Aviseringar
Rensa alla

Kontrollantbråk


Ämnesstartare

Läste idag något som gör mig förbannad[n]
Västtrafiks kontrollander har brottat ner ytterligare en stackare[n]
I GP läste jag typ att han inte fick nån luft och fick panik.

Så äre rätt av 4 av västtrafiks kontrollanter brottar ner och knäar och slår en liten liten stackars skolpojke[surprised][n]

Ja eller nej[smile]

Jag gör denna frågeställningen för att jag är helt enkelt förliten att ha en egen åsikt[bigsmile][cute]


   
Citera
Ämnesstartare

Dom är idioter, emn för att vara mer seriös. Är dom anställda bara vanliga anställda eller är dom nån form av väktare?
I stockholm var det tidigare connex som skötte kontroller och dom hade ej vakter, dock betedde dom sig som om dom vore det. Slog dom dig var det helt okej att slå tillbaka för man får faktiskt använda nödvärn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humanoid_boy:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

de får ju inte göra så, de har ingen befogenhet att hålla fast någon alls, och är egentligen väldigt olagligt och skulle för någon annan som inte råkar jobba som biljettkontrollant, vara olaga frihetsberövande. fattar inte varför polisen inte bryr sig om det, utan till och med verkar vara helt ok med det. det skadar ju i slutändan både dem och hela rättssamhället när de låter helt civila biljettkontrollanter och väktare ta sig rättigheter agera låtsaspolis lite på magkänsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men asså är de väktare eller? Vem som helst får väll inte ge sig ut på stan och försöka rätta eller omhänderta personer?[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humanoid_boy:

Rätt (Du röstade på detta alternativ)

Rätt åt dom om dom inte har någon bilgett! Eller är bråkiga å typ säger ngt som dom inte får.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Rätt åt dom om dom inte har någon bilgett! Eller är bråkiga å typ säger ngt som dom inte får.

Haha, han hade glömt skolkortet HEMMA[rolleyes]
Sen var det det enda han gjorde va att försöka gå av.


   
SvaraCitera
Melus

Nintendos BFF:

de får ju inte göra så, de har ingen befogenhet att hålla fast någon alls, och är egentligen väldigt olagligt och skulle för någon annan som inte råkar jobba som biljettkontrollant, vara olaga frihetsberövande. fattar inte varför polisen inte bryr sig om det, utan till och med verkar vara helt ok med det. det skadar ju i slutändan både dem och hela rättssamhället när de låter helt civila biljettkontrollanter och väktare ta sig rättigheter agera låtsaspolis lite på magkänsla

De har enligt lag fulla befogenheter att göra så.

Enligt Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman"

Har man inte biljett på tåg/buss/spårvagn osv gör du dig skyldig till bedrägeri vilket KAN ge fängelse. När kontrollanterna ser att du inte ha biljett har dem rätt att ge dig böter, men gör du motstånd får de gripa.


   
SvaraCitera
Melus

humanoid_boy:

Men asså är de väktare eller? Vem som helst får väll inte ge sig ut på stan och försöka rätta eller omhänderta personer?

Jo. Alla får gripa folk som gör sig skyldig till brott som kan leda till fängelse.

Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Melus:

Har man inte biljett på tåg/buss/spårvagn osv gör du dig skyldig till bedrägeri vilket KAN ge fängelse.

Wat. Bevis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Wat. Bevis?

det är inte sant, man kan på sin höjd få böter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har man ingen biljett och är dum nog att inte göra som kontrollanten säger, då ska man skylla sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

då ska man skylla sig själv.

har du samma inställning överlag?


   
SvaraCitera
Melus

dvärgkastarn:

Wat. Bevis?

Jag blev lika förvånad som dig. Det var en artikel om en kvinna som reste utan biljett, då grepp kontrollanterna henne och det blev bedrägeriförsök.

Jag skulle gärna vilja länka till artikeln men jag hittar den inte.


   
SvaraCitera
Melus

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

det är inte sant, man kan på sin höjd få böter.

Jo, det vet jag. Fast tekniskt sett är det inte böter utan en tilläggsavgift.

Melus:

Jag blev lika förvånad som dig. Det var en artikel om en kvinna som reste utan biljett, då grepp kontrollanterna henne och det blev bedrägeriförsök.

Förvånad är fel ord, snarare skeptisk. Att kliva på en vagn utan biljett räknas inte in under lagens definition av bedrägeri. Däremot har kontrollanterna rätt att ge dig en tilläggsavgift om du inte har biljett. Kvinnan i artikeln hade förmodligen en fejkbiljett eller liknande, då kan jag tänka mig att det skulle kunna räknas som bedrägeri.


   
SvaraCitera