Aviseringar
Rensa alla

Konstant stora pupiller


Ämnesstartare

Jag har jättestora pupiller heela tiiden, någon som vet vad det kan bero på? Det är även så när jag är helt drogfri.

Det är alltså blått ungefär 1-2mm ute i kanten av ögat, resten svart. Folk har börjat reagera på detta och förhör mig massor, det är mycket irriterande. [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag vet inte, men det låter fett gulligt iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag har jättestora pupiller heela tiiden, någon som vet vad det kan bero på? Det är även så när jag är helt drogfri.

Stjärtis har också det!

Vet inte vad det beror på men det är fint!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Alla får stora pupiller i svagt ljus. I samband med skador eller sjukdomar kan den ena eller bägge pupillerna vidgas mer eller mindre konstant. Vissa yngre personer kan också ha "naturligt" vidgade pupiller utan att det förligger någon sjukdom eller skada eller annan orsak. Alla nytillkomna pupillförändringar, enkel- eller dubbelsidiga bör utredas.

Du kanske har risiga stavar och/eller tappar? Hur är ditt mörkerseende?

Man får större pupiller när man tittar på något som man tycker om, så om nån kompis säger det så kan det kanske bero på det. Eller så gillar du det du ser i spegeln på nått läskigt sätt...

ni kanske producerar för mycket noradrenalin.krävs det mycket eller lite för att ni ska bli stressade?

Stora pupiller beror oftast på ett förhöjt tryck i ögat. Är pupillerna i båda ögonen lika stora är det oftast ingen fara förrän du blir äldre. Är pupillerna olika stora kan det ofta bero på en tumör i ögat eller hjärnan.

Lys med en ficklampa i ögat samtidigt som du kollar i spegeln. Reagerar pupillen endast lite (den ska krympa till en liten prick) så bör du kolla upp det.

Nej , det är ingen onormalt med att ha varken för stora /små / olika stora pupiller"

osv...

http://www.netdoktor.se/ogon/?Tab=Questions&Question=23413

http://www.zatzy.com/fragor-svar/140167-varfoer-har-jaettestora-pupiller.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa psykiskt sjuka får sådana ögon i svajiga perioder, tex psykotiska kan ha.
Fast hursomhelst är det jättefint, mkt bättre än tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I mörka miljöer behöver pupillerna ta in mer ljus, och därför vidgas de. Nu vet jag inte om du ständigt går runt i mörker dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En del har det naturligt .. min killkompis har haft så livet ut! Stora pupiller, men vadfan, det är urgulligt :3 hihi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Hur är ditt mörkerseende?

Ingen aning.

Lounge fact:

ni kanske producerar för mycket noradrenalin.krävs det mycket eller lite för att ni ska bli stressade?

Pyttelite.

Snowie:

Vissa psykiskt sjuka får sådana ögon i svajiga perioder, tex psykotiska kan ha.
Fast hursomhelst är det jättefint, mkt bättre än tvärtom.

Ah, är bipolär.

Naturbarnet:

I mörka miljöer behöver pupillerna ta in mer ljus, och därför vidgas de. Nu vet jag inte om du ständigt går runt i mörker dock.

Ja, det vet jag. Men jag har kollat med lampor och de krymper inte så mycket i ljus heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom jag lider av samma problem så ska jag vaka över denna tråd!

En läkare sa iaf till mig att det antagligen skulle gå över när jag var äldre och som lounge fact säger, att vissa yngre har så. De har också minskat, fast de är fortfarande onormalt stora även om de nu sällan täcker nästan hela ögat som dina fortfarande gör. Det kanske går över för dig också.
Jag har blivit förhörd massvis med gånger. En läkare som jag träffa släppte inte frågan och trodde jag var opiatmissbrukare (Fast opiater får man väl alltid små pupiller av? Hon hade blandat ihop grejer)
Det är väldigt irriterande, speciellt när folk vägrar ta svaret "de ser ut så, jag har ingen aning om varför, de har alltid gjort".

Lounge fact:

ni kanske producerar för mycket noradrenalin.krävs det mycket eller lite för att ni ska bli stressade?

Intressant, jag tror att jag har extra mycket noradrenalin i mig konstant av helt andra anledningar! Jag är nästan jämt lite över normal aktivitetsnivå, fysiskt som psykiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ah, är bipolär.

Aj se, uppe, nere lr mittemellan? (just nu alltså)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ingen aning.

Frågade inte, citerade [crazy] länkarna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

(Fast opiater får man väl alltid små pupiller av? Hon hade blandat ihop grejer)

Ja, fast jag får ej små på opiater heller. På uppåttjack så får jag helsvarta ögon.

Snowie:

Aj se, uppe, nere lr mittemellan? (just nu alltså)

Känner att jag håller på att ta mig upp från världens jävla stup just nu, så mellan tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Frågade inte, citerade länkarna

Ah. Trög. (skyller på sömnbristen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Känner att jag håller på att ta mig upp från världens jävla stup just nu, så mellan tror jag.

Aha ok, har en släkting som är bipolär och hon får stora pupiller när hon är på väg att bli manisk, lr är. Men du kanske alltid har stora pupiller så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ah. Trög.

Tycker du ska:

Lounge fact:

Lys med en ficklampa i ögat samtidigt som du kollar i spegeln. Reagerar pupillen endast lite (den ska krympa till en liten prick) så bör du kolla upp det.

Om den inte krymper, gå till vårdcentralen, om detta är en förändring och inte något du föddes med


   
SvaraCitera