Aviseringar
Rensa alla

Kontaktannonser


Ämnesstartare

Illyren:

vad har det med sake att göra? Kanske du ska hålla dig till topic och försöka svara på vad som är fel med begränsade kontaktannonser än att gå till personangrepp?

Har inte gått till personangrepp, vad jag kan se, faktiskt. Men du har rätt i att jag gick lite väl OT; ber om ursäkt för det.

Det som är fel med kontaktannonser är att det här är ett diskussionsforum, inte en annonssida. Av samma anledningar som det inte finns någon anledning att inkorporera flashspel eller burritos så ser jag personligen inte någon anledning att tillåta annonser utöver vad som nu är tillåtet (t.ex. um-träffar är ju okej). Det här är ett ungdomsforum och inte en datingsida.

Personligen hade ju jag föredragit en sida utan reklam helt och hållet, men sidan måste ju gå runt och youmeet är ju ett vinstdrivande företag vad jag vet, så det är väl oundvikligt. Att ha reklam som inte gynnar sidan eller stämningen här för fem öre ser jag dock inte något skäl till. Vill folk ha en produkt så hittar de den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Illyren:

okej, en begränsad kontaktannonsregel som skulle innebära ett sådana reklam som ni tänker på förbjuds, d.v.s företag som spamma, gå med här, gå med där. m.m. Men däremot enskilda personer tycker jag ska tillåtas att göra "mindre" reklam för något nystartat företag som kanske lockar folk.

Varför göra skillnad på företag och företag?

Får för övrigt ge herr mörknäs medhåll angående hur just den regeln används. Tekniskt sett så borde den ju innebära att all form utav reklam är otillåten, även den mer subtila typen där någon startar en tråd om hur god en viss glass är. Förvisso tycker jag att det känns sansat att inte låsa liknande trådar, men regeln i fråga säger annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

mja. dylika annonser modereras ju rätt så godtyckligt, och gråzonen är rätt stor. att en regel funkar genom att inte alltid efterföljs antyder ju att regeln i sig är dåligt formulerad, även om den kanske fyller önskat syfte i praktiken.

Saken är att oavsett hur man formulerar den, om den ska vara förståelig, så kommer det finnas gråzoner och undantag. Om man säger "kontaktannonser är inte tillåtna förutom trådar om UM-träffar" så måste man ju definiera exakt vad som är en um-träff - hur många måste vara närvarande, måste man befinna sig på offentlig mark och så vidare.

I fall där det inte är en renodlad annons tycker jag man ska moderera rätt snällt; radera annonsen i sig, och eventuellt ge en väldigt lätt varning. Om det är upprepade gånger, eller ren annonsering/kontaktannons, så är det låsning som gäller.

Reglernas syfte är ju att höja sidans kvalitét, och naturligtvis spelar konsekvens en viktig roll i det - en användare ska efter att ha läst reglerna kunna förutse om en viss tråd är okej eller inte - men det är inte det enda som påverkar. Att kunna vara lite flexibel med reglerna är även det viktigt för att sidan inte ska balla ur - personangrepp är inte tillåtet, men att ge 4 varningspoäng för "dumskalle" gör ju ingen glad.

Är man osäker på om en tråd är ok eller inte är det lättaste att fråga en mod eller ett U eller A. I de fall moden inte vet kan denne troligen peka en i rätt riktning, men vi har oftast hyffsad koll på vad som är ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tekniskt sett så borde den ju innebära att all form utav reklam är otillåten, även den mer subtila typen där någon startar en tråd om hur god en viss glass är. Förvisso tycker jag att det känns sansat att inte låsa liknande trådar, men regeln i fråga säger annorlunda.

Det är därför vi moderatorer behöver vara så grymma som vi är! [wink] Alla regler måste tolkas, oavsett situation och regelverk. Vad är stötande material? Det mesta kan vara stötande för NÅGON.

Det enklaste sättet är att se det ur dessa perspektiv:
1. Gynnar annonsen UM eller dess medlemmar?
2. Finns det någon form av vinstintresse bakom annonsen? (inte nödvändigtvis ekonomiskt)

Dessa är de två saker jag går efter iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Dessa är de två saker jag går efter iaf.

Tycker att det är rimligt, nackdelen är ju dock att det blir otydligare för medlemmarna att tolka reglerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tycker att det är rimligt, nackdelen är ju dock att det blir otydligare för medlemmarna att tolka reglerna.

Ja, men även användare kan använda sitt sunda förnuft. Om de kanske inte ska posta en tråd så ska de nog inte posta en tråd, men vi är ganska många moderatorer och att grabba tag i någon och fråga är inte så svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera