Aviseringar
Rensa alla

KONY 2012


Ämnesstartare

Blivande_japan:

kände hur världen strålade upp och blev 1 trevligare plats efter ditt utspel. tack!

allt för dig


   
SvaraCitera

poop:

allt för dig

thnx!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som är problematiskt är att Invisible Children som ligger bakom kampanjen donerar pengar till bl.a. Ugandas arme, vilken inte alltid ägnar sig åt helt trevliga saker den heller. Så på ett sätt kan det vara värre att faktiskt stödja just kampanjen KONY 2012.

http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vägrar kolla, kan nån summera plotten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

vägrar kolla, kan nån summera plotten?

någon rebellgrupp i afrika som använder barnsoldater (omg!!!? )som det är jättesynd om. och om man spammar "KONY2012" överallt på hela internet så kommer det få dom att sluta... på något vis. och så ska man donera pengar till deras välgörenhetsorganisation (där typ 70% går till "administrativa kostnader" och resten till ugandas armé typ(vilka inte heller är jättesnälla)). och så klagade de på hur egoistiska USA är för att de inte vill skicka trupper till uganda. och lite sorglig musik ovanpå det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

ycker det som är skrämmande är folk inte verkar kunna ta sånnahär filmer med en nypa salt. liks, verkar som att allt som krävs är ett youtubeklipp med fin musik och gråtande barn och sen så förespråkar halva befolkningen att vi ska starta ett invationskrig mot afrika eller w/e?

Äsch, jag tycker att det är bra att de visar alla svenskar (och andra i-länder)vad som sker i andra länder då vi är absurt blinda för sånt här där vi trallar runt i vårat lagom-är-bra-liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

folk är så lättledda av känslopropaganda, nästan lite skrämmande faktiskt

ah fan, tycker det är så pinsamt när folk dras me i sånt här, ba uhh neej -.- *vet ej hur jag ska uttrycka mej [blush]*


   
SvaraCitera

Nintendos BFF:

någon rebellgrupp i afrika som använder barnsoldater (omg!!!? )som det är jättesynd om.

inte för att jag sett filmen eller förespråkar att man ska offra resten av sitt liv till detta ändamål men, är det inte synd om barn som tvingas bli barnsoldater...?


   
SvaraCitera

Birger:

Så på ett sätt kan det vara värre att faktiskt stödja just kampanjen KONY 2012.

Nja de anlitar svin för att döda(inte en chans att de tänker gripa honom) ännu större svin. Så länge de gör det så tycker jag att det är bra. Invisible Children är kanske lite naiva men om de lyckas så kommer de ha gjort mer nytta än skada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Nja de anlitar svin för att döda(inte en chans att de tänker gripa honom) ännu större svin. Så länge de gör det så tycker jag att det är bra

Problemet är ju att Ugandas arme har en rätt lång historia av våldtäkter och annat otrevligt. Och om du stöder Invisible Children så finansierar du de otrevligheter som Ugandas arme håller på med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men, är det inte synd om barn som tvingas bli barnsoldater...?

jodå, syftade mest på att det ju knappast är något varken nytt eller förvånande att det finns barnsoldater i afrika..

Tickstart:

ah fan, tycker det är så pinsamt när folk dras me i sånt här, ba uhh neej -.- *vet ej hur jag ska uttrycka mej [blush]*

haha mmmh förstår precis hur du känner[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filmen är falsk. Lyssna på Hanna Fridén den här gången. Det var mycket vettigt. Jag skulle snarare uppmana er att INTE sprida den den där Kony-filmen.
Läs ​artikeln för er själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha. de har tydligen hittat olja i uganda ganska nyligen x) och så kommer det en propagandafilm från en ganska fishy organisation, som med långsökta känsloargument försöker få folket att vilja skicka amerikanska trupper dit[zzz]

lite väl genomskinligt[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som vanligt är det enklare att kritisera en ensam individ istället för systemet som upprätthåller detta elände. Afrika är en splittra kontinent där i stort sett varje land hyser en mängd minoriteter, och uganda är inget undantag.

Vill man få rätsida på problematiken så borde man illa antigen gå in helhjärtat eller inte alls. Att gå in halvhjärtat som vi gjort i fyrtio år minst har inte resulterat i ökade splittringar, kaos, krig och elände.

Tas han väck redan imorgon så kommer bara en ny Kody träda snabbt fram och fylla ut det tomrum han lämnat efter sig. Det är den misär som skapats i Afrika som tillåter en sådan person att härja omkring.

Tickstart:

vägrar kolla, kan nån summera plotten?

Ugh.. inte mycket att se på ärligt talat. Såg inte hela själv.

Det inledde med att han berättade om en person han kommit att lära känna där nere och till sist blivit kompis med, och hur han som ung delgav sin historia om den stundande situationen.

Efter det vet jag inte vad som hände, stoppade halvvägs ungefär. För mycket snyft och tårdrypande och lite substans. Men kanske att jag missa den biten, kanske kanske.


   
SvaraCitera
nrg89

RyalNotch:

Jo, lägga press på de som kan göra något åt det. De som skapat filmen uppmanar att man(i USA främst) skickar brev till regeringen.

Jag vet, jag har sett filmen, och de ger inget förslag om vad man konkret skall göra. Att bara skriva "grip Kony, fort!" hjälper inte en politiker direkt; det är politiskt självmord att döda tusentals barnsoldater bara för att det är det snabbaste sättet att gripa en krigsbrottsling på. Även om vi smartbombar killen och inte dödar några barnsoldater så är alla de andra officerarna ett problem. Och även om de försvinner så har vi problemet med alla de nu arbets-, hem- och föräldralösa barnen.

Som jag redan sagt: det görs och har gjorts en massa av länderna i området för att stoppa Lord's Resistance Army. Både diplomatiskt och militärt.

Det finns fler och bättre ställen att skicka era pengar. UNICEF, Rädda Barnen och Röda Korset hjälper barn att bli fria från arméerna och bedriver påtaglig lobbyverksamhet för att få Väst till att reagera.

Min poäng är; de som kan göra något för att få bort Kony vet redan om att han finns.


   
SvaraCitera