Aviseringar
Rensa alla

kontrollera källan


Ämnesstartare

lärarna använder ju ofta ett program för att kontrollera källorna på texter dom får in, så att inte för mycket eller rent utav ALLT bara är ren kopia.

någon som vet om man själv som elev kan få tillgång till ett sådant program på internet så att man kan kolla igenom sin egen text så att man skrivit tillräckligt med egna ord och även se efter vilka källor man tog vilken information från.


   
Citera

du behöver tillgång till deras databaser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänkte om det fanns något sådnat program på internet?


   
SvaraCitera

Schannon:

tänkte om det fanns något sådnat program på internet?

Urkund heter väl ett populärt program som lärare använder. Kostar dock en massa pengar, hittar du det gratis så är det nog en smula olagligt.


   
SvaraCitera

Är väl för fan lättare att bara skita i att fuska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Är väl för fan lättare att bara skita i att fuska.

fast det var ju inte för att fuska utan för att kontrollera sina egna källor och så. har ingen anledning att fuska eftersom det skulle bara upptäckas i slut ändan.
men när man håler på med ex projekt arbete skulle det vara skönt att titta igenom texten så att man inte har något ställe där det påstår att man bara kopierat och sedan riskera att man får ett ig för det[wink]


   
SvaraCitera

Schannon:

fast

Så du menar att du är så dålig på att skriva arbeten så att du behöver kontrollera så att du inte har kopierat något, helt omedvetet. Oh well.


   
SvaraCitera

urkund väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Så du menar att du är så dålig på att skriva arbeten så att du behöver kontrollera så att du inte har kopierat något, helt omedvetet. Oh well.

haha, nja men stora arbeten på över 20 sidor kan kännas bra att ha kollat igenom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lol, failande bortförklaring. Du ska kolla att du inte råkat plagiera något så dina lärare inte kan anklaga dig? För det första är chansen otroligt jävla liten om du inte suttit och skrivit av någon sida vilket nästan vore fusk ändå och något som du inte bör göra sen för det andra - om dina lärare nu anklagar dig är du faktiskt oskyldig. Om du nu inte suttit och skrivit av sidor dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tro vad ni vill. kvittar för mig, kan inte säga annat en att fusk känns onödigt.

men någon som vet då hur känsliga sådana program är? alltså reagerar den enbart på om en hel mening skulle vara avskriven eller reagerar det på om man ex tar en mening och har kvar cirka 5 ord från den meningen men byter ut dom andra orden, ex 3 ord.


   
SvaraCitera

Schannon:

men någon som vet då hur känsliga sådana program är? alltså reagerar den enbart på om en hel mening skulle vara avskriven eller reagerar det på om man ex tar en mening och har kvar cirka 5 ord från den meningen men byter ut dom andra orden, ex 3 ord.

Alltså det vore omöjligt att få 0%, vanligtvis kan man få upp till 10-20% likheter kanske? det är taget ur mitt huvud. Men jag tror inte lärare reagerar på några meningar, sen beror det också på vad för fakta meningarna innehåller (analyser, fakta osv). Är det hela stycken som kopierats, och man märker en tendens genom hela arbetet kan det vara olyckligt. Men lixom, är det faktabaserat och man hittar lite likheter är det inte hela världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Alltså det vore omöjligt

tack, ett bra svar [smile]


   
SvaraCitera

Schannon:

tack, ett bra svar [smile]

Ao, så om du vet att du inte plagierat stycken rakt av kan du vara relativt säker :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

Ao, så om du vet att du inte plagierat stycken rakt av kan du vara relativt säker :p

bra 😉 du kan jag lätt skicka in mina texter utan att behöva vara orolig.


   
SvaraCitera