Aviseringar
Rensa alla

Konditionsträning


Ämnesstartare

Någon som är bra på det och kan ge förslag på övningar + bra uppvärmning?


   
Citera

Jag är löpare så här kommer några springtips. Glad

Vill man förbättra sin kondition snabbt är intervaller bra. Korta intervaller kan vara från 100 meter och uppåt och repeteras ett stort antal gånger. Dessa kan springas i en uppförsbacke emellanåt.

Enligt mig är dock långa intervaller den effektivaste träningen. Långa intervaller brukar vara ca 500-1000 meter och upprepas 5-8 gånger. Farten ska vara lika under hela passet och du ska nätt och jämt orka den sista intervallen. "Den första intervallen ska man springa så långsamt att man skäms" brukar vara en bra ledning. Blink

Sedan bör man givetvis satsa på att även springa längre distanser i ett sträck. 5, 10, 15 km i varierande tempo gör dig snabbare, fast då tränar du mer uthållighet än kondition.

Som uppvärmning brukar jag jogga i fem minuter, följt av ett par stegringslopp för att komma igång lite.

Hoppas det hjälpte något.Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lakebeach:
Jag är löpare så här kommer några springtips. Glad

Vill man förbättra sin kondition snabbt är intervaller bra. Korta intervaller kan vara från 100 meter och uppåt och repeteras ett stort antal gånger. Dessa kan springas i en uppförsbacke emellanåt.

Enligt mig är dock långa intervaller den effektivaste träningen. Långa intervaller brukar vara ca 500-1000 meter och upprepas 5-8 gånger. Farten ska vara lika under hela passet och du ska nätt och jämt orka den sista intervallen. "Den första intervallen ska man springa så långsamt att man skäms" brukar vara en bra ledning. Blink

Sedan bör man givetvis satsa på att även springa längre distanser i ett sträck. 5, 10, 15 km i varierande tempo gör dig snabbare, fast då tränar du mer uthållighet än kondition.

Som uppvärmning brukar jag jogga i fem minuter, följt av ett par stegringslopp för att komma igång lite.

Hoppas det hjälpte något.Skål

Tackar!


   
SvaraCitera

Simma


   
SvaraCitera

Cykla. Så slipper man att slita ut fötter, ben och skelettet så snabbt jämfört med att springa.


   
SvaraCitera

Xuzkie:
Cykla. Så slipper man att slita ut fötter, ben och skelettet så snabbt jämfört med att springa.

Sant Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Cykla. Så slipper man att slita ut fötter, ben och skelettet så snabbt jämfört med att springa.

Glömde att tillägga att det är en skoluppgift som är inomhus.


   
SvaraCitera

Pegasus:

Glömde att tillägga att det är en skoluppgift som är inomhus.

Hopprep är väldigt enkelt att ta med sig och man kan göra määängder med övningar med det. Och kan va rätt lattjo och jobbigt... Men man bör ha bra skor och stå på rätt underlag om man vill syssla med det under lång tid för det sliter ganska bra på kroppen.


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

tabitha, sök på spotify för att få upp sån musik och yt för att få upp övningar till det


   
SvaraCitera