Aviseringar
Rensa alla

Koncentration


Lounge: Ja.. har du lärt dig meditera?

höll på ett tag förrut men orkade inte sen 🙁


   
SvaraCitera

lär dig andingsteknikerna från yoga, det är det enda av värde jag hittat där. varva nötande med någon form av fysisk aktivitet, och träna upp lästeknik. lär dig känna av din kropp för att lära dig särskilja mellan olika problem som har olika lösningar, och tillämpa rätt lösningar. räcker inte det så finns farmakologiska hjälpmedel.


   
SvaraCitera

är det inte bevisat att meditation hjälper för att öva upp koncentrationsförmågan!? rätt säker på att det är bevisat att det hjälper mot ångest iaf, så skadar ju inte att testa


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Blivande_japan:
är det inte bevisat att meditation hjälper för att öva upp koncentrationsförmågan!? rätt säker på att det är bevisat att det hjälper mot ångest iaf, så skadar ju inte att testa

tror inte jag ska börja med meditation.. utan aktivt utöva mindfullness. läser en bok just nu som heter "att leva ett liv, inte vinna ett krig" som handlar om att ha en mer accepterande attityd till livet, sina tankar, känslor m.m. i den beskriver de en bra minffullness-övning.. som jag mycket väl kan tänka mig är bra för att öva upp ens koncentration. man andas, slappnar av i händerna och axlarna, registrerar omgivningen oklanderligt, man sätter ord på sina tankar och känslor i nuet utan att värdera, osv. rätt abstrakt.. ja


   
SvaraCitera

Lounge:

tror inte jag ska börja med meditation.. utan aktivt utöva mindfullness. läser en bok just nu som heter "att leva ett liv, inte vinna ett krig" som handlar om att ha en mer accepterande attityd till livet, sina tankar, känslor m.m. i den beskriver de en bra minffullness-övning.. som jag mycket väl kan tänka mig är bra för att öva upp ens koncentration. man andas, slappnar av i händerna och axlarna, registrerar omgivningen oklanderligt, man sätter ord på sina tankar och känslor i nuet utan att värdera, osv. rätt abstrakt.. ja

ser inte riktigt hur det ena utesluter det andra? tror de kan komplettera varandra rätt bra snarare


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Blivande_japan: ser inte riktigt hur det ena utesluter det andra? tror de kan komplettera varandra rätt bra snarare

ja.. det är sant. kan börja med mindfullness.. och sedan mer meditation. kändes ba överflödigt med allt på en gång.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Lounge: Hoppas du vågar läsa någon dag. Jag älskar att läsa så vill ju kunna hålla fokus. Vi är så lika du och jag med våran OCD 🙁

Ja, jag älskar det också.. i perioder. Jag känner mig "duktig" när jag lyckats fullborda läsning. Tar sådan jäkla tid att läsa. När en "normal" person hunnit läs 10 sidor så är jag på sida 2? Jag har haft perioder då jag läst en hel del. Det är mycket svart på vitt när det kommer till läsning för mig. När jag väl läser en bok så sträckläser jag den och matar på med bok efter bok. Har tvång att jag inte kan sluta förrän jag hamnat på t ex ett visst sidonummer i boken. Vill ju kunna och orka plugg.. behöver göra högskoleprovet för detta och jag har ingen jävla aning hur det ska gå ihop sig att jag ska hinna göra ens en fjärdedel av provet... Men nu kom jag in på mig haha Cool Men skrev detta lite med för att jag undrar om du har sådan problematik med? 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

PMR: När en "normal" person hunnit läs 10 sidor så är jag på sida 2?

Känner igen mig till 100%.. har klagat massor över detta på um.. att jag är en snigel på att läsa.

PMR: Har tvång att jag inte kan sluta förrän jag hamnat på t ex ett visst sidonummer i boken

Detta tvång har inte jag skönt nog.

PMR: behöver göra högskoleprovet för detta och jag har ingen jävla aning hur det ska gå ihop sig att jag ska hinna göra ens en fjärdedel av provet...

Jag vet hur det är.. för att komma in på en utbildning jag ansökte fick man två timmar på sig att göra ett läsförsteålsetest och iqtest. Jag började med läsförståelsetestet eftersom det är det jag har svårast med. Jag skrev perfekta svar men jag kuggade testet eftersom jag hade för lite tid kvar på iqtestet när jag var klar med läsförståelse. Så frustrerande Ledsen Blir stressad när jag ska läsa under tidspress, upptas av tankar som "Nu måste du fokusera" "Förstår du allt du läser?" som ger mig bristande koncentration och därför blir läsningen hackig. Är avundsjuk på dystlektikerna som får sitta hur länge som helst pga. sin diagnos, mina diagnoser då? De påverkar ju uppenbart min koncentration..


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Lounge: Är avundsjuk på dystlektikerna som får sitta hur länge som helst pga. sin diagnos, mina diagnoser då? De påverkar ju uppenbart min koncentration..

