Aviseringar
Rensa alla

koncentrationssvårigheter


Ämnesstartare

Hej, jag har svårt att minnas saker och att koncentrera mig, i skolan så glömmer jag bort allt jag har läst och det är jobbigt att försöka koncentrera sig och sedan glömma bort allt! Jag har inte fått någon diagnos och jag vill helst inte få en stämpel på att jag har någon form av psykisk ohälsa. Min fråga till er är - vad ska jag göra? vart vänder jag mig? Kommer Jag Få Hjälp Och Måste Man Ha En Diagnos?


   
Citera

Har du problem med att koncentrera dig på grejer utanför skolan också? 


   
SvaraCitera

Så hämskt är det inte att ha en diagnos. Det är faktiskt ganska skönt att veta vad det är för del och vad du kan få hjälp med och att du ha rätt till hjälp 🙂 


   
SvaraCitera

alltså jag är ingen doktor eller så men det låter som att du har en hjärntumör


   
SvaraCitera

superpojken:
alltså jag är ingen doktor eller så men det låter som att du har en hjärntumör


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Har du problem med att koncentrera dig på grejer utanför skolan också? 

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:
Så hämskt är det inte att ha en diagnos. Det är faktiskt ganska skönt att veta vad det är för del och vad du kan få hjälp med och att du ha rätt till hjälp 🙂 

Ja men jag tycker att det jobbigt att man måste vara "sjuk" för att få en diagnos :/ 


   
SvaraCitera

du kanske borde åka till ett koncentrationsläger? 


   
SvaraCitera

Du måste ju avslöja för andra om du har någon sjukdom, tillexempel ADHD


   
SvaraCitera

missdaisy :  jag vill helst inte få en stämpel på att jag har någon form av psykisk ohälsa. 

Du måste ju avslöja för andra om du har någon sjukdom, tillexempel ADHD


   
SvaraCitera

missdaisy :

Ja.

Då kske du har ADD lr ngt. :/


   
SvaraCitera

missdaisy :

Ja men jag tycker att det jobbigt att man måste vara "sjuk" för att få en diagnos :/ 

Fast man är inte "sjuk". Det är bara ett paper på vad du har problem med och inget annat. Det är som när man ska till skolan men har ont i foten och inte kan vara med ja då måste man ju ha underskrift från en förälder för att få giltig frånvaro osv... Det är mer så bara att du har de hela livet. Inget " har är sjuk och behöver medicin och sedan läggas in på psyket".


   
SvaraCitera

Man kan göra test på internet och få veta om du kanske möjligen har t.ex ADHA, ADD osv...


   
SvaraCitera

missdaisy :

Ja men jag tycker att det jobbigt att man måste vara "sjuk" för att få en diagnos :/ 

du kan oxå få en felaktig diagnos


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

du kan oxå få en felaktig diagnos

Det är det jag är rädd för.


   
SvaraCitera