Aviseringar
Rensa alla

Koncentration


Lounge
Ämnesstartare

Har problem med att koncentrera mig. Särskilt när jag är stressad, räcker med lite stress så är det jättesvårt att hålla fokus. Jag stressar också upp mig när jag t.ex. läser för jag vill inte gå miste om någon viktigt information i en bok jag gillar. När jag läser en bok jag inte gillar så går det mycket lättare.. och snabbare. Jag är övertygad om att detta är en bieffekt av mina psykiska diagnoser men allting bottnar ju ändå i mänskliga problem. Hur gör ni för att hålla fokus när ni t.ex. läser? Har ni problem med det? 


   
Citera

Har också extrema koncentrationssvårigheter ibland, dock har jag inga problem med att läsa - så länge jag är intresserad utav det jag läser om. Försök hitta en bok som du tycker är riktigt bra, stäng av mobil, dator och annat distraherande och sätt dig någonstans där du inte blir störd. Har dock märkt att vissa i dagens samhälle helt enkelt in verkar ha ro till att just läsa, finns för mycket annat som händer hela tiden.


   
SvaraCitera

Börja meditera


   
SvaraCitera

när jag läser en bok som e tråkig så läser jag alla orden men typ tänker på något annat pga minns inte ett jävla skit av det jag har läst när jag vänder blad o måste börja om från början. gång på gång på gång på gång. 

så har d alltid varit.

fattar inte hur ni klarar av att läsa tråkiga saker utan att hamna i intressantare tankar


   
SvaraCitera

Läser/pluggar i princip bara på natten eftersom jag känner mig mer lugn och fokuserad då. Inget som rekommenderas om man har saker att gå upp till.

S3ON: när jag läser en bok som e tråkig så läser jag alla orden men typ tänker på något annat pga minns inte ett jävla skit av det jag har läst när jag vänder blad o måste börja om från början. gång på gång på gång på gång.

samma här, iaf kurslitteratur


   
SvaraCitera
mynona

Träna yoga. När jag är stressad och rastlös kan jag lugna såväl kropp som psyke med ett yogapass på golvet vid skrivbordet. 


   
SvaraCitera

Schism: samma här, iaf kurslitteratur

aa precis 🙁


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Fingerprints:
Har också extrema koncentrationssvårigheter ibland, dock har jag inga problem med att läsa - så länge jag är intresserad utav det jag läser om. Försök hitta en bok som du tycker är riktigt bra, stäng av mobil, dator och annat distraherande och sätt dig någonstans där du inte blir störd. Har dock märkt att vissa i dagens samhälle helt enkelt in verkar ha ro till att just läsa, finns för mycket annat som händer hela tiden.

Haha det är ju så knäppt. Borde ju vara som du upplever- att det är lättare att läsa en intressant bok. Men jag blir så upptagen av att inte missa något viktigt i boken jag gillar. När jag läser en bok jag finner mindre bra minskar kraven på att ta till sig all information och då läser jag mycket fortare.

Att stänga av mobil, tv och dator är dock kanske något jag borde börja med oftare.. det är en bra idé. Kanske inte räcker med att bara stänga av. Utan att stänga av och finna lugn innan man börjar läsa.

Bööööörg:
Börja meditera

Är du bra på det? Jag suger på det.. eller mindfullness iaf..

S3ON:
när jag läser en bok som e tråkig så läser jag alla orden men typ tänker på något annat pga minns inte ett jävla skit av det jag har läst när jag vänder blad o måste börja om från början. gång på gång på gång på gång. 

så har d alltid varit.

fattar inte hur ni klarar av att läsa tråkiga saker utan att hamna i intressantare tankar

Mina tankar fladdrar lättare iväg när jag tänker på att vara skärpt och inte missa något bra i texten..

Schism: Läser/pluggar i princip bara på natten eftersom jag känner mig mer lugn och fokuserad då. Inget som rekommenderas om man har saker att gå upp till.

Nä.. alltid varit klokast på morgonen. Men förstår att natten är lugnare.. är dock för trött då.

mynona: Träna yoga. När jag är stressad och rastlös kan jag lugna såväl kropp som psyke med ett yogapass på golvet vid skrivbordet.

Hur länge kör du? Följer du några särskilda övningar?


   
SvaraCitera
mynona

Lounge: Hur länge kör du? Följer du några särskilda övningar?