Har tagit upp detta TUSEN ggr sammanlagt säkert!!! Nämnt för psykolog, lärare i gymnasiet, SYV(som vägrade fatta när jag försökte förklara..), läkare, arbetsförmedlingen, soc, kompisar, UM m.m... typ alla! Det var två stycken i min klass med dyslexi.. och de läste säkert dubbelt så fort som mig. De hade inte den grövsta sorten utan en "lätt" variant och jag minns hopplösheten som fyllde mig när de två pratade öppet om att de fick göra provet med dyslexi-gruppen. Många säger att man ska utnyttja all hjälp man kan få osv, vilket jag vet att vissa gör fast de inte alls behöver den hjälpen. Tycker nog sällan synd om mig. Men i detta fall, ja, det är fan orättvist. Man särbehandlar bland.. de särbehandlade? Man kan t ex ha ADHD och få hamna i en liten grupp, men de får dock inte längre tid på sig vad jag vet, utan endast att det är en liten grupp som sagt. Det finns många fler som behöver hjälp inte bara just de jag nämnt, finns de som har grov problematik men som inte lyckas falla in under någon erkänd diagnos. Vi är så jäkla efter inom psykiatrin i Sverige för att vara så "utvecklat".


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Lounge: för att komma in på en utbildning

Får man fråga vilken utbildning och ska du läsa något nu i höst?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

PMR: Har tagit upp detta TUSEN ggr sammanlagt säkert!!! Nämnt för psykolog, lärare i gymnasiet, SYV(som vägrade fatta när jag försökte förklara..), läkare, arbetsförmedlingen, soc, kompisar, UM m.m... typ alla! Det var två stycken i min klass med dyslexi.. och de läste säkert dubbelt så fort som mig. De hade inte den grövsta sorten utan en "lätt" variant och jag minns hopplösheten som fyllde mig när de två pratade öppet om att de fick göra provet med dyslexi-gruppen. Många säger att man ska utnyttja all hjälp man kan få osv, vilket jag vet att vissa gör fast de inte alls behöver den hjälpen. Tycker nog sällan synd om mig. Men i detta fall, ja, det är fan orättvist. Man särbehandlar bland.. de särbehandlade? Man kan t ex ha ADHD och få hamna i en liten grupp, men de får dock inte längre tid på sig vad jag vet, utan endast att det är en liten grupp som sagt. Det finns många fler som behöver hjälp inte bara just de jag nämnt, finns de som har grov problematik men som inte lyckas falla in under någon erkänd diagnos. Vi är så jäkla efter inom psykiatrin i Sverige för att vara så "utvecklat".

Gud vad du legat i.. och utan resultat. Stackare!!! Det är märkligt att enbart dystlektiker och folk med adhd har rätt till förlängning, mindre grupp osv. Nedsatt koncentrationsförmåga tas ju upp som ett kriterie i depression symptombeskrivningar. Ändå finns det vad jag vet inte något undantag för dessa.. Sjukt då det uppenbart påverkar oss i allra högsta grad.. kanske vi borde göra något åt det här du och jag? Typ skriva till aftonbladet för att få medial uppmärksamhet. Men så kom jag på min social fobi, haha 🙁

PMR: Får man fråga vilken utbildning och ska du läsa något nu i höst?

Socionomprogrammet på Ersta Sköndal högskola här i Sthlm. Det är den enda socionomutbildningen i Stockholm jag har chans att komma in på (fast ändå inte eftersom jag kuggar pga. läsförståelsen) då de tar in via bästa resultaten på läsförståelse/iqtest och sedan intervju. Ska inte läsa något i höst.. satsar på att kunna börja jobba trots min social fobi. Får "hjälp" (trögfattad sådan) via af. Vad gör du nu?


   
SvaraCitera

tyckte jag läste att du har ocd? det är vanligt förekommande för folk med den diagnosen. tro mig jag vet har den själv vet du


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Rj@:
tyckte jag läste att du har ocd? det är vanligt förekommande för folk med den diagnosen. tro mig jag vet har den själv vet du

det stämmer, inte läst om detta i samband med ocd dock. har du några källor? blev väldigt intresserad nu då jag gärna skulle vilja ha ett intyg likt dystlektiker vid högskoleprov m.m.


   
SvaraCitera

Lounge:

det stämmer, inte läst om detta i samband med ocd dock. har du några källor? blev väldigt intresserad nu då jag gärna skulle vilja ha ett intyg likt dystlektiker vid högskoleprov m.m.

Nja inte direkt, det är dock vanligt. Googla lite på ocd kriterier så bör det komma upp!


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Hm, tycker det är rätt så självklart att tvångstankar/tvångsritualer medför koncentrationssvårigheter. De gör ju det när det kommer till annat, så varför inte vid läsning? 


   
SvaraCitera