Aviseringar
Rensa alla

konsert på bio - najs eller bajs?


Ämnesstartare

Fantastiskt: Onajs pga... segt efter ett tag?

det är nog en smaksak 🙂


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Tror det funkar. Konserter ur det klassiska segmentet och operor har ju sedan länge med framgång sänts, i vissa fall direkt, på biografer.
även om jag givetvis vet att kundklientelet i många fall är direkt olika


   
SvaraCitera

Jag tänker ioförsig också att film... det blir också segt efter ett tag?
Måste ha quick-fix-underhållning...

Dvs youtubeklipp på bio.
Där har vi nått..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snart får jag prova på konceptet iaf 🙂


   
SvaraCitera
Kudhos

Fingerprints: NAJS

Har gått på en konsert på bio. Vilket var Sigur Ros - Inní. Det är najs. Man har lite godis och dryck, tittar på något man gillar, och allt är nice. Bra ljud, bra bild.

Man kommer inte uppleva allt i sin magi men det är en rolig upplevelse sålänge man går in med rätt förväntningar. 


   
SvaraCitera
frukt

Det får lov att funka om bandet har upphört och man är blazed like a mofo. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh: Nää. Publiken och dansandet är halva grejen för mig på spelning. Har nog inte tillräckligt attention span för att sitta i en stol och kolla på en inspelad konsert.

Kanske lite dyrt att ex se Led Zeppelin i London på 02 Arena och betala 7.500 kronor för en biljett och ställa sig så långt från scenen att man kan dansa. Men visst skulle det funka på en liten klubb med några hundra som publik.

Fingerprints: vad förstår du inte?

Förutom det jag skrev i mitt inlägg ovan så är det ju en viss skillnad att sitta på en bio och se en konsert mot ex att se en konsert på ex Knebworth utanför London där det ofta står dryga 500.000 pers i publiken där den enda kontakt med scenen man har är att det är därifrån ljudet kommer. Vill man eventuellt se något så vill det till att ha en superbra kikare. Det är väl nackdelen med de större kända artisterna... arenorna blir större och större och pulikkontakten artist/publik blir sämre och sämre.
Jag behöver väl knappast nämna hur man gör när man behöver kissa!?? Cool

Så jag tycker film/bio alternativer är väldigt bra. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR: Förutom det jag skrev i mitt inlägg ovan så är det ju en viss skillnad att sitta på en bio och se en konsert mot ex att se en konsert på ex Knebworth utanför London där det ofta står dryga 500.000 pers i publiken där den enda kontakt med scenen man har är att det är därifrån ljudet kommer. Vill man eventuellt se något så vill det till att ha en superbra kikare. Det är väl nackdelen med de större kända artisterna... arenorna blir större och större och pulikkontakten artist/publik blir sämre och sämre.
Jag behöver väl knappast nämna hur man gör när man behöver kissa!??

Så jag tycker film/bio alternativer är väldigt bra.

haha jaha, trodde det var mina frågor du inte förstod så funderade verkligen kring vad det var för fel på dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: haha jaha, trodde det var mina frågor du inte förstod så funderade verkligen kring vad det var för fel på dem!

Nej, självfallet var det inte dina frågor jag hade funderingar om utan just detta med att arenorna blir större och större, publiken blir större och större och kontakten mellan artist och publik blir sämre och sämre. Då kan faktiskt bioalternativet vara ett bra alternativ.

Tänk på The Beatles. Dom började lira på The Cavern Club i Liverpool som tar in några hundra i publiken men det slutade med att de några år senare spelade på ex Shea Stadium i NYC som tar in dryga 100.000 vilket förorsakade att The Beatles helt slutade att turnera. Dom turnerade faktiskt bara under tre år sedan slutade de med turnerandet.


   
SvaraCitera

jag är för, men då tycker jag att man kan kosta på sig specialanpassat innehåll, och/eller göra det live. det är bättre att ta tillvara på vad formatet har att erbjuda, än att erbjuda en inspelning av något som folk redan är bekanta och bekväma med.

exempel: the jesus and mary chain ska göra en liveturné där de framför psychocandy live, under 2015. fatta hur najs det vore om de kunde livesända en studiosession, med najs ljud och påkostad teknik, från alaska studio, där de spelade in albumet för 30 år sen, med tekniker i toppklass. det skulle kunna fylla upp hur många biosalonger som helst världen över, på en och samma kväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konsertfilm är knappast ett nytt koncept. 

the last waltz, woodstock filmen, isle of wight, monterey pop, shine a light - osv osv.


   
SvaraCitera

Det roliga med konserter är ju att få vara där och se artisterna live, om man ser det på en bioduk så är det ju inte riktigt samma grej. Skulle nog inte vilja se en konsert på bio 🙂 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Fingerprints: NAJS

måste väl svara najs eftersom jag köpt biljett till denna Rullar ögonen kanske mest kommer gråta dock pga var inte på plats i juni...


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Har uppfattat detta mer som en konsert/dokumentär.. det är ju inte konserten som visas i sin helhet, eller?? Det ska väl vara intervjuer, andra klipp med bandet osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:

måste väl svara najs eftersom jag köpt biljett till denna Rullar ögonen kanske mest kommer gråta dock pga var inte på plats i juni...

Haha du och jag Alfred ! Jag kommer dock gråta för att jag var där - nostalgi.

Bell:
Har uppfattat detta mer som en konsert/dokumentär.. det är ju inte konserten som visas i sin helhet, eller?? Det ska väl vara intervjuer, andra klipp med bandet osv

Alltså det är ju mest konsert men sen liten bakom kulisserna-material också +


   
SvaraCitera