Forumet - Konditionsträning

Konditionsträning

262 1 8
Jag är löpare så här kommer några springtips. Glad

Vill man förbättra sin kondition snabbt är intervaller bra. Korta intervaller kan vara från 100 meter och uppåt och repeteras ett stort antal gånger. Dessa kan springas i en uppförsbacke emellanåt.

Enligt mig är dock långa intervaller den effektivaste träningen. Långa intervaller brukar vara ca 500-1000 meter och upprepas 5-8 gånger. Farten ska vara lika under hela passet och du ska nätt och jämt orka den sista intervallen. "Den första intervallen ska man springa så långsamt att man skäms" brukar vara en bra ledning. Blink


Sedan bör man givetvis satsa på att även springa längre distanser i ett sträck. 5, 10, 15 km i varierande tempo gör dig snabbare, fast då tränar du mer uthållighet än kondition.

Som uppvärmning brukar jag jogga i fem minuter, följt av ett par stegringslopp för att komma igång lite.

Hoppas det hjälpte något.Skål

lakebeach: Jag är löpare så här kommer några springtips. Glad

Vill man förbättra sin kondition snabbt är intervaller bra. Korta intervaller kan vara från 100 meter och uppåt och repeteras ett stort antal gånger. Dessa kan springas i en uppförsbacke emellanåt.

Enligt mig är dock långa intervaller den effektivaste träningen. Långa intervaller brukar vara ca 500-1000 meter och upprepas 5-8 gånger. Farten ska vara lika under hela passet och du ska nätt och jämt orka den sista intervallen. "Den första intervallen ska man springa så långsamt att man skäms" brukar vara en bra ledning. Blink


Sedan bör man givetvis satsa på att även springa längre distanser i ett sträck. 5, 10, 15 km i varierande tempo gör dig snabbare, fast då tränar du mer uthållighet än kondition.

Som uppvärmning brukar jag jogga i fem minuter, följt av ett par stegringslopp för att komma igång lite.

Hoppas det hjälpte något.Skål
Tackar!

Spana också in:


Pegasus:
Glömde att tillägga att det är en skoluppgift som är inomhus.
Hopprep är väldigt enkelt att ta med sig och man kan göra määängder med övningar med det. Och kan va rätt lattjo och jobbigt... Men man bör ha bra skor och stå på rätt underlag om man vill syssla med det under lång tid för det sliter ganska bra på kroppen.