Aviseringar
Rensa alla

Kontrollantbråk


Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Jo, det vet jag. Fast tekniskt sett är det inte böter utan en tilläggsavgift.

ja, ursäkta för mina bristande kunskaper i svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

har du samma inställning överlag?

Ja, gör man medvetet fel har man ingen annan att skylla. Det kallas sunt förnuft. Men kan ju ha fel. Vore inte konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Ja, gör man medvetet fel har man ingen annan att skylla. Det kallas sunt förnuft. Men kan ju ha fel. Vore inte konstigt.

om man inte tycker att det är fel gör man ju inte fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

om man inte tycker att det är fel gör man ju inte fel.

Det är ett sätt att se på samhället som inte alltid är särskilt nyttigt. Då samhället består av betydligt fler individer än en själv och kräver viss samsyn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humanoid_boy:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

Klart att det är fel i alla lägen att knäa och yada-yada om man inte håller på med en kampsport som tillåter det (och utövar den på rätt plats såklart, inte i random Ica-kö)...

Men sen är jag väldigt skeptisk till sanningshalten i artiklar av det här slaget. Tror att det både vinklas oftast från något håll, och i det här fallet är det väl någon som vill få Västtrafik att framstå som onda.

Det finns personer som inte reagerar vidare bra om något sånt här skulle hända dem. Skulle personen bli våldsam och behöva brottas ner, och ett knä råkar träffa/användas för att hålla ner personen... ja, det blir nog lätt en höna av en fjäder för att krydda historian, i vissa fall, och det känns som det sällan framgår om "offret" gjort något fel (mer än att det saknades en biljett då).

Men jag tror få kontrollanter börjar spöa en person helt utan vidare bara för att denne inte har biljett. Daily Prophet-fasoner! (Ja, är Harry Potter-skadad)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså du kan ju inte skriva sådär vinklat. Var är artikeln? De hade väl någon anledning och gick inte bara fram och brottade ned någon. Men nej, de ska såklart inte misshandla folk, även om folk säkert inte lyssnar på dem osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Melus:

De har enligt lag fulla befogenheter att göra så.

nej, att envarsgripa någon kräver att man själv ser ett brott begås och tar gärningsmannen på bar gärning, och att den misstänkta utom all rimlig tvivel är skyldig.

att någon vill gå av spårvagnen är inte tillräckligt för att envarsgripa någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humanoid_boy:

Fel (Du röstade på detta alternativ)

Låt de stackars fattiglapparna planka! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Låt de stackars fattiglapparna planka!

Men asså grejjen är att jag hörde från min lärare att de inte tar fast skolbarn eftersom att ALLA skolor i Göteborgs Kommun delar ut skolkort till alla eleverna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ursäkta för mina bristande kunskaper i svenska.

Äh, alla kallar det böter ändå och egentligen är det ju det fast eftersom det inte nödvändigtvis är olagligt att planka så kallas det för kontrollavgift istället.

humanoid_boy:

Men asså grejjen är att jag hörde från min lärare att de inte tar fast skolbarn eftersom att ALLA skolor i Göteborgs Kommun delar ut skolkort till alla eleverna

Kan stämma. Har de skolkort så är ju resan betald och då har de ju inte begått något brott. De kan visserligen ta ut en tilläggsavgift ändå, men de kan inte göra något envarsgripande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har de inte biljett så ska de dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

humanoid_boy:

Rätt (Du röstade på detta alternativ)

Dom borde få bära vapen för att ta fast dom djävla tjuvåkarna, vem som helst kan ju tjuvåka theses days.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Melus:

Har man inte biljett på tåg/buss/spårvagn osv gör du dig skyldig till bedrägeri vilket KAN ge fängelse. När kontrollanterna ser att du inte ha biljett har dem rätt att ge dig böter, men gör du motstånd får de gripa.

Det är fullt lagligt att åka utan biljett i kollektivtrafiken. Förövrigt var det rätt av väktarna.


   
SvaraCitera
kachin

Alltså ja, överdrivet våld, MEN de kan ju samtidigt inte släppa iväg alla som inte har biljett. Har man inte betalat är det ju böter osv. De tolkade väl hans klaustrofobi/försök att fly pga rädsla som att han skulle smita från att betala. Så förstår ju att de ville försöka hålla kvar honom, men förstår inte våldet.


   
SvaraCitera

Visst våld är rimligt, men de behöver ju inte bete sig som fullblodsfascister. För övrigt måste jag säga att det är riktigt tveksamt om man kan använda envarsgripande som ursäkt för att använda grövre våld vid en så ringa förseelse.


   
SvaraCitera