Aviseringar
Rensa alla

Koppar spiral, ont?



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satte in min hormonspiral (som jag dessutom rekommenderar då den avstannar mensen helt och inte får en att blöda mer som kopparspiralen kan göra!)för lite mer än ett år sedan nu! Man gör en mätning av hur lång livmodern är och sen sätter dom in själva spiralen. Dom har ett verktyg som går ut i äggstockarna när dom mäter. Den går ut i ett T ungefärligt.

Mätningen gjorde mest ont tyckte jag men både mätning och insättning går på 1 sekund. Jag ska inte ljuga, det gör skit ont. Som en menssmärta upp till 1000. MEEEEN! Det gör så ont i mindre än 1 sekund... Jag tycker absolut att det var värt det! Ingen mens, allt för 1000 kr (om du inte är ung nog för att gå på ungdomsmottagningen såklart, annars gratis), 5 år.... Hurra??

Jag hade lite kramper i ca 3-4 dagar efteråt som var jobbiga... Blödde i 3 månader som sen gick ut i ca 6 månader sammanlagt där jag blödde jätte lite. Nu när det är över tycker jag fortfarande att det är värt det för man kan ha sex med tampong i!!

Hoppas att det har varit till hjälp! 🙂


   
SvaraCitera

veryyoungmum:

Det var snart 4 månader sen jag fick min son

say whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat?!

MollyLovesU:

om du inte är ung nog för att gå på ungdomsmottagningen såklart, annars gratis)

Det beror på vilket län man bor i tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det beror på vilket län man bor i tror jag.

Okej, jag kommer från skåne och gjorde det i Malmö... Men skulle tro att det var gratis på alla UM, varför skulle det vara skillnad på det egentligen 🙂 Men kolla först är det ju som gäller! Annars är det 1000 kr för 5 år, billigare än så är svårt att hitta för så lång period! 🙂


   
SvaraCitera

MollyLovesU:

varför skulle det vara skillnad på det egentligen 🙂

För att det är landstinget och inte staten som sköter det där.


   
SvaraCitera

Uscha.. skulle inte våga ha grunkor i mig. Min kompis syster hade en spiral, och hon blev gravid trots det för barnmorskorna hade satt i den fel. Barnet blev spetsad av spiralen och dog[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ambivalent:

Barnet blev spetsad av spiralen och dog

Det är ju jävligt hemskt om sånt händer.
Som med det mesta i denna världen finns det risker.
Om jag skulle blivit gravid med spiralen inne skulle jag kanske bli av med min äggstock, blivit steril.. Ja till och med dö om något där inne skulle spricka och sen dö av förblödning. Asså det låter jobbigt det där men om man blir gravid med spiral skulle man rätt snabbt känna enormt mycket smärta då barnet/fostret/cellerna fastnar i äggstocken. Om man sticker till sjukhuset får man ta ut den och då blir det säkert en abort som påföljd med att ta ut den...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns inte ens ! 🙂


   
SvaraCitera

FridaLaaarsson:

Det känns inte ens ! 🙂

vad känns inte?

att sätta in en spiral?
jo, det känns

att ha spiralen där?

nä, det känns väl inte direkt, men en del får värre menssmärtor än tidigare, det är individuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att sätta in en ? Nej jag har en själv så jag vet ! 🙂


   
SvaraCitera

MollyLovesU:

Blödde i 3 månader som sen gick ut i ca 6 månader sammanlagt där jag blödde jätte lite.

fyfan vad ovärt.

Ambivalent:

Barnet blev spetsad av spiralen och dog

Nej, vad hemskt.. fyyyy nu fick jag ont i magen.


   
SvaraCitera

elverpigen:

itne lika ont som det gjorde i mig att läsa särskrivningen i rubriken

Gift dig med mig!

Min kompis satte in en kopparspiral, och hon svimmade av smärtan

Min mamma har också haft spiral, fast fick ta ut den då hon blödde hemskt mycket, hade kraftiga smärtor och den gled ut en bit[cry]


   
SvaraCitera

Jag har kopparspiral. Det gjorde ont någon min precis när dom satte in den men nu har jag inga problem


   
SvaraCitera