För flera år sedan läste jag om Yoga på biblioteket, skrev ut några sidor och memoriserade Serie 1, 2 och 3 av Yogans rörelseserier, och de gör jag då och då under veckan, ibland varje dag, ibland var tredje dag. Serie 1 är mest stående övningar, 2 sittande och 3 liggande. Jag ser mig inte som expert, dvs jag kan inte namnen på dem osv, men jag tror nog att det är själva basövningarna de handlar om, så de torde vara desamma i en vanlig yogabok från bibiloteket. Jag mår bra av dem i alla fall. Jag har inte tagit tiden och jag är dålig på att uppskatta tid, men jag gissar på att det tar mellan en kvart och en halvtimma varje gång. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

mynona:

För flera år sedan läste jag om Yoga på biblioteket, skrev ut några sidor och memoriserade Serie 1, 2 och 3 av Yogans rörelseserier, och de gör jag då och då under veckan, ibland varje dag, ibland var tredje dag. Serie 1 är mest stående övningar, 2 sittande och 3 liggande. Jag ser mig inte som expert, dvs jag kan inte namnen på dem osv, men jag tror nog att det är själva basövningarna de handlar om, så de torde vara desamma i en vanlig yogabok från bibiloteket. Jag mår bra av dem i alla fall. Jag har inte tagit tiden och jag är dålig på att uppskatta tid, men jag gissar på att det tar mellan en kvart och en halvtimma varje gång. 

Okej! Ska till bibloteket imorgon så ska kanske kolla efter en yogabok då.. har massa tidningar med yogaövningar i också kom jag på. Tack för tipset!


   
SvaraCitera
alis
 alis

Har också svårt å koncentrera mig när jag läser, kan läsa samma rad flera ggr eller att jag börjar tänka på annat och slutar alltid att jag blir förvirrad ...


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

(Förstår precis. Jag har själv funderat på hur man ska kunna tänkas få bukt på detta, speciellt inför ev. studier. Bara tankarna på studier får mig att att stressa ihjäl mig även om de inte ens är inplanerade än. )

Jag funderar på om man kanske ska testa att LÄSA OM en kortare bok som man fann intressant och bra? Då vet man ju redan i bakhuvudet vad den handlar om och kanske kan "fuska" och låta sig själv missa saker och därmed läsa snabbare? Kanske låter jättetöntigt, men som vi redan vet så krävs träning och ofta är det genom exponering. 

Frågan är hur man ska lyckas separera stressen och läsningen. Inte funnit något svar själv och har inte vågat läsa en bok på år och dagar pga all ångest som det genererar. 


   
SvaraCitera

uhuh +1


   
SvaraCitera

Lounge:

Haha det är ju så knäppt. Borde ju vara som du upplever- att det är lättare att läsa en intressant bok. Men jag blir så upptagen av att inte missa något viktigt i boken jag gillar. När jag läser en bok jag finner mindre bra minskar kraven på att ta till sig all information och då läser jag mycket fortare.

Att stänga av mobil, tv och dator är dock kanske något jag borde börja med oftare.. det är en bra idé. Kanske inte räcker med att bara stänga av. Utan att stänga av och finna lugn innan man börjar läsa.

Är du bra på det? Jag suger på det.. eller mindfullness iaf..

Mina tankar fladdrar lättare iväg när jag tänker på att vara skärpt och inte missa något bra i texten..

Nä.. alltid varit klokast på morgonen. Men förstår att natten är lugnare.. är dock för trött då.

Hur länge kör du? Följer du några särskilda övningar?

Man är ju alltid dålig i början...


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

PMR: Jag funderar på om man kanske ska testa att LÄSA OM en kortare bok som man fann intressant och bra? Då vet man ju redan i bakhuvudet vad den handlar om och kanske kan "fuska" och låta sig själv missa saker och därmed läsa snabbare? Kanske låter jättetöntigt, men som vi redan vet så krävs träning och ofta är det genom exponering.

Frågan är hur man ska lyckas separera stressen och läsningen. Inte funnit något svar själv och har inte vågat läsa en bok på år och dagar pga all ångest som det genererar.

Eller gå in med tanken om att "jag tillåter mig själv att missa ev. viktiga saker" och låta det lugna en. Man slår ju knut på sig själv när man är så rädd att missa viktiga saker att läsningen blir ångestfylld och ger svårare fokus. Om man är mer tillåtande till att man kanske missar viktiga saker så kanske läsningen blir lika kravlös som när man läser en dålig bok. Jag ska prova detta! Men jag tror också det gäller att stänga av mobil, dator, tv som finger skrev.. att landa innan man börjar läsa.

Hoppas du vågar läsa någon dag. Jag älskar att läsa så vill ju kunna hålla fokus. Vi är så lika du och jag med våran OCD 🙁

Bööööörg: Man är ju alltid dålig i början...

Ja.. har du lärt dig meditera?


   
SvaraCitera