Aviseringar
Rensa alla

Korrekurläsning - de sju dödssynderna


Ämnesstartare

Hejsan! 🙂

Jag skulle gärna vilja, om någon har lust och tid, att läsa mitt arbete i svenskan som jag ska lämna in snart. Den handlar om de sju dödssynderna som riktar sig till småttingar( 10 åringar) som målgrupp.

Använder jag för avancerade/svåra ord i texten? Skulle en 10 åring förstå det jag skriver? Går innebörden av respektive dödssynd fram genom att göra dem till en berättelse? Sedan kan ni jättegärna rätta till eventuell fel och vad jag kan förbättra

Tack så mycket! 🙂

Svenskuppgiften – Dödssynderna

Högmodiga Hans

Högmodiga hans är en väldigt elak man som tror att han är mycket bättre än alla andra. Den högmodige Hans har väldigt mycket pengar och bor i ett stort hus som är dekorerat med guld, han är en framgångsrik affärsman. Han säger alltid ”Jag är en framgångsrik man med mycket pengar, ingen är bättre än mig” och det gör folk inte glada. Vad han inte vet är att alla människor är värda lika mycket, oavsett hur mycket man har. Faktum är att han vet också inte att varken pengar eller materiella ting ger honom den lyckan som han söker efter.

Giriga Märta

Giriga Märta jobbar som advokat och är en väldigt kräsen person. Hon är väldigt svår att göra glad. Märta är välkänd för hur hon beter sig när någon frågar henne snällt om något. Vad alla också vet är att hon alltid säger nej och kommer på med en massa ursäkter. En dag skulle Märta och hennes vän ut och julhandla tillsammans. Märtas vän blev väldigt överraskad när Märta inte hade köpt något alls till sin familj. Hon försökte uppmuntra Märta att köpa lite presenter till sina barn till julen. Märtas vän trodde inte i sina ögon när hon såg att Märta inte hade någonting alls med sig. Hon trodde att Märta var väldigt sparsam person, men hon var girig och tyckte inte om spendera sina pengar på någon.
Ett välkänt citat lyder ” Girighet är nyckeln till allt ont”. Det ligger något i det. Att vara girig leder till dåliga konsekvenser.

Vällustiga Adela

Adela är en kvinna som behöver en viss njutning för att bli nöjd. Hon tycker att klara av en massa utmanande saker ger henne en sorts njutning i livet. Hon njuter av att klara utmanande saker. Därför utsätter hon sig för en massa situationer som är väldigt utmanande just för att uppleva den här njutningen som hon söker efter. Alla människor strävar olika njutningar och på olika sätt. Ett exempel är sexuell njutning som är en väldigt stor synd, en så kallad dödssynd. Man skall inte njuta för mycket menar den katolska läran. Det finns en gräns.

Avundsjuka Anna

Anna är en tjej som är 17 år gammal. Hon tycker inte om att när någon annan har någonting som hon inte har. Anna spelar fotboll på fritiden och hade en gång en match. Anna såg fram emot matchen och tänkte att hon skulle göra många mål, men det blev inte som hon hade tänkt sig. Matchen började med att Anna gjorde 2 mål mot laget som de spelade mot, det började rätt bra tyckte hon. Turen fortsatte, tills en annan tjej i Annas lag gjorde alltid mål och fick hela tiden beröm för det. Anna tyckte inte om detta, hon var ju den som alltid gjorde mål och fick beröm för det. Detta gjorde så att Anna fick en mycket lägre självkänsla för det enda hon var bra på var fotboll. Hon tycker inte om när någon annan blir bättre än henne på det som hon verkligen tycker hon är bra på. Blir det så att någon är bättre än Anna på fotboll, så känner hon sig mycket sämre än alla andra och tror att hon är mycket mindre värd än alla kamrater som hon är i samma lag med.

Tjocke Kalle

Kalle är en man som är 32 år gammal som är väldigt snäll. Det som gör honom lite annorlunda från de andra kamraterna på jobbet, därmed lite utstött, är att han har väldigt stor mage som hans kollegor alltid skämtar om. Det tycker inte Kalle om, men det han tycker om är mat. Han äter så mycket ibland, även om han är mätt. Man ska inte äta mer än det som är nödvändigt, det är inte nyttigt. Att spendera en massa pengar på mat är inte heller bra, vilket Kalle alltid gör. Han beställer mycket skräpmat som kunde ha gått till något annat som är nödvändigt. När man äter mat för mycket pengar, äter för snabbt och tycker inte om en viss maträtt så är det en mycket stor synd enligt den katolska religionen. Synd är när man gör något fel, och dödssynd är då en synd som är väldigt allvarlig. Kalle insåg att det inte var bra för honom att äta så mycket och började genast äta nyttigare och mycket mindre. Tillräckligt för att bli mätt.

Ilskna Ivar

Ivar är en man som bor väldigt långt in i skogen. Han visar sig vara den mest känsliga människan på jorden. En av hans känslor som mest är synligast är vrede, han är alltid arg säger hans bästa kompis Erik. Ett av ryktena som gick i Ivars krets, som också visade sig vara sant, var att han en dag skulle gå och handla lite mat i affären. Kön till kassan var väldigt lång och Ivar blev lite irriterad över det, men stod ändå kvar. Plötsligt kommer en pojkes och hans pappa och ställe sig framför Ivar som om han var osynlig. Helt okontrollerat börjar han slå till mannen som stod framför honom. Han kände sig lite utstöt. Var han kanske rädd att han inte fanns i människors ögon och att han helt blivit osynlig?

Likgiltiga Linus

Lasse är en 18 årig man. Hans kompisar säger att han är en väldigt rolig kompis som är kul att umgås med. Linus är en vågad kille som oftast gör farliga saker, även om han inte tänker så mycket på det. Han bryr sig inte om att vara försiktig och säger att man alltid ska utsätta sig för farliga situationer så att man kan utmana sig själv men också för att göra livet roligare. Det som syns på utsidan behöver inte betyda man känner så på insidan. Linus är oftast inte glad och känner att livet inte har något roligt att erbjuda på. Detta har han ändå inte berättat för varken sina kompisar, sina lärare eller kompisar. Känslan inuti honom växer, han blir ännu mer ledsen. Han känner att han inte har någon att prata med och känner sig ensam ofta. En kväll slutar detta inte bra.


   
Citera

Testa på lix.se [y]


   
SvaraCitera

åh, gjorde det där i ettan, fett tåkigt var det.
orkar/hinner dock ej läsa igenom, måste plugga matte.. yay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

åh, gjorde det där i ettan, fett tåkigt var det.
orkar/hinner dock ej läsa igenom, måste plugga matte.. yay

Det är faktiskt rätt roligt när man väl sitter här och skriver. Annars tycker jag att det också är rätt tråkigt. :/

Myksa:

Testa på lix.se

Vad är det för hemsida? 🙂 Ska titta anyway...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Testa på lix.se

Omg, den är ju super!!!

"Textens läsbarhetsindex är 28, vilket innebär att den klassificeras som mycket lättläst, barnböcker. "

Wohoo![bigsmile]


   
SvaraCitera

Dream:

Wohoo![bigsmile]

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Dream:

10 åringar

10-åringar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

10-åringar

Jag visste det, men slarvade lite.[smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Jag visste det, men slarvade lite.

Dream:

10 åring

Även där? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

Även där? 😉

JA![mad][blush][sad][cry]


   
SvaraCitera