Aviseringar
Rensa alla

Korrekturläsa - tips?


Dream:

Jag ändrade till: but on the other hand I learn so much from the linguistic perspective.

Om du har en pedantisk lärare så kommer han rödmarkera. Du måste säga on the one hand för att använda on the other hand[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Om du har en pedantisk lärare så kommer han rödmarkera. Du måste säga on the one hand för att använda on the other hand

Jaha, okey. Har du förslag på vad jag kan använda istället? "Though" är väl passande men att jag kanske gör meningen lite längre och förtydligar det. Vad tycker du?[smile]


   
SvaraCitera

Dream:

In one of the few episodes I stopped and reflected about was when he talked...

Dream:

För det känns som att meningen får mer flyt då.

Tvärtom, känns lite mer hackigt att tvångsätta in ett "was" där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Tvärtom, känns lite mer hackigt att tvångsätta in ett "was" där.

Jo, det lät inte så trevligt när jag läste det högt.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Tvärtom, känns lite mer hackigt att tvångsätta in ett "was" där.

Men nu låter det väl bättre: In one of the few episodes that I stopped and reflected was when he talked about his mother


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför tycker jag att den här meningen inte flyter? Den kommer från 1984.

His whole appearance was that of litte boy grown large.

Det låter konstigt. När använder man that, kan man ersätta which med that eller?


   
SvaraCitera

Dream:

In one of the few episodes that I stopped and reflected was when he talked about his mother

Ja[smile].

Dream:

His whole appearance was that of litte boy grown large.

Var hittade du den där?


   
SvaraCitera

Dream:

ingen är duktig på engelska i min klass

Skola & linje?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Var hittade du den där?

I skönlitteraturen som jag läser. 1984 av George Orwell. Varför?[crazy]

martin312:

skulle gjort det här innan lovet

Vi fick det precis innan lovet. Jag måste läsa två romaner för att få MVG, det är dock inte ens säkert att jag får det eftersom det beror på hur bra jag gör uppgiften. Därför tänkte jag göra den så bra som möjligt för att få MVG:et som jag trånar efter.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Skola & linje?

Nv


   
SvaraCitera

Dream:

Vi fick det precis innan lovet. Jag måste läsa två romaner för att få MVG, det är dock inte ens säkert att jag får det eftersom det beror på hur bra jag gör uppgiften. Därför tänkte jag göra den så bra som möjligt för att få MVG:et som jag trånar efter.

annars kan du byta till min skola, vi hade rätt slapp engelska, fick MVG i både A & B, kan inte säga att jag förtjäna det direkt, skrev enbart mvg på nationella delarna[cool]


   
SvaraCitera

Dream:

1984 av George Orwell

den läste vi oxå i engelska A!!! [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

annars kan du byta till min skola, vi hade rätt slapp engelska, fick MVG i både A & B, kan inte säga att jag förtjäna det direkt, skrev enbart mvg på nationella delarna

Haha, ok. Jag är väldigt rädd för nationella provet. Kan du ge värdefulla tips till mig som ska göra den i vår?[sad]

martin312:

den läste vi oxå i engelska A!!

Haha, jag valde den personligen. Den är väldigt bra. Syme verkar vara en skum kille, tycker jag.


   
SvaraCitera

Dream:

Haha, ok. Jag är väldigt rädd för nationella provet. Kan du ge värdefulla tips till mig som ska göra den i vår?

mm, tänk på stavning mer än innehåll, lär dig stava några svåra ord som du ofta använder, typ: aversion, anaesthetized, svåra ord och svårstavade impar en hel del lärare, på muntliga ska du tänka på att gå in hårt från början, ta för dig riktigt ordentligt så ger du ett bra första intryck och läraren kommer ihåg de de första minutrarna bäst.

läsförståelsen bygger ju på att kunna fylla klart en text. dvs det är tomma rutor, håll dig till basic, lär dig skillnaden mellan enklare misstag så som: their-there, through-threw. håll det enkelt och tänk på stavning, felstavade ord ger 0p även om ordet är rätt.

Dream:

Haha, jag valde den personligen. Den är väldigt bra. Syme verkar vara en skum kille, tycker jag.

gillade den oxå, även om animal farm är orwells bästa verk [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

gillade den oxå, även om animal farm är orwells bästa verk

Ja, jag har också hört om den. Ska kanske ta och läsa den efter den här. Tyckte du dock inte att språket var lite avancerat? Man måste ju nästan alltid stanna upp och slå upp ord/fraser om man nu inte förstår. Det är jobbigt:p

martin312:

mm, tänk på stavning mer än innehåll, lär dig stava några svåra ord som du ofta använder, typ: aversion, anaesthetized, svåra ord och svårstavade impar en hel del lärare,

martin312:

.

Bra tips! Tack![smile]


   
SvaraCitera