inte så stor begagnad marknad på prylarna. Men den billiga serien: k100d/k200d kostar inte många hundralappar begagnad

Mellan serien: k10d/k20d kostar kanske tusenlappen

Dyra serien: k7/k5/k-r osv kostar från sex tusenlappar i begagnat tillstånd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Det är tyvärr inte så stor begagnad marknad på prylarna

Var köper du dom då? Vad har du för kamera? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

Var köper du dom då? Vad har du för kamera? [confused]

Brukar finnas på tradera, blocket, fotosidan osv...

Har en k5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

Tänkte spara till en systemkamera (kanske canon eos 40D eller liknande) men det finns så mycket annat jag vill köpa. Skaffa mig en ny stil t.e.x som kan bli jävligt dyrt om man ska slänga ut allt jag har och köpa nytt.

Om du på riktigt är fotointresserad så tycker jag att systemkamera är en självklarhet mellan dom två, och om du känner att du inte är det skulle jag nog inte köpa en kompaktkamera, utan använda mobilkameran.
Om du inte har råd kan du ju sälja massa gammal skit, jag har sålt en hel del till diverse vintagebutiker. Sen kan du ju alltid börja jobba också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Sen kan du ju alltid börja jobba också.

Är cirkus 14år gammal. Finns inte så många jobb förutom reklamutdelning och sälja tidningar. Jag gör redan det andra men jag har rätt kasst med pengar ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heineken:

Är cirkus 14år gammal. Finns inte så många jobb förutom reklamutdelning och sälja tidningar. Jag gör redan det andra men jag har rätt kasst med pengar ändå.

Har du ingen förälder/nära släkting du kan jobba med då? Jag är 15, så jag får knappt jobba någonstans, men jag jobbar då istället med min pappa.


   
SvaraCitera