Aviseringar
Rensa alla

Kortison


Ämnesstartare

Jag ska börja ta kortison och jag vet att man brukar gå upp ganska mycket i vikt av det. Finns det något man kan gör för att inte gå upp i vikt? Är det nån här som tar eller tagit kortison och hur blev det med vikten för er? Har verkligen ångest över det här för jag vill verkligen inte gå upp i vikt.


   
Citera

När jag fått kortison för mina sjukdomsförkylningar så har jag inget minne av att jag gått upp i vikt pga det. 


   
SvaraCitera

Oftast har inte unga lika stora biverkningar av höga kortisondoser som äldre har. Om du inte ska ta en hög dos under en längre tid behöver du nästan inte oroa dig alls. 🙂


   
SvaraCitera

Eventuell viktökning beror bara på vätskeansamling och är inget att oroa sig för.


   
SvaraCitera
b1son

Sagitta: Eventuell viktökning beror bara på vätskeansamling och är inget att oroa sig för.

var har du fått det ifrån :S

fråga din läkare om det, är mitt tips, dom borde veta


   
SvaraCitera

130117085107-lance-armstrong-single-imag


   
SvaraCitera
time
 time

b1son:

var har du fått det ifrån :S

fråga din läkare om det, är mitt tips, dom borde veta

Kortison är vätskebindande!

+ överskott av kortisol i kroppen kan leda till ökad aptit, vilket också kan leda till viktuppgång - men det är bara att fortsätta äta som vanligt och hålla det på en hälsosam nivå. Det är inte så vanligt att man går upp i vikt.


   
SvaraCitera

b1son: var har du fått det ifrån :Sfråga din läkare om det, är mitt tips, dom borde veta

time: Kortison är vätskebindande


   
SvaraCitera
b1son

Sagitta:

innebär inte att det är enda mekanismen


   
SvaraCitera

b1son: innebär inte att det är enda mekanismen

Vad är det andra då? Jo att man äter mer. Man kan inte gå upp i vikt helt mystiskt...


   
SvaraCitera
b1son

Sagitta:

Vad är det andra då? Jo att man äter mer. Man kan inte gå upp i vikt helt mystiskt...

förutom att kortison faktiskt påverkar metabolismen rent fysiskt?


   
SvaraCitera

b1son: förutom att kortison faktiskt påverkar metabolismen rent fysiskt?

Har inte läst på om kortison specifikt i min kurs ännu, fick bara veta att det drar attraherar vätska. Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:
Oftast har inte unga lika stora biverkningar av höga kortisondoser som äldre har. Om du inte ska ta en hög dos under en längre tid behöver du nästan inte oroa dig alls. 🙂

Jag tar 50mg om dagen och kommer ta kortison en lång tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

b1son:

fråga din läkare om det, är mitt tips, dom borde veta

Min läkare sa i princip att jag kommer gå upp i vikt, eller han sa mer specifikt så här "det är vanligt att man blir lite rundare i ansiktet och så, och du kanske kommer behöva köpa lite större byxor"


   
SvaraCitera