Aviseringar
Rensa alla

Kontakta, agera, förstå - hur seriöst är det?


Ämnesstartare

Det här inlägget riktar sig mot dom som sitter med en fundering i huvudet och ett frågetecken däröver angående "var det ett tecken eller inte?". Du är i kontakt med en person via nätet eller sms, men förstår inte riktigt om denne plötsligt signlarerar något eller inte - hur ska du agera? Tänk om du svarar fel eller missförstår allt?

Killar - är det obekvämt när man frågar..?
Ofta, (nästan alltid) när jag pratar med någon som jag känner ett vagt intresse för, så känner jag mig alltid klängig. Visst, jag ger självklart personen space eftersom jag kanske inte känner denne så bra, men såklart är jag ju nyfiken och försöker på ett diskret sätt att inleda en diskussion om något allmänt (vill ju självklart inte vara allt för rättfram..) för att försöka visa intresse och få mer "kontakt". Men det är så lätt att missförstå, och särskilt när det är något man inte tar öga mot öga.

Exempel på hur en situation kan börja..:
Du är på en privat fest och träffar någon. Ni inleder bara en vänskap - pratar lite, addar på Facebook. Ni snackar på FB efter den dagen på festen, och han säger:

"Jag fick ingen kram när vi sa hej då, så du är skyldig mig en"

Givetvis blir du exalterad och superglad över att han vill ha en kram! Du tänker att det där måste betyda något, men blir osäker eftersom du inte vill missförstå.. - Hur ska man vända och tolka på det där? Vad betyder en kram som HAN vill ha? Som HAN frivilligt sa att du var skyldig honom? Vad är det han egentligen vill ha sagt eller bevisat..?

Några dagar går sedan "kramdiskussionen"..
Ni får kontakt igen när båda är inne på FB. Du blir glad när hans namn dyker upp, och som vanligt är det alltid du som tar kontakten först. Varför är det så egentligen..? Varför tar sällan killar kontakt först när det gäller både via nätet och sms? Tänker ni aldrig på er nya 'vän'? Är ni rädda för initiativet och respons, eller vad?

I vissa fall kan man få ett svar som kan låta surt, negativt. Är det så ni menar eller är ni bara för lata för att formulera er bättre? Och vad tycker ni guys egentligen om tjejen? Är hon klängig som verkar bry sig och vill veta ditt välbehag? Är hon klängig?

Du: "Hej! Hur är det? Kram"
Han: "Bara bra, sj?"

Här känns det nästan som om man vore i vägen, eller störde. Personen verkar inte alls possitiv till ett litet "chat" utan svarar på ett sätt som verkar "jag bryr mig inte, men svarar för att inte verka otrevlig.." Vad menar ni egentligen? Tycker ni det är jobbigt att man 'slänger en tanke' på er och bryr sig en aning?

Samma personen i sig kanske vid ett senare tillfälle (ofta kvällstid av nån anledning.. *host*) svarar på ett helt annorlunda sätt och ger dig 'vibbar' eller 'signaler' som du inte alls vet hur du ska tolka med tanke på hur han svarade sist.

Du: "Hej, vad gör du?"
Han: "Hej, ligger i sängen. Har nyss tagit en dusch.."

Okej, nu blir man ju fundersam här, eller hur? Det är ju rätt uppenbart att han vill att du ska få en bild av honom - blöt, näck och omstoppad i en varm säng.. eller vad? Hur ska man reagera då - och varför skrev han plötsligt sånna detaljer..?? Vad betyder det? Vad vill han med det?Answer guys!

Känslan du som tjej får då: Du duger bara att ta ett trevligare snack med när det passar honom, och ditt intresse för honom verkar inte vara något han finner sig i förrän det lämpar sig. Right? ..lite besviken blir man allt.

Killar: Vad vill ni ha för svar i liknande situationer som dessa? Vad vill ni ha för respons och hur vill ni att tjejen i fråga ska reagera och tänka? Ni vet att ni ger signaler som ger förhoppningar, men även en förvirrad besvikelse - är det med avsikt?

Vid ett senare tillfälle med samma person du knappt känner..
Du får ett svar på ett sms eller meddelande där han skriver något random, men med ett "<3" i slutet av meddelandet. Vad betyder det? Något allvarligt djupt, eller är det där ett tecken som han skickar till alla sina 'vänner'? Samma fråga sträcker sig även till smileysar som "rosor" eller "pussar". What about it..?

Okej.. du börjar bli glad varje gång du tänker på honom, och tänker att "ja, men han skickade ju ett hjärta.. så då måste han ju gilla mig i alla fall.." Men icke. Säg att ni haft kontakten en vecka - en dag med 'kalla' meddelanden och ena stunden med något förvirrande som får dig att tro att han vill något mer - .. men sen plötsligt får du 'kalla' svar igen. Vad vill killen egentligen ha sagt? I det fallet känns det bara som om han vill sätta tjejen på plats och säga "tro inte att jag vill något seriöst.."? Öööh? You know what I mean? O.o

I alla fall, roa er bäst ni vill med svar och spekulationer. Kom gärna med fler frågor i liknande sammanhang som killarna kan ta sig en rejäl funderar på och svara! 😉

*vink*


   
Citera

Det är mycket man inte förstår om man spenderar sin tid med att överanalysera allt inabsurdum [wink] Det är betydligt enklare än du tror.


   
SvaraCitera

mincola:

"Jag fick ingen kram när vi sa hej då, så du är skyldig mig en"

Ytterst skämtsam kommentar skulle jag vilja påstå [tard]

mincola:

Du: "Hej! Hur är det? Kram"
Han: "Bara bra, sj?"

Svaret är inte negativt här tycker jag, kanske neutralt. Att skriva "sj" är fult :<
Det bästa skulle nog vara att svara på hans motfråga och börja prata om något annat sköj eller något. Att han svarar visar att han bryr sig åtminstone lite grand.

Det är också lättare att skriva hjärtan och sånt på internet än att visa något liknande i verkligheten tror jag. Om du tycker att han ger ifrån sig oklara och olika signaler hela tiden kan du väl fråga vad han menar.

Är det här något du upplevt med andra personer av detta kön? Fint att du tänkt på det så mycket, antar jag. Tänk inte för mycket, gör också!


   
SvaraCitera
mynona

Erfarenheten säger att tolkningar och spekulationer är komplett onödiga eftersom det i flesta fall är enormt mycket mer okomplicerat/primitivt än vad man tror och inte ligger tillräckligt mycket tankeverksamhet bakom tecknen för att det ska finnas någon mening i att tolka dem.


   
SvaraCitera

Fejlarn:

Det är också lättare att skriva hjärtan och sånt på internet än att visa något liknande i verkligheten tror jag

håller med.

Tycker inte att man ska tänka så mycket på sånt. Om man vill ha en kille så tycker jag att man ska först prata med honom irl och kanske lite på facebook.. bara vanligt "hej, hur är det?" osv. Visa att du är intresserad och sen om du märker att han inte tar initiativ, back off.

Och om han vill något får han kontakta dig. Annars blir det lätt så att han får en lätt irritation mot dig. Tänk dig att du är i hans situation. Att det är nån kille som är trevlig, skriver till dig lite på facebook, har snackat med dig lite på kanske nån fest och så.. och du lite halft ignorerar honom. Sen så slutar han helt plötsligt. Då undrar du vad som hänt.. och blir kanske förvirrad eller t.o.m. nyfiken och börjar själv ta kontakt. [party]


   
SvaraCitera

Herregud var komplicerat du gör allt :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det här har ingenting med mig personligen att göra, det är bara spekulationer som kommer från olika håll i min omgivning både i dagsläge och från förr 😛


   
SvaraCitera

För det första, och detta behöver tydligen upprepas en rad gånger: Killar är ingen homogen grupp.

Med det avklarat kan jag endast utgå från mig själv och det sterotypa, men jag tror jag kan svara på en del av det du undrar.

Frågan "Hur är det" och dylikt brukar jag svara ytterst kort på, dels för att jag inte vanligen berättar hur jag mår för andra, dels för att den som frågar sällan på allvar är intresserad eftersom detta mest är en artighetsfras (de som känner mig frågar ibland en extra gång, eftersom de faktiskt vill veta.)

Stereotypt har killar också en förmåga att i information plocka ur det mer konkreta, rationella och känslofria, alltså vad de har gjort, tider och dylikt, vilket kan göra att svaret verkar en smula "dött." Jag brukar själv inte lägga ut texten, bara svara på frågan, har inget att göra med vad jag tycker om vederbörande (även om jag är löjligt kort i tonen om jag är sur eller inte vill prata med personen.)

Angående hjärtan fungerar folk olika, många tjejer skickar ju fyrtiotvåmiljoner hjärtan oerhört lättvindigt, medan exempelvis jag är noga med vilka som får hjärtan och rentav vilken typ av hjärta. Dock kan det ju av andra killar vara ett trick för att sitt offer att tro att de är mer intresserade än de är, men det är inget jag vet, det finns folk till allt.

Att man ligger i sängen och har just duschat behöver inte betyda något alls. Själv duschar jag varje kväll, så det är ett naturligt svar. Det kan ju också tänkas att det menas som du gissar och då är det väl bara naturligt att man blir lite mer "sugen" på kvällen. Gör klart vad du vill och känner du dig bevärad så visa detta.


   
SvaraCitera

Sluta överanalysera!
Jeez.
Han verkar vara lite intresserad, javisst, men du måste fan chilla.


   
SvaraCitera

antrax:

Sluta överanalysera!

Ja, det också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHA!
känner igen mig så mycket i den här tråden.

Felet är nog att man bara har skriftlig kontakt. Är helt möjligt att tolka saker då. Man måste umgås mycket för att veta hur den andra är och vad den menar..


   
SvaraCitera