Aviseringar
Rensa alla

Kontakta psykiatrin?


Ämnesstartare

Nu är det så att jag har en samtalskontakt i skolan som har som förslag att jag ska kontakta psykiatrin för att få hjälp. Vet inte riktigt vad jag själv vill, visst tror jag skulle få mer den hjälp jag behöver men känns samtidigt lite läskigt och överdrivet på något sätt...? Min fråga är, hur går det till? Hur mkt kan man dela utan att dra på sig någon lpt eller vad det heter? Kan de ta beslut åt en osv? Så jäkla leds på att ha såhär men samtidigt rädd, någon som har lite erfarenhet?


   
Citera
reben

din samtalskontakt i skolan borde ju hjälpa dig med de där 🙁


   
SvaraCitera
Lounge

novemberbarn:
Nu är det så att jag har en samtalskontakt i skolan som har som förslag att jag ska kontakta psykiatrin för att få hjälp. Vet inte riktigt vad jag själv vill, visst tror jag skulle få mer den hjälp jag behöver men känns samtidigt lite läskigt och överdrivet på något sätt...? Min fråga är, hur går det till? Hur mkt kan man dela utan att dra på sig någon lpt eller vad det heter? Kan de ta beslut åt en osv? Så jäkla leds på att ha såhär men samtidigt rädd, någon som har lite erfarenhet?

kan inte kontakten remittera till mottagningen? förstår att det känns läskigt och kanske "överdrivet", men det är inte så att du kommer slängas in i någon behandling. du kommer säkerligen få komma på bedömningssamtal först, där d tar beslut om det är hjälp ifrån dem som behövs. menar du ECT (elbehandling) så är det en ovanlig behandlingsform överhuvudtaget. enbart personer som har varit deprimerade i flera år och provat andra behandlingsmetoder får behandlingen.. och så har du ju såklart en egen vilja, det är inget tvång (såvida du inte är en fara för dig själv och drar på dig LPT, lagen om tvångsvård, då tas också beslut åt dig), men det innefattar sällan ECT mot din vilja Galen psykiatrin är idag väldigt modern och ser till varje individs behov.

jag var precis som du i kontakt med skolkuratorn och han nämnde en psykisk sjukdom redan då, som jag också hade, men han remitterade mig ej till psyk. det är något jag tycker han borde uppmuntrat mig om. för vård så tidigt som möjligt = bättre möjligheter att inte grolla ner sig och låta problemen bli värre.., och vetskap om sina problem tidigt = bättre förutsättningar att bli frisk.

lycka till!


   
SvaraCitera
Lounge

 du skrev ju rätt, lpt! förbise min del om ECT


   
SvaraCitera
Lounge

ajm tired and a little confused


   
SvaraCitera

Hur lyder problemet? Är du benägen att begå mord?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Hur lyder problemet? Är du benägen att begå mord?

Nej. Handlar väl mest om att jag har problem med ångest och kanske inte har de bästa sätten att hantera den...


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Nej. Handlar väl mest om att jag har problem med ångest och kanske inte har de bästa sätten att hantera den...

Okay. Sålänge du inte typ säger rakt ut att självmord är den enda utvägen borde det räcka med att bli hänvisad till psykolog tycker jag..


   
SvaraCitera

tycker att du ska börja med att ta kontakt med en psykolog på din vårdcentral som sedan kan remittera dig vidare!


   
SvaraCitera

be en läkare på vårdis remittera dig vidare 


   
SvaraCitera