Aviseringar
Rensa alla

Kompis dricker mycket


Ämnesstartare

Jag har en tjej kompis, hon går i min klass, som dricker sjukt mycket. Alkolist varning typ. Hon berättar att hon vaknar mitt i natten och är törstig, istället för att dricka vatten eller något så dricker hon sprit. Hon är ofta bakis i skolan och det märks.. 
Jag dricker inte så mycket, bara på fester ibland. Jag får typ panik, vet inte vad jag ska göra. 
Känns som om hon kommer blir typ världens äckligaste alkholist. Hon har det ju bra hemma och är en glad och normal person.. 

Vad ska jag göra?? Pinsamt att gå runt med en bakis kompis i skolan, andra i klassen märket det ju också, jag blir ju oxå lite "dricker mycket" stämplad.

vi går i 8:an, är 14-15


   
Citera

Hemskt ni redan i 8an börjar med alkohol. 
Gå till kuratorn eller rektorn och berätta det. Ni får ju inte ens dricka ur lagens perspektiv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Hemskt ni redan i 8an börjar med alkohol. 
Gå till kuratorn eller rektorn och berätta det. Ni får ju inte ens dricka ur lagens perspektiv. 

Sant


   
SvaraCitera

rogernw:
Hemskt ni redan i 8an börjar med alkohol. 
Gå till kuratorn eller rektorn och berätta det. Ni får ju inte ens dricka ur lagens perspektiv. 

+1


   
SvaraCitera

rogernw:  Ni får ju inte ens dricka ur lagens perspektiv. 

Det är inte olagligt att förtära alkohol som minderårig, men olagligt att langa till folk under 20.


   
SvaraCitera

Snacka med lärare/rektor/föräldrar/soc/kurator/polis. 


   
SvaraCitera

Oj vad pinsamt. Sluta umgås med dem om du tycker så. Om en alkoholist ska sluta måste det komma inifrån, det går inte att säga åt dem att sluta.


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

skitsnack:
Oj vad pinsamt. Sluta umgås med dem om du tycker så. Om en alkoholist ska sluta måste det komma inifrån, det går inte att säga åt dem att sluta.

sämsta posten på länge, grattis 


   
SvaraCitera

Lyra:

sämsta posten på länge, grattis 

Vad är det jag säger som är så fel? OP skäms för personen i fråga och jag har en lösning på problemet.


   
SvaraCitera
Yaren

skitsnack:

Vad är det jag säger som är så fel? OP skäms för personen i fråga och jag har en lösning på problemet.

För att det är barn det som har det svårt det rör sig om, de behöver hjälp, inte skam. 


   
SvaraCitera

Yaren:

För att det är barn det som har det svårt det rör sig om, de behöver hjälp, inte skam. 

Nu är det ju inte den som har problem som skrev här, utan någon utav kompisarna som skäms för dem.


   
SvaraCitera

Ta kontakt med hennes föräldrar för det första? Om du verkligen vill att hon ska sluta så är det föräldrarna du ska kontakta , dom du inte vill göra det för du är en "dålig kompis" så är du som är den dåliga kompisen, senare i livet så kommer hon att tacka dig. 
Annars hade hon suttit vid mälaren o hinkat vodka.


   
SvaraCitera

Man får inte vara bakis på skolan heller... För det kan finnas andra elever som har alkoholproblem som kämpar för att komma ifrån alkoholen och då om dom ser att andra är bakis kan dom falla tbx till alkoholen.     Det är enligt arbetsmiljölagen 


   
SvaraCitera
Lyra
 Lyra

skitsnack: Nu är det ju inte den som har problem som skrev här, utan någon utav kompisarna som skäms för dem.

och därför ska man ge personen ett aspuckat svar som förutsätter att hen är lika empatibefriad och blåst som du varför?


   
SvaraCitera