Aviseringar
Rensa alla

Kostnad för Bil/MC


Ämnesstartare

Någon här som har koll på hur mycket det kostar att ha MC jämfört med bil? Vad gäller försäkringar, bensinförbrukning osv...

Förstår att det skiljer mycket beroende på vilken modell man har, men i stora drag? [y]


   
Citera
Ämnesstartare

bump? [crazy]


   
SvaraCitera

du kommer ju betala 783 ggr så hög försäkring på motorcykeln iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

du kommer ju betala 783 ggr så hög försäkring på motorcykeln iaf.

err, okej.. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en Yamaha R1 -07. Helförsäkring kostar 17500kr om året i billigaste zon, och då är jag ändå 25 så jag kan använda 24+ försäkring. Sedan drar den i alla fall 0.7 lit/mil, har till och med sett upp till 1 lit/mil i tester. Däck är jävligt dyra också. Allt beror dock på vilken hoj du köper. Gillar du glidare så blir allt mycket billigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sport6:

Helförsäkring kostar 17500kr om året i billigaste zon, och då är jag ändå 25 så jag kan använda 24+ försäkring. Sedan drar den i alla fall 0.7 lit/mil, har till och med sett upp till 1 lit/mil i tester. Däck är jävligt dyra också.

Tack..inte billigt precis.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helförsäkring för en klass 7 hoj (t ex Ducati 1098s) ligger för min del på drygt 3000 kr / mån / hel och då har jag passerat 25 och bor långt ifrån närmaste skitghetto. Det är en riktig jungel och beror på många faktorer. Vikt / effekt...inköpspris..zon..ålder och ändå kan samma bolag ge dig olika bud under samma dag.

En 1100cc luftkyld Hypermotard kostar 1000 hel / hel på Bilsport & MC, ett Monster RS med 999s spis drygt 1700 på samma bolag men då får du bra rabatt på den billigare hojen om du försäkrar båda där. Blisport & MC tar dock inte klass 7 hojar..underligt nog för att i ett Monster RS sitter det ju en superbike motor, men så är det. Du kan försöka skenförsäkra...försöka sa jag.

Förutom försäkringen ska du göra service och då räkna med drygt 6000 för kanske 1200 mils. Drivpaket då och då, däck, skyddskläder, najs kruka att skydda skallen med...bränsle är i sammanhanget försumbart.

Att en helförsäkring för en 07 Rhetta skulle kosta 17500 för en 25 åring i billig zon är ljug. Det räcker med att kolla upp ett par försäkringstrådar på SH så får du se vad Räkor ich Gixxrar kostar...Det är INTE 17000 för en 25 åring för en helförsäkrig, 37000 och uppåt är nog ett rimligare bud...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AyaBaya:

Att en helförsäkring för en 07 Rhetta skulle kosta 17500 för en 25 åring i billig zon är ljug. Det räcker med att kolla upp ett par försäkringstrådar på SH så får du se vad Räkor ich Gixxrar kostar...Det är INTE 17000 för en 25 åring för en helförsäkrig, 37000 och uppåt är nog ett rimligare bud...

Förlåt, jag sa lite fel. 19300 betalar jag. Jag kollade precis upp det. Länsförsäkringar har jag. Sedan får du tro vad du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sport6:

Förlåt, jag sa lite fel. 19300 betalar jag. Jag kollade precis upp det. Länsförsäkringar har jag. Sedan får du tro vad du vill.

Yeah, right. Halv skulle nog vara trovärdigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AyaBaya:

Yeah, right. Halv skulle nog vara trovärdigt...

Men för helvete. Här är en skärmdump från Länsförsäkringars hemsida när jag räknar ut försäkringen på mig. Kanske är det ett fel i deras datorsystem som ger mig en "orimlig" premie, eller vad tror herr besserwisser? Det var i alla fall inga problem att teckna försäkringen...

Försäkring.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Japp, när jag räknar där får jag knappt 26 om året hel / hel, men när jag ringde och ville teckna fick jag en premie på lite drygt 38...så nog fan är det något som inte stämmer med deras "uträkningssystem". Det var för min 1098s det...för Monstret fick jag inte ens ett svar. Nej, det är INTE en offert så det är inte bindande.

Hojen i ditt exempel är avställd sedan 5 månader och ägs av en handlare. Dessutom är den redan försäkrad ..i Folksam. Jag slog en signal till ett par bolag och angav samma reg nr med bostad i dels Båstad och dels Boden och ålder 27..och nej ingen gav mig en premie på under 25 tkr hel / hel. Imorgon kanske kan jag få en lägre premie...eller högre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hojen i exemplet är inte min. Jag kunde inte räkna på min eftersom den redan är försäkrad på Länsförsäkringar. Jag letade upp en likadan på Blocket och tog regnumret.

Hon kanske slog något fel när du ringde och skulle teckna. Jag tecknade i alla fall på internet och fick premien som jag har angivit här.

Jag bor i billigaste zonen dessutom. Mitt ute på landet, antagligen billigare än Båstad och Boden.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